روش های پیشگیری از بیماری دیابت: تغییر در سبک زندگی،یا کاهش وزن میتواند از بروز دیابت نوع دوم جلوگیری کند.
این تغییرات می تواند شامل رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی یعنی یک ساعت و نیم پیاده روی در هفته باشد.
فرد دیابتی نباید به مدت طولانی ( بیشتر از ۲۰ دقیقه ) پیاده روی کند …چرا که پیاده روی طولانی باعث افت قند خون در این بیماران میشود.
در واقع ، تمرینات ورزشی ، رژیم غذایی و کاهش وزن ،می تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از دیابت و کنترل آن داشته باشد .
بنابراین تمام افرادی که زندگی کم تحرک دارند ، افرادیکه تمام وقت پشت میز نشسته اند ، کودکانی که دارای اضافه وزن هستند و افراد چاق حتما باید با گرفتن برنامه غذایی اصولی زیر نظر متخصص تغذیه مراقب وزن خود باشند .

روش های پیشگیری از بیماری دیابت

روش های پیشگیری از بیماری دیابت

روش های پیشگیری از بیماری دیابت

محققان رابطه بسیار نزدیکی بین دیابت و چاقی دریافته اند، که این مسئله مسیر ساده تری برای پیشگیری از دیابت می باشد.  به گفته پژوهشگران؛ کشف این رابطه نشان می‌دهد که چرا چاقی باعث تشدید احتمال ابتلا به دیابت می‌شود. البته لازم به ذکر است؛ سن، نژاد، بارداری، استرس، سابقه‌ی خانوادگی، کلسترول از جمله عوامل زمینه ساز این بیماری هستند. اما در میان همه این عوامل، چاقی یا اضافه وزن، بیشتر از بقیه موارد، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. چرا که، بیش از نود درصد افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند، مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند. با اضافه وزن یا چاقی به بدن فشار بیشتری برای استفاده از انسولین وارد می‌شود.

پیشگیری از دیابت با کاهش وزن

پیشگیری از دیابت با کاهش وزن

نتیجه‌ی این امر افزایش خطر ابتلا به دیابت است. اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی از جمله تظاهرات بارز در بیماری دیابت نوع ۲ است. وزن بدن و به ویژه چربی تجمع یافته در نواحی فوقانی بدن با ایجاد مقاومت به انسولین، می‌تواند بر کنترل متابولیکی در دیابت مؤثر باشد و پیشنهاد می‌شود در کنترل بیماران دیابتی به کاهش وزن و خصوصاً کاهش چربی شکمی مورد توجه باید قرار گیرد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت رژیم غذایی برای کنترل بیماری دیابت خود و یا مشاوره درمانی با کادر پزشکی و دپارتمان تغذیه ما تماس حاصل نمایید.

فرزانه انصاری
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی