کبد چرب و دیابت

کبد چرب و دیابت

کبد چرب و دیابت چه رابطه ای دارند؟

اگر شما به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، باید مطلع باشید که در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستید و بهتر است در مورد علت و نحوه ی برخورد با آن بیش تر بدانید.

بیماری کبد چرب غیر الکلی شرایطی است که در آن چربی در کبد تجمع می یابد و منجر به التهاب سلول های موجود در آن می شود و باعث بزرگ تر شدن کبد می شود. این بیماری می تواند به شرایط جدی تر از جمله فیبروز و سیروز کبد پیشرفت کند.

بیماری کبد چرب و دیابت نوع 2

دیابت باعث بیماری کبد چرب نمی شود.بلکه، این دو بیماری در افراد مشابهی وجود دارند زیرا شرایط یکسانی باعث ایجاد هر دو مشکل می شود. “بنابراین، این بیماری به دلیل دیابت نیست. افراد مبتلا به دیابت همچنین دارای چاقی و مقاومت به انسولین هستند، بنابراین گمان می رود کبد چرب هم بخشی از آن باشد. ”

بیشتر موارد بیماری کبد چرب هیچ آسیبی به همراه ندارد. با این حال، به دلیل این که دیابت نوع 2 و چاقی بسیار رایج است، بیماری کبد چرب همراه با الکل و هپاتیت در حال حاضر یکی از دلایل اصلی مرحله نهایی بیماری کبدی است که نیاز به پیوند کبد دارد.

تشخیص بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب هیچ علائمی ندارد. افرادی که به دلیل دیابت تحت درمان قرار می گیرند، آزمایش آنزیم کبدی را به عنوان بخشی از آزمایش های رایج خون خود در طول معاینات پزشکی انجام می دهند. معمولا نود و نه درصد موارد بیماری کبد چرب توسط این آزمایش تشخیص داده می شود. در بعضی موارد، بیماری در طول معاینه فیزیکی یا در مطالعات تصویربرداری، مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری از شکم یا سونوگرافی کبدی ممکن است تشخیص داده شود.

بیماری کبد چرب به عنوان یک بیماری جداگانه درمان نمی شود. بنابراین، پزشکان معمولاً با انجام مطالعات اضافی، این بیماری را تشخیص نمی دهند، مگر اینکه آنزیم های کبدی به طور غیر منتظره ای افزایش یافته باشند، مثلا در فردی که مبتلا به دیابت یا چاقی نیست، یا اگر سطح آن بسیار بالا باشد و به نظر می رسد ممکن است چیز دیگری علت آن باشد.

درمان بیماری کبد چرب

هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. در عوض، این شرایط به طور غیرمستقیم با تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش وزن، وضعیت بدنی بهتر و کنترل قند خون و تری گلیسیریدها – چربی هایی در خون که می تواند باعث کبد چرب شود، درمان می شود.

ممکن است داروهای دیابتی که به عنوان “حساس کننده انسولین” شناخته می شوند، در کاهش چربی کبد تأثیر داشته باشند. این داروها شامل تیازولیدین دیون یا گلیتازون هایی مانند پیوگلیتازون (Actos) و روزیگلیتازون (Avandia) هستند که برای درمان مقاومت به انسولین مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که مقاومت به انسولین بخشی از کبد چرب باشد، استفاده از آنها معقول است، اما سازمان غذا و داروی ایالات برای درمان بیماری کبد چرب این داروها را تایید نکرده است.

پیش گیری از بیماری های کبد چرب

به نظر می رسد دیابت نوع 2، چاقی و بیماری کبد چرب همراه هم هستند. اما این به این معنا نیست که اگر به دیابت نوع 2 مبتلا باشید، به طور خودکار به بیماری کبد چرب مبتلا خواهید شد. به دلیل این که چاقی، مقاومت به انسولین و مقادیر بالای تری گلیسیرید در خون، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد، درمان این شرایط می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

در صورت اضافه وزن یا چاقی، حفظ وزن سالم یا کاهش وزن؛ به طور منظم ورزش کنید. و کنترل قند خون و میزان تری گلیسیرید، راه محافظت در برابر بیماری کبد چرب است.

منبع: EVERYDAY HEALTH

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.