فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا بیماری پیچیده ای است که می تواند باعث درد، خستگی و مشکلات شناختی شود. علت آن مشخص نیست، اما نظریه هایی وجود دارد که ممکن است آن را توضیح دهد. می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی مدت یا مزمن است. باعث بروز علائمی مانند: درد اسکلتی عضلانی یا درد در عضلات و استخوان ها لطافت خستگی عمومی خواب و اختلالات شناختی درک این وضعیت حتی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی می تواند دشوار باشد. علائم آن شبیه علائم سایر شرایط است و هیچ آزمایشی برای تأیید قطعی تشخیص وجود ندارد. در نتیجه، فیبرومیالژیا اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. در گذشته، برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی حتی این سوال را مطرح می کردند که آیا فیبرومیالژیا واقعی است یا خیر. امروز خیلی بهتر فهمیده می شود. حدود 4 میلیون بزرگسال در ایالات متحده، یا حدود 2 درصد، مبتلا به فیبرومیالژیا تشخیص داده شده اند. اکثر موارد فیبرومیالژیا در زنان تشخیص داده می شود. اکثر افراد در میانسالی تشخیص داده می شوند، اما فیبرومیالژیا می تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از کلاله‌هایی که قبلاً فیبرومیالژیا را احاطه کرده بودند، کاهش یافته‌اند، اما هنوز درمان آن چالش برانگیز است. داروها، درمان و تغییرات سبک زندگی می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. همچنین ممکن است دوره هایی از نوع بهبودی را تجربه کنید که در آن درد و خستگی شما بهبود می یابد.

علائم فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا باعث چیزی می شود که اکنون به عنوان مناطق درد شناخته می شود. برخی از این مناطق با نواحی حساسی که به طور سنتی به عنوان نقاط حساس یا ماشه شناخته می شوند، همپوشانی دارند. با این حال، برخی از این نواحی حساس که قبلاً ذکر شده بود، در نواحی درد گنجانده نشده‌اند. درد مانند یک درد مداوم و مبهم است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی تشخیص فیبرومیالژیا را در نظر می گیرد اگر در چهار ناحیه از پنج ناحیه درد ذکر شده در بازنگری معیارهای تشخیص فیبرومیالژیا، درد عضلانی اسکلتی را تجربه کرده باشید. معیارهای تشخیصی فعلی به درد فیبرومیالژیا به عنوان درد چند موضعی اشاره می کنند. در مقابل، معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا در سال 1990، درد فیبرومیالژیا را به عنوان درد گسترده مزمن تعریف کرد. علاوه بر این، روند تشخیصی اکنون بر شدت درد و نواحی درد اسکلتی عضلانی متمرکز است. در گذشته، مدت زمان درد نقطه کانونی تشخیص فیبرومیالژیا بود.

سایر علائم عبارتند از:

• مشکل خواب
  • خواب غیر ترمیمی یا خواب طولانی مدت بدون احساس استراحت
  • مشکل در تمرکز یا توجه
  • خشکی چشم
  • کهیر
  • خارش
  • درد مبهم در زیر شکم
  • مشکلات مثانه، مانند سیستیت
  • افسردگی
  • اضطراب ( این عارضه می تواند بر احساسات و همچنین سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.)

درمان فیبرومیالژیا

در حال حاضر هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد. در عوض، درمان بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی با داروها، استراتژی‌های مراقبت از خود و تغییر سبک زندگی متمرکز است. علاوه بر این، ممکن است بخواهید به دنبال پشتیبانی و راهنمایی باشید. این ممکن است شامل پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا مراجعه به یک درمانگر باشد.

داروی فیبرومیالژیا

داروها می توانند درد را تسکین دهند و به خواب بهتر کمک کنند. داروهای رایج برای فیبرومیالژیا شامل مسکن ها، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد افسردگی است.

مسکن ها

درد فیبرومیالژیا می تواند به اندازه کافی ناراحت کننده و مداوم باشد که در روال روزانه شما اختلال ایجاد کند. فقط به درد بسنده نکنید. اگر درد شما خفیف است، یکی از گزینه ها مصرف مسکن های بدون نسخه است،

مانند: استامینوفن (تیلنول) آسپرین ایبوپروفن (ادویل، موترین) ناپروکسن (Aleve، Naprosyn)

این داروها می توانند سطح درد شما را کاهش دهند، ناراحتی را کاهش دهند و به شما کمک کنند وضعیت خود را بهتر مدیریت کنید. حتی ممکن است به شما کمک کنند بهتر بخوابید. بسیاری از آنها التهاب را نیز کاهش می دهند. اگرچه التهاب یک علامت اولیه فیبرومیالژیا نیست، اما در صورت داشتن یک بیماری مرتبط مانند آرتریت روماتوئید (RA) ممکن است آن را تجربه کنید. لطفا توجه داشته باشید که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) عوارض جانبی دارند. اگر از NSAID ها برای مدت طولانی استفاده می شود، احتیاط توصیه می شود، همانطور که معمولاً زمانی که شما یک وضعیت درد مزمن را مدیریت می کنید. مواد افیونی نیز برای تسکین درد تجویز شده است. با این حال، منبع مورد اعتماد تحقیقات نشان نداده است که آنها در طول زمان موثر هستند. همچنین، دوز مواد مخدر معمولاً به سرعت افزایش می‌یابد، که می‌تواند برای افرادی که این داروها را تجویز می‌کنند، خطری ایجاد کند. ترامادول (اولترام) یکی از مواد افیونی است که بیشترین ارتباط را با تسکین این بیماری دارد. با این حال، برخی از متخصصان آن را یک تریاک سنتی نمی دانند و هر گونه فواید احتمالی برای این بیماری می تواند به دلیل این باشد که یک مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRI) نیز هست. طبق یک مطالعه سال 2020، شواهد کافی برای حمایت یا مخالفت با استفاده از ترامادول در این بیماری وجود ندارد. تحقیقات بیشتری در مورد مواد افیونی مورد نیاز است.