دیابت نوع دوم

دیابت نوع دوم

دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که باعث می شود سطح قند (گلوکز) در خون بیش از حد بالا برود. می تواند علائمی مانند تشنگی بیش از حد، نیاز به ادرار کردن زیاد و خستگی ایجاد کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی در چشم، قلب و اعصاب را افزایش دهد. این یک وضعیت مادام العمر است که می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو و معاینات منظم داشته باشید. این به دلیل مشکلات مربوط به یک ماده شیمیایی در بدن (هورمون) به نام انسولین است. دیابت نوع 2 اغلب با اضافه وزن ، کم تحرکی یا داشتن سابقه خانوادگی مرتبط است.

چه چیزی باعث دیابت نوع دوم می شود؟

انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ساخته می‌شود و مانند کلیدی عمل می‌کند تا قند خون را وارد سلول‌های بدن شما کند تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود. اگر دیابت نوع 2 دارید، سلول ها به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند. این مقاومت به انسولین نامیده می شود. پانکراس شما انسولین بیشتری تولید می کند تا سلول ها را وادار به واکنش کند. در نهایت لوزالمعده شما نمی تواند خود را حفظ کند و قند خون شما افزایش می یابد و زمینه را برای پیش دیابت و دیابت نوع 2 فراهم می کند. قند خون بالا برای بدن مضر است و می تواند باعث سایر مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی شود.

علائم و عوامل خطر

علائم دیابت نوع 2 اغلب در طی چندین سال ایجاد می شود و می تواند برای مدت طولانی بدون توجه ادامه یابد (گاهی اوقات هیچ علامت قابل توجهی وجود ندارد). از آنجایی که تشخیص علائم ممکن است دشوار باشد، مهم است که عوامل خطر را بشناسید و در صورت داشتن هر یک از آنها به پزشک مراجعه کنید تا قند خون خود را آزمایش کند.

آزمایش دیابت نوع دوم

یک آزمایش خون ساده به شما اطلاع می دهد که آیا دیابت دارید یا خیر. اگر قند خون خود را در یک نمایشگاه بهداشتی یا داروخانه آزمایش کرده اید، در یک کلینیک یا مطب پزشک پیگیری کنید تا مطمئن شوید نتایج دقیق هستند.

علائم

علائم و نشانه های دیابت نوع 2 اغلب به کندی ایجاد می شوند. در واقع، شما می توانید سال ها با دیابت نوع 2 زندگی کنید و از آن بی خبر باشید.  علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • خستگی
  • تاری دید
  • زخم هایی که دیر التیام می یابند
  • عفونت های مکرر
  • بی حسی یا گزگز در دست ها یا پاها
  •  تیره شدن پوست، معمولاً در زیر بغل و گردن

داروهای دیابت نوع 2

انواع زیادی دارو برای دیابت نوع 2 وجود دارد. پیدا کردن دارو و دوز مناسب برای شما ممکن است زمان ببرد. معمولاً ابتدا دارویی به نام متفورمین به شما پیشنهاد می شود. ممکن است نیاز به مصرف داروهای اضافی یا داروهای دیگری مانند انسولین داشته باشید، اگر: درمان این است که سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه ندارید مشکلات قلبی دارید یا نیاز به کاهش وزن دارید پزشک عمومی یا پرستار دیابت شما مناسب ترین داروها را برای شما توصیه می کند. داروی شما ممکن است احساس متفاوتی در شما ایجاد نکند، اما این بدان معنا نیست که اثری ندارد. مهم است که مصرف آن را ادامه دهید تا از مشکلات سلامتی آینده جلوگیری کنید.

متفورمین

متفورمین رایج ترین دارو برای دیابت نوع 2 است. می تواند به حفظ قند خون در سطح سالم کمک کند. این دارو به صورت قرص هایی است که همراه یا بعد از غذا مصرف می کنید. عوارض جانبی رایج متفورمین شامل احساس بیماری یا بیماری و اسهال است. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، ممکن است پزشکتان آزمایش نوع دیگری به نام متفورمین آهسته رهش را پیشنهاد کند. 

همچنین بخوانید: آیا متفورمین یک درمان موثر برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ است؟

سایر داروهای دیابت

اگر متفورمین به خودی خود به اندازه کافی خوب عمل نمی کند یا نمی توانید آن را مصرف کنید ممکن است لازم باشد داروهای دیگری را در کنار یا به جای متفورمین مصرف کنید. این دارو ها شامل:

سایر قرص هایی که به کاهش قند خون شما کمک می کنند، مانند گلی کلازید، گلیمنپرامید، آلوگلیپتین، لیناگلیپتین یا پیوگلیتازون

قرص هایی مانند داپاگلیفلوزین یا امپاگلیفلوزین که قند خون شما را کاهش می دهند و به قلب کمک می کنند خون را به اطراف بدن پمپاژ کنند.

تزریق هایی که قند خون شما را کاهش می دهند و به کاهش وزن کمک می کنند، مانند اگزناتید یا لیراگلوتاید

منابع:

  1. NHS
  2. mayoclinic

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.