دیابت و مشکلات استخوان و مفاصل

مشکلات استخوانی و مفاصل مرتبط با دیابت

اگر دیابت دارید، در معرض خطر ابتلا به اختلالات مختلف استخوانی و مفصلی هستید. برخی از عوامل، مانند آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، بیماری شریانی و چاقی، ممکن است باعث این مشکلات شوند – اما اغلب علت آن مشخص نیست.

مفصل شارکو چیست؟

این بیماری که آرتروپاتی نوروپاتیک نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل به دلیل آسیب عصبی – یکی از عوارض شایع دیابت – بدتر شود. مفصل شارکو در درجه اول پاها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم چیست؟

ممکن است بی حسی و گزگز یا از دست دادن حس در مفاصل آسیب دیده داشته باشید. آنها ممکن است گرم، قرمز و متورم شوند و ناپایدار یا تغییر شکل دهند. مفصل درگیر ممکن است علیرغم ظاهرش خیلی دردناک نباشد.

مشکلات استخوانی چگونه درمان می شود؟

اگر به موقع تشخیص داده شود، پیشرفت بیماری می تواند کند شود. محدود کردن فعالیت های تحمل وزن و استفاده از تکیه گاه های ارتروز برای مفصل آسیب دیده و ساختارهای اطراف می تواند کمک کننده باشد.

تحرک محدود مفصل چیست؟

تحرک محدود مفصل که به آن سندرم دست دیابتی یا شیروآرتروپاتی دیابتی نیز گفته می شود، سفتی مفاصل است که اغلب مفاصل کوچک دست را تحت تاثیر قرار می دهد. پوست دست ممکن است مومی و ضخیم شود. در نهایت حرکت انگشت محدود می شود. سایر مفاصل از جمله شانه ها، پاها و مچ پا نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. علت تحرک محدود مفصل مشخص نیست. این بیماری در افرادی که برای مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند، شایع است.

علائم چیست؟

ممکن است نتوانید به طور کامل انگشتان خود را دراز کنید یا کف دست خود را صاف به هم فشار دهید.

چگونه درمان می شود؟

مدیریت بهتر سطح قند خون (گلوکز) و فیزیوتراپی می تواند پیشرفت این بیماری را کند کند، اما حرکت محدود ممکن است برگشت پذیر نباشد.

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای کلینیک ارمغان

منبع: mayoclinic