بیماری لایم

بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم یک بیماری ناشی از باکتری بورلیا است. انسان معمولاً از نیش کنه حامل این باکتری به بیماری لایم مبتلا می شود.اگر زمانی را در مکان‌هایی که کنه‌ها زندگی می‌کنند، مانند مناطق چمن‌زار، براق یا جنگلی بگذرانید، در خطر ابتلا به بیماری لایم هستید. انجام اقدامات ایمنی در این مناطق می تواند خطر ابتلا به بیماری لایم را کاهش دهد.

علائم

نیش کنه ممکن است مانند یک برآمدگی کوچک و خارش دار روی پوست شما باشد، دقیقاً شبیه نیش پشه. این بدان معنا نیست که شما یک بیماری منتقله از کنه دارید.

علائم بیماری لایم متفاوت است. آنها معمولاً در مراحل مختلف ظاهر می شوند. اما مراحل ممکن است همپوشانی داشته باشند. و برخی از افراد علائم مرحله اولیه معمولی را ندارند.

مرحله ی 1

علائم اولیه بیماری لایم معمولاً در عرض 3 تا 30 روز پس از نیش کنه رخ می دهد. این مرحله از بیماری دارای مجموعه محدودی از علائم است. این بیماری موضعی زودرس نامیده می شود.

بثورات پوستی نشانه شایع بیماری لایم است. اما همیشه این اتفاق نمی افتد. بثورات معمولاً یک دایره منفرد است که به آرامی از محل گزش کنه پخش می شود. ممکن است در مرکز مشخص شود و شبیه  چشم گاو به نظر برسد. بثورات اغلب هنگام لمس گرم احساس می شوند، اما معمولاً درد یا خارش ندارند.

سایر علائم مرحله 1 بیماری لایم عبارتند از:

1. تب.
  2. سردرد.
  3. خستگی مفرط.
  4. سفتی مفصل
  5. درد عضلانی.
  6. تورم غدد لنفاوی.

مرحله 2

بدون درمان، این بیماری می تواند بدتر شود. علائم اغلب در عرض 3 تا 10 هفته پس از نیش کنه ظاهر می شوند. مرحله 2 اغلب جدی تر و گسترده تر است. به آن بیماری منتشر زودرس می گویند.

مرحله 2 ممکن است شامل علائم مرحله 1 و موارد زیر باشد:

بثورات زیاد در سایر قسمت های بدن.
گردن درد یا سفتی.
ضعف عضلانی در یک یا هر دو طرف صورت.
فعالیت سیستم ایمنی در بافت قلب که باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود.
دردی که از پشت و باسن شروع می شود و به پاها سرایت می کند.
درد، بی حسی یا ضعف در دست ها یا پاها.
تورم دردناک در بافت های چشم یا پلک.
فعالیت سیستم ایمنی در اعصاب چشم که باعث درد یا از دست دادن بینایی می شود.

مرحله 3 بیماری لایم

در مرحله سوم، ممکن است علائمی از مراحل اولیه و علائم دیگر داشته باشید. به این مرحله بیماری منتشر دیررس می گویند.

در ایالات متحده، شایع ترین وضعیت این مرحله، آرتروز در مفاصل بزرگ، به ویژه زانوها است. درد، تورم یا سفتی ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. یا علائم ممکن است بیایند و بروند. علائم مرحله 3 معمولاً 2 تا 12 ماه پس از نیش کنه شروع می شود.

نوع بیماری لایم که  رایج است می تواند باعث بیماری پوستی به نام آکرودرماتیت مزمن شود. پوست پشت دست ها و بالای پاها تغییر رنگ داده و متورم می شود. همچنین ممکن است روی آرنج و زانو ظاهر شود. موارد جدی تر ممکن است باعث آسیب به بافت ها یا مفاصل شود.

این عارضه پوستی ممکن است چند ماه تا چندین سال پس از نیش کنه ظاهر شود.