دیابت و راههای درمان بیماری دیابت: با افزایش شیوع چاقی ناشی از زندگی شهرنشینی و افزایش سن و امید به زندگی در جوامع بشری،بیماری دیابت در جهان پیشرفت بسیاری داشته است و متاسفانه در کشورهای درحال توسعه مانند کشور ما شیوع بیماری بیشتر می باشد؛در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰میلیون نفر در دنیا و بیش از ۳میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که این افراد بیش از دیگران در معرض خطر حملات قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، اختلالات بینایی و قطع پا می باشند.

مثلث درمانی بیماری دیابت شامل موارد زیر است

دارو درمانی (مصرف داروهای کاهنده فندخون یا تزریق انسولین)، تغذیه مناسب (اعتدال و تنوع در مصرف گروههای غذایی) و فعالیت بدنی منظم می باشد.

بیماری دیابت و ورزش

با کاهش فعالیت های جسمانی، تعداد افراد مبتلا به دیابت افزایش یافته است وبا توجه به اینکه چاقی اصلی ترین عامل ابتلا به دیابت است، فعالیت بدنی منظم از بهترین راهها در پیشگیری از این بیماری و درمان دیابت نوع ۲ می باشد. برای ورود مواد غذایی به داخل سلول نیاز به حضور انسولین می باشد، به گونه ای که می توان وجود انسولین را به کلیدی برای باز کردن درب سلول در نظر گرفت که درغیاب آن مواد غذایی نمی توانند به درون سلول راه یابند؛ از طرف دیگر باید متذکر شد که

چرا نقش ورزش در درمان و پیشگیری از این بیماری همیشه مورد تاکید پزشکان است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجا که فعالیت بدنی منظم مانند شاه کلیدی است که در غیاب انسولین این امکان را می دهد که مواد غذایی به داخل سلول راه یابند و نیاز بدن به تزریق انسولین و داروهای پایین آورنده قند خون را کاهش می دهد، به همین دلیل فعالیت بدنی منظم و مستمر از ارکان اصلی درمان دیابت محسوب می شود.

فواید فعالیت بدنی منظم

  • کاهش وزن
  • کاهش قندخون
  • کاهش نیاز به مصرف دارو و تزریق انسولین
  • کاهش فشار خون
  • کاهش چربی خون
  • سلامت قلب و عروق
  • استحکام استخوانها (پیشگیری از پوکی استخوان)
  • رسیدن به آرامش

آیا به نظر شما انجام فعالیت ورزشی ضرورت دارد؟

همانطور که گفتیم امروزه به دلیل زندگی شهرنشینی ،فعالیت بدنی همه افراد کاهش یافته است، بنابراین برای جبران این مساله و پیشگیری از چاقی و بیماریهای ناشی از آن همه افراد از کودک تا سالمندباید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشند.

چه ورزشی برای شما مناسب است؟

تنها نوعی از فعالیت بدنی که به شما شادی ببخشد واز انجام آن احساس رضایت داشته باشید ،انگیزه ادامه فعالیت را برای شما در بر دارد و شما می وانید یکی از انواع ورزشهای هوازی (ایروبیک)، قدرتی یا حرکات کششی را انتخاب نمایید؛ اما اگر مدت طولانی است که ورزش نکرده اید ابتدا در مورد نوع و میزان فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید.

فریبا یوسفی 

نویسنده : فریبا یوسفی (کارشناس ارشد تغذیه – ورزشی )