۱۳ روش علمی برای کاهش غذا خوردن : به طور متوسط در طول روز ذهن شما حتی بیشتر از ۲۰۰ بار در مورد مصرف مواد غذایی تصمیم می گیرد ولی فقط نسبت به بخش کوچکی از انتخاب های غذایی خود آگاهی دارید و مابقی توسط ضمیر ناخودآگاهتان تصمیم گرفته می شود که به مرور منجر به خوردن بدون آگاهی و فکر و نیز اضافه وزن و چاقی می شود .

غذای بیماران دیابتی

غذای بیماران دیابتی

روش اول: کمک گرفتن از نشانه های دیداری  به طور مثال طبق مطالعات محققین رفتارشناسی افرادی که سر سفره می نشینند ۳۴% کمتر از افرادی که سفره را تمیز می کنند غذا می خورند و افرادی که سوپ باقیمانده کاسه بقیه افراد خانه را می خورند ۷۳% بیشتر از یک کاسه سوپ را می خوردند، این در حالی است که تصور می کنند نسبت به بقیه کمتر خوردند و احساس پری نمی کنند .

روش دوم:  استفاده از بسته بندی های کوچکتر به شما کمک می کند تا  کالری کمتری حتی تا ۲۵% کمتر دریافت کنید بدون آنکه متوجه شوید . پس بهتر است بجای تهیه یک بسته چیپس یا خوراکی بزرگ از بسته های کوچکتر استفاده کنید.

روش سوم: یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش سایز غذای مصرفی به کار بردن بشقاب ها ی کوچکتر و لیوان های بلندتر می باشد . استفاده از بشقاب ۹٫۵ اینچی (۲۴ سانتی متر ) بجای بشقاب ۳۲ سانتی مصرف غذا را تا ۲۷% کاهش می دهد ، علاوه براین مطالعات نشان می دهد که لیوان های بلند ، باریک و شیشه ای بجای پهن و کوتاه میزان مصرف مایعات را تا ۵۷% کاهش می دهد .

روش چهارم: یک مدل غذا درست کنید و سر سفره بیاورید . طبق مطالعات زمانیکه تعداد انتخاب های غذایی زیاد باشد مصرف غذا تا ۲۳% بیشتر می باشد ۰ وقتی طیف گسترده ای از طعم ها در یک وعده غذایی جلوی شما باشد مغزتان ، شما را برای خوردن غذای های بیشتر با طعم های مختلف تشویق می کند و اینکه از رنگ های خوراکی و طعم دهنده های مختلف  کمتر استفاده کنید .

روش پنجم: برخی از خوراکی ها را دور از چشم خود نگاه دارید .

محققین به این جمله معروف حتی در مورد غذاخودن نیز معتقدند که می گوید : “هرچه از دیده رود از ذهن هم برود” . دیدن خوراکی ها شما را به خوردن آنها تشویق می کند پس بهتر است اگر به گذاشتن تنقلات روی میز عادت دارید بجای خوراکی های پرکالری و شیرین از مواد غذایی با کالری کمتر و مغذی مثل سبزیجات و میوه جات استفاده کنید .

روش ششم: برای خوردن غذا خود را به زحمت بیاندازید. به عنوان مثال شکلات و شیرینی را در جایی دور تر از محل نشستن خود قرار دهید تا شانس خوردن ناآگاهانه آنها کمتر باشد .

روش هفتم: آهسته غذا بخورید زیرا افرادیکه آهسته تر غذا می خوردند علاوه بر این کمتر غذا می خوردند ، بیشتر احساس پری می کنند و غذا به نظرشان خوشایند تر است و این یکی از بهترین روش ها برای دریافت کالری کمتر و  لذت بردن از غذا است .