دیابتی های لاغر می توانند چاق شوند؟

اگرچه ابتلا دیابت به خصوص دیابت نوع دو با افزایش وزن ارتباط مستقیمی دارد ولی با اطمینان نمی توان گفت که همه افراد دیابتی دارای BMI بالا هستند. از طرفی یکی از نشانه های دیابت پیش از تشخیص، کاهش وزن غیرعمدی یا پیش بینی نشده است.

 

مسائل مربوط به کنترل وزن، پیرامون انسولین (هورمون ترشح شده از پانکراس) می چرخند. افراد مبتلا به دیابت قادر به استفاده یا تولید میزان کافی انسولین برای انتقال میزان اضافی قند از خون به داخل سلول ها برای استفاده در جهت تولید انرژِی نیستند، در نتیجه بدن شما در این شرایط ذخایر چربی و بافت های ماهیچه را برای تولید انرژی می سوزاند و شما دچار کاهش وزن می شوید.
اغلب برنامه های غذایی دیابتی در تلاش برای کمک به کاهش وزن افراد هستند. در نتیجه یافتن روش یا برنامه ای برای کمک به افزایش صحیح و با کیفیت وزن افراد دیابتی لاغر دشوار است.

شروع استفاده از یادداشت های رژیمی:

امروزه نرم افزارها و یا روش های نوشتاری مختلفی برای کمک به مدیریت شرایط و انتخاب های غذایی درست طراحی شده است. با استفاده از این ابزار ها می توانید میزان کربوهیدرات، پروتئین، وچربی مصرفی روزانه را پایش کنید و به مدیریت دیابت و شمارش کالری های خود بپردازید.

تعیین وزن ایده ال: 

یکی از موضوعات مهم در افراد دیابتی آگاهی یافتن از میزان وزن ایده آل است. با اطلاع از میزان دقیق  شاخص توده بدنی (BMI) مناسب هر فرد، میتوان هدف گذاری دقیقی برای رسیدن به وزن ایده آل انجام داد.

تغییر در وعده های غذایی: 

تنها راه افزایش وزن، افزایش مصرف کالری است و راه حل سریع برای دستیابی به افزایش وزن این است که با مصرف سه وعده غذایی سالم هر سه ساعت یکبار، مانع از سوختن چربی های ذخیره ای برای دستیابی به انرژی بدن شوید. در این روش توصیه می شود افراد حداقل شش وعده را در طول ساعات بیداری مصرف کنند، البته  این بدین معنا نیست که افراد وعده های اصلی را در کنار خانواده خود مصرف نکنند یا برنامه کاملا متفاوتی داشته باشند. در برنامه ریزی صحیح برای افزایش وزن افراد دیابتی می بایست وجود موادی از جمله:
• گوشت لخم
• اسید های چرب اشباع نشده مانند
• غلات کامل
• سبزیجات
• میوه ها
• مصرف کافی مایعات با فاصله از وعده های غذایی اصلی برای پیشگیری از گرسنگی

مصرف کربوهیدرات های سالمتر در طول روز:

مصرف کربوهیدارت هایی با شاخص گلایسمی پایین تر برای حفظ سطوح مناسب قندخون اهمیت دارد. منظور از شاخص گلایسمی توان افزایش قند خون توسط یک ماده غذایی در واحد زمان است. به این منظور غذاهایی با شاخص گلایسمی پایین به شما کمک می کنند که افزایش های شدید در قند خون را در واحد زمان تجربه نکنید. از این رو بهترین کار تقسیم کربوهیدرات های سالم در شش وعده غذایی در طول روز است. با این روش شما قادر به افزایش وزن خواهید بود ولی سطوح قند خون شما افزایش نمی یابد.

 

همچنین اضافه کردن یک ماده حاوی چربی یا پروتئین به کربوهیدرات مصرفی در وعده، به افزایش وزن بدون افزایش سطوح قند خون کمک می کند. نمونه هایی از کربوهیدرات های سالم با شاخص گلایسمی پایین شامل غلات کامل، سبزیجات، توت ها، آجیل ها، حبوبات و دانه ها می باشد.
مصرف غذاهایی سرشار از اسید های چرب غیراشباع :
مواد غذایی که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند با تامین چربی ها ضروری می توانند میزان چشمگیری کالری نیز برای شما فراهم کنند و از این طریق به افزایش وزن شما بدون تاثیر منفی بر قند خون کمک کنند. بعضی از این مواد غذایی شامل:
• آووکادو
• روغن زیتون
• روغن کانولا
• آجیل ها
• مغزها
• ماهی های چرب مانند سالمون

 

دریافت پروتئین بیشتر رژیمی: 

یکی از عوارض دیابت در اکثر افراد از دست دادن عضلات است. در این زمینه توصیه می شود افراد دیابتی دریافت پروتئین را در خود افزایش دهند و موادی مانند ماهی، مرغ، لوبیا ها، سویا و تخم مرغ را بیش از پیش در رزیم غذایی خود بگنجانند.

پیشگیری از دریافت غذاهای پر کالری و نوشیدنی ها 

افزایش دریافت کالری اصلی ترین عامل در افزایش وزن است و مصرف غذاهای پرکالری مانند آبمیوه ها، نوشابه ها و … می تواند در دریافت کالری بالا تاثیرگذار باشد. ولی این مواد غذایی با وجود میزان بالای کالری، می توانند در افزایش شدید قند خون و ایجاد عوارض دیابت تاثیرگذار باشند. توصیه می شود افراد دیابتی از مصرف نوشیدنی های پرکالری در جهت افزایش وزن پیشگیری کنند.

 

از طرفی در صورتی که شما قادر به حذف مواد غذایی کم کالری مانند کاهو یا کرفس نیستید می توانید برای افزایش کالری این محصول راهکار هایی بیاندیشید. برای مثال می توانید از این محصول با سس پنیر یا کره بادام یا به همراه دانه ها یا آجیل های مختلف در سالاد ها استفاده کنید. از این رو در کنار استفاده از سبزیجاتی که ماهیت کم کالری دارند، وعده غذایی خود را پرکالری کنید.

انتخاب هوشمندانه مکمل های مورد نیاز 

مکمل ها می توانند در افزایش وزن افراد دیابتی به خصوص زمانی که افراد دچار کمبود اشتها هستند کمک کننده باشد. از طرفی علاوه بر مکمل های افزایش اشتها، مکمل های حاوی کالری مانند پروتئین ها و پودر های مخصوص افزایش وزن افراد دیابتی نیز در این دسته افراد کمک کننده است.

انجام ورزش های استقامتی

ورزش های مقاومتی با وزنه و دستگاه های مناسب می تواند به افزایش وزن ماهیچه ها کمک کنند و از طرفی در افزایش اشتها در افراد دیابتی لاغر موثر است. در این زمینه توصیه می شود افراد دیابتی مطابق با شرایط خود در ساعاتی از هفته (حداقل سه روز) به انجام فعالیت ورزشی بپردازند و به طور منظم میزان افزایش حجم عضلات و وزن خود را پایش کنند.

 

نتیجه گیری: 

در افراد دیابتی افزایش وزن چالش برانگیز است و تنها راه حل این مورد افزایش کالری دریافتی است.
در این زمینه می توانید با کمک یک برنامه دقیق کالری دریافتی خود را از موادغذایی بخصوص پروتئین ها و  چربی ها افزایش دهید. مصرف مکمل ها و ورزش منظم نیز در این زمینه برای شما کمک کننده می تواند باشد.