شنا و دیابت

شنا و دیابت

شنا و دیابت

شنا یک ورزش عالی برای همه است، خصوصاً برای مبتلایان به دیابت. نه تنها سرگرم کننده است، بلکه دارای مزایای بیشماری است که باعث کنترل دیابت، از جمله کنترل بهتر گلوکز و آمادگی بهتر قلبی عروقی می شود.

مزایای شنا برای افراد مبتلا به دیابت

شنا یک ورزش ایده آل برای مبتلایان به دیابت است، زیرا باعث کاهش فشار بر روی بدن و مفاصل می شود و در واقع ممکن است کنترل گلوکز را بهبود بخشد. در حقیقت، گری هالیکی از شناگران معروف در 25 سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا شد و در المپیک 1996، 2000 و 2004 موفق به کسب 10 مدال شنا شد.

تناسب اندام قلبی و عروقی را بهبود می بخشد

شنا باعث تقویت سلامت قلب و عروق می شود، زیرا این تمرین ضربان قلب را به بالاتر از حد طبیعی می رساند، که به کاهش فشار خون، تقویت قلب و تقویت گردش خون کمک می کند. از آنجا که بسیاری از مبتلایان به دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند، این مزایا می تواند بسیار مفید باشد.

شنا همچنین باعث سوراندن کالری شود که می تواند به کنترل وزن کمک کند، کاهش وزن می تواند حساسیت به انسولین را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

کنترل گلوکز را بهبود می بخشد

شنا تمام عضلات اصلی را تقویت می کند زیرا برای حفظ سلامت بدن تلاش می کنند. در هنگام ورزش، سلول های ماهیچه ای گلوکز را با کارایی بیشتری جذب می کنند و سریع آن را از جریان خون خارج می کنند. که به همین دلیل ورزش سطح قند خون را کاهش می دهد.

همچنین توجه داشته باشید که اگر مراقب باشید ورزش می تواند سطح گلوکز را به شدت کاهش دهد، حتماً علائم هایپوگلیسمی را می شناسید و در صورت لزوم کمک بگیرید.

از مزایای کنترل گلوکز ناشی از ورزش می توان ساعت ها یا بعضی اوقات روزها ماندگار شد، اما آن ها دائمی نیستند. به همین دلیل است که انجام ورزش منظم برای افراد مبتلا به دیابت مهم تر از کار شدیدتر اما کمتر است.

استرس و تأثیر را کاهش می دهد

نشان داده شده است که ورزش کم شدت مانند شنا به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. ورزش فشار گرانش را بر بدن تسکین می دهد. این امر به جلوگیری از آسیب دیدگی مفاصل برای افرادی که آرتروز دارند یا اضافه وزن دارند کمک می کند.

هم چنین شنا برای پاها و مفاصل شخص نسبت به سایر ورزش ها کم تر استرس زا است. این مهم است زیرا کاهش جریان خون در رگ های خونی کوچک اندام ها در بین مبتلایان به دیابت رایج است. و باعث می شود صدمات پا مانند بریدگی یا تاول در بهبودی و در معرض عفونت دیرتر بهبود یابد.

منبع: Very Well Health

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.