نقش کلسترول در ترشح انسولین

نقش کلسترول در ترشح انسولین

نقش کلسترول در ترشح انسولین

محققان نقش کلسترول در ترشح انسولین توسط سلول های بتای لوزالمعده را بررسی کرده اند.

تیم های تحقیقاتی دانشگاه لوند و دانشگاه شارجه تلاش خود را بر روی گیرنده های موجود در سطح سلول های بتا متمرکز کردند. این تحقیق توسط آلبرت صالحی از دانشگاه لوند انجام شد.

آن ها در این تحقیق یک گیرنده خاص را کشف کردند، یعنی پروتئین Orphan G همراه با گیرنده 183 (GPR183) که اثر قابل توجهی در ترشح انسولین دارد.

محققان دریافتند که وقتی GPR183 فعال می شود، باعث آزاد شدن انسولین در سلول های اهداکننده ی موش ها و انسان ها می شود. این فرایند مستلزم اتصال گیرنده به متابولیت خاصی است که در زمان متابولیزه شدن کلسترول توسط کبد تشکیل می شود.

اساس تحقیقات صالحی بررسی تأثیر و نقش هر گیرنده ای است که تاکنون در سطح سلول های بتا کشف کرده اند. این تیم فکر می کنند که یافته های GPR183  می تواند ارتباط اضافه وزن و کلسترول بالا را نشان دهد.

صالحی اظهار داشت: اگر سطح کلسترول شما بالا است، این متابولیت خاص تولید می شود و نتیجه آن افزایش انسولین است. این فرآیند منجر به گرسنگی می شود، در نتیجه باعث  مصرف بیش تر غذا و افزایش وزن می شود. اگر بتوانیم از اتصال گیرنده به متابولیت جلوگیری کرده و میزان انسولین را تنظیم کنیم، این کار می تواند گرسنگی را کاهش دهد. ”

محققان همچنین بر این باورند که یافته های آن ها می تواند به ایجاد راه هایی برای جلوگیری از نیاز مبتلایان دیابت نوع 2 به انسولین کمک کند. این فرآیند می تواند به مرور زمان اتفاق بیفتد زیرا سلول های بتا به دلیل افزایش سطح گلوکز (قند خون) آسیب می بینند.

هم چنین صالحی اضافه کرد: “اگر بتوانیم در آینده به طور كلی این گیرنده را فعال كنیم، می تواند منجر به ایجاد داروهایی شود كه تولید انسولین را در افراد دارای سطح پایین متابولیت كلسترول تحریک می كنند. این کار می تواند با ماده ای مشابه کلسترول خاص و با قابلیت اتصال به گیرنده انجام شود. ”

این تحقیق در ژورنال Molocular and Cellular Endocrinology منتشر شده است.

 

منبع:  The Global Diabetes Community

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.