آکرو درماتیت

آکرو درماتیت چیست؟

آکرو درماتیت یا سندرم Gianotti-Crosti یک بیماری شایع پوستی است که معمولاً کودکان 3 ماهه تا 15 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. نام کامل این بیماری “آکرودرماتیت دوران کودکی” است.

آکرو درماتیت باعث ایجاد تاول های قرمز یا بنفش خارش دار در بدن می شود. کودکان همچنین ممکن است دچار نفخ شکم، تب و تورم و درد غدد لنفاوی شوند.

اگرچه آکرو درماتیت به خودی خود مسری نیست، اما ویروس هایی که باعث آن می شوند مسری هستند. این بدان معناست که کودکانی که به طور منظم با یکدیگر تعامل دارند، ممکن است همزمان به ویروسی مبتلا شوند و به آکرودرماتیت مبتلا شوند.

آکرو درماتیت همچنین ممکن است در خواهر و برادر کودکانی که قبلاً به این بیماری مبتلا بوده اند نیز رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است تا یک سال پس از ظهور کیس اصلی رخ دهد.

آکرو درماتیت بیشتر در بهار و تابستان دیده می شود. به طور معمول چهار تا هشت هفته طول می کشد اما می تواند تا چهار ماه نیز ادامه داشته باشد. معمولاً بدون نیاز به درمان یا ایجاد عوارض برطرف می شود.

علائم آکرودرماتیت

در طول سه تا چهار روز، لکه های قرمز روی پوست کودک شما ایجاد می شود. این لکه ها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند اما بیشتر آنها در بازوها، ران ها و باسن دیده می شود.

در بیشتر موارد، لکه ها به تدریج به سمت صورت حرکت می کنند. با پیشرفت شرایط، لکه های قرمز ممکن است بنفش به نظر برسند. این غالباً هنگامی اتفاق می افتد که مویرگ ها (رگ های خونی کوچک) شروع به نشت خون به مناطق آسیب دیده کنند.

این لکه ها در نهایت به تاول های خارش دار پر از مایع تبدیل می شوند.

کودک شما همچنین ممکن است تورم و حساسیت در شکم و غدد لنفاوی را تجربه کند. این علائم می تواند از دو تا سه ماه به طول انجامد. لکه پوستی به رنگ مس نیز می تواند نشانه آکرودرماتیت باشد.

اگر هپاتیت B دلیل اصلی آکرودرماتیت باشد، ممکن است رنگ پوست و چشم کودک شما به زرد تغییر کند. این علامت زردی است. زردی معمولاً در طی ۲۰ روز پس از شروع علائم ظاهر می شود.

درمان آکرودرماتیت

آکرودرماتیت نیازی به درمان ندارد و معمولاً این بیماری به خودی خود از بین می رود بدون اینکه عوارضی ایجاد کند. با این وجود، پزشک علت اصلی را جستجو می کند و درمان را برای ریشه کن کردن علت خاص بیماری انجام می دهد.

علائم آکرودرماتیت بعد از شروع به طور معمول حدود چهار تا هشت هفته کاهش می یابند. با این حال، آنها ممکن است تا چهار ماه دوام داشته باشند. در ضمن می توان از کرم های هیدروکورتیزون برای رفع خارش استفاده کرد. در صورت آلرژی، ممکن است آنتی هیستامین ها نیز تجویز شود.

اگر کودک شما هر یک از علائم آکرودرماتیت را نشان می دهد فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید. مهم است که علت بیماری آنها در اسرع وقت درمان شود.

به محض اینکه فرزند شما درمان را دریافت کرد، علائم فروکش می کند و بدون اینکه عوارضی یا اثرات طولانی مدت داشته باشد می تواند بهبود یابد.

علل آکرودرماتیت

اگرچه شیوع کلی آکرودرماتیت در کودکان ناشناخته است اما یک وضعیت نسبتاً خفیف محسوب می شود.

کارشناسان معتقدند که این اپیدمی ها در اثر عفونت های ویروسی ایجاد شده است که می تواند باعث آکرودرماتیت در کودکان شود. در آمریکا، ویروسی که بیشتر با آکرودرماتیت کودکان مرتبط است، ویروس EBV یا اپشتین بار است.

EBV عضو خانواده ویروس تبخال و یکی از رایج ترین ویروس ها در سراسر جهان است. این ویروس ها از طریق مایعات بدن، به ویژه بزاق پخش می شوند.

اگرچه EBV یکی از دلایل اصلی آکرودرماتیت در کودکان است اما چندین نوع دیگر عفونت نیز می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود:

• اچ آی وی
  • هپاتیت B و C
  • سایتومگالوویروس (ویروس رایج که معمولاً علائمی ایجاد نمی کند)
  • انترو ویروس (ویروس شایع که می تواند باعث علائم سرماخوردگی و عفونت شدید تنفسی شود)
  • روتا ویروس (ویروس شایع که باعث اسهال در نوزادان می شود)
  • سرخچه (عفونت ویروسی که باعث بثورات می شود)
  • ویروس کوکساکی (عفونت ویروسی خفیف که باعث ایجاد زخم و بثورات دهانی در کودکان می شود)
  • ویروس پارا آنفولانزا (گروه ویروس هایی که باعث بیماری تنفسی در نوزادان و کودکان خردسال می شوند)
  • ویروس سینسیتال تنفسی (ویروس شایع که باعث ایجاد علائم خفیف سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان می شود اما می تواند برای نوزادان و کودکان خردسال نیز مضر باشد)

در موارد بسیار نادر، واکسن برای برخی بیماری های ویروسی نیز ممکن است باعث آکرودرماتیت شود از جمله واکسن موارد زیر:

• پولیو ویروس
  • هپاتیت A
  • دیفتری
  • آبله
  • آبله مرغان
  • آنفولانزا

تشخیص آکرودرماتیت

پزشک شما ممکن است با نگاه کردن به پوست کودک و سؤال درباره علائم آنها، بتواند آکرودرماتیت را تشخیص دهد. همچنین ممکن است برخی آزمایش ها را انجام دهند تا به تشخیص کمک کنند. برخی از این تست ها عبارتند از:

• آزمایش خون یا ادرار برای ارزیابی میزان بیلی روبین که می تواند نشانه وجود هپاتیت باشد
  • آزمایش خون برای بررسی آنزیم های غیر طبیعی کبد که می تواند نشانه هپاتیت باشد
  • آزمایش خون برای جستجوی حضور آنتی بادی های EBV که می تواند به معنی عفونت EBV باشد
  • بیوپسی پوست برای بررسی سایر شرایط پوستی که ممکن است به عنوان بثورات وجود داشته باشند مانند اگزما

جلوگیری از آکرودرماتیت

از آنجا که به نظر می رسد آکرودرماتیت ناشی از ویروس ها است، تنها راه پیشگیری از آن جلوگیری از ابتلا به عفونت ویروسی است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما مرتباً دست خود را می شوید و از تماس با هر کسی که مریض است جلوگیری می کند.