انجام ورزش در افراد مبتلا به دیابت : ورزش هوازی چه نوع ورزشی است؟ ورزش هایی که سبب افزایش تعداد ضربان قلب می شوند ورزش هوازی نامیده می شوند.

انواع فعالیتهای بدنی

  • تحرکات معمول روزانه
  • ورزشهای هوازی (ایروبیک)
  • ورزشهای مقاومتی (قدرتی)
  • حرکات کششی

ورزش مقاومتی چه نوع ورزشی است؟

ورزشهایی که می توان با استفاده از وزنه های دستی ۲-۳بار درهفته انجام داد و عضلات محکم و قوی داشت،با انجام این حرکات بافت عضلانی افزایش می یابد و سبب افزایش متابولیسم شده و کالری بیشتری میسوزانید.

حرکات مقاومتی

حرکات مقاومتی

حرکات کششی

سبب افزایش انعطاف پذیری بدن و کاهش تنش عصبی می شوند،انجام این حرکات قبل ورزش سبب گرم شدن بدن شده و بعد از ورزش از بروز درد عضلانی جلوگیری می کنند،از جمله این حرکات فشار به دیوار است: قسمت مچ تا آرنج را به دیوار تکیه داده،پیشانی را روی دستها بگذارید،یک زانو خم، یک زانو صاف ۱۰ثانیه به این حالت بمانید بعد پای خود را عوض کنید.

حرکات کششی

حرکات کششی

انجام ورزش در افراد مبتلا به دیابت نوع۱

انجام فعالیت ورزشی برای تمام افراد دیابتی بسیار مفید است،از آنجا که ورزش کردن می تواند سبب افت قند خون حین ورزش و پس از اتمام ورزش شود،ورزش در افراد دیابتی نوع ۱ باید با توجه به زمان تزریق انسولین و خوردن وعده غذایی باشد،بنابراین برای جلوگیری از افت قند خون حین و پس از ورزش در این افراد توصیه می شود
۱-قبل ورزش،حین ورزش وبعد از آن قند خون با دستگاه تست قند خون کنترل شود؛معمولا توصیه می شود در صورتی که قند خون پایین تر از۱۰۰میلی گرم در دسی لیتر باشد،۱۵ تا۳۰ گرم ماده کربوهیدراتی مصرف گردد مثلا یک عدد از میوه ها با سایز متوسط معادل ۱۵گرم کربوهیدرات دارند. در صورتی که قند خون بالای۳۰۰میلی گرم باشد انجام ورزش قدغن است و اگر بالاتر از ۲۵۰میلی گرم باشد باید کتون ادرار بررسی گردد، در صورت وجود کتون در ادرار باز هم ورزش منع میشود.
۲-توصیه می شود انسولین در محلی تزریق گردد که حین ورزش زیاد در حال حرکت نباشد،چون ورزش سبب افزایش جذب انسولین از اندام شده و نوسانات قند خون تشدید می شود.

انجام ورزش در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ورزش از عوامل اصلی کنترل قند خون است؛ طبق تحقیقات فعالیت بدنی نه تنها سبب پیشگیری از بروز دیابت می شود بلکه از راههای درمانی مناسب برای این بیماری است.
نکته: در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که قرص مصرف می کنند و تزریق انسولین ندارند از آنجا که افت قند خون حین ورزش کمتر صورت می گیرد معمولا نیاز به مصرف کربوهیدرات پیش از شروع حرکات ورزشی نمی باشد.

اثرات مفید ورزش در مبتلایان به دیابت

۱-اثرات کوتاه مدت ورزش(طی ۲۴ساعت بعد ورزش دیده می شود)

در افرادی که انسولین تزریق می کنند و دیابت آنها تحت کنترل است ،قند خون در ابتدای ورزش کاهش می یابد حتی ممکن است بعد ورزش شاهد افت ثانویه قند خون باشیم که به دلیل مصرف ذخایر گلوکز بدن هنگام ورزش می باشد،در واقع ورزش سبب کاهش نیاز به انسولین می باشد،اما اگر قند خون فرد دیابتی تحت کنترل نباشد ورزش سبب افزایش موقت قند خون می شود.

۲-اثرات دراز مدت ورزش

کاهش وزن،افزایش توده عضلانی و کاهش مقاومت به انسولین در سلولها، بهبود کنترل قند خون و کاهش نیاز به انسولین در دیابتی های نوع ۲، ایجاد احساس شادی،تعدیل فشار خون و کاهش عوامل خطرساز بیماریهای قلبی عروقی می باشد.