یائسگی در دیابت

یائسگی در بیماران دیابتی

یائسگی چیست؟

یائسگی واژه‌ای است که برای اتمام چرخه‌های قاعدگی زنان به کار برده می‌شود؛ به بیان بهتر پس از شروع یائسگی، پریود ماهانه در زنان برای همیشه متوقف می‌شود؛ یائسگی عموما در حوالی سن 50 سالگی آغاز می‌شود.

پیش از توقف کامل پریود، معمولا فاصله بین پریودها بیشتر می‌شود؛ با این حال در برخی زنان یائسگی به طور ناگهانی رخ می‌دهد.

در اغلب زنان شروع یائسگی با علائم مختلف جسمی و عاطفی همراهی دارد. به دنبال کاهش سطح هورمون استروژن، تخمک‌گذاری ماهانه متوقف می‌شود؛ کاهش سطح استروژن علت اصلی بسیاری از علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق‌وخو و خشکی واژن است.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی می‌توانند بر روی سطح قند خون تاثیر بگذارند؛ این امر در زنان دیابتی می‌تواند مشکلات و عوارض جدیدی را ایجاد کند. درصورت ابتلا به دیابت نوع 1 ممکن است زودتر یائسه شوید؛ اما اگر اضافه وزن و دیابت نوع 2 دارید، ممکن است دیرتر یائسه شوید. در مقاله ” یائسگی در دیابت ” با صفر تا صد مشکلات و مسائل این دوران آشنا شوید.

من مبتلا به دیابت هستم؛ پس از یائسگی چه چیزی در انتظارم است؟

دیابت و یائسگی وقتی با یکدیگر همراه می‌شوند، می‌توانند تاثیرات مختلفی بر روی بدن بگذارند؛ از جمله:

تغییر سطح قند خون

پاسخی که سلول‌ها به ترشح هورمون انسولین می‌دهند، تحت تاثیر دو هورمون استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرد. انسولین هورمونی است که برای دریافت و استفاده از قند خون توسط سلول‌ها ضروری است؛ با تغییر سطح هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی، سطح قند خون هم دچار نوسان می‌شود. ممکن است متوجه شوید که قند خونتان بیشتر از قبل تغییر می‌کند، ناگهان افت می‌کند یا ناگهان بالا می‌رود.

درصورتی که قند خونتان از کنترل خارج شود، ریسک بروز عوارض دیابت در شما بالا می‌رود.

افزایش وزن پیش از یائسگی

ممکن است پیش از یائسگی یا بعد از آن دچار افزایش وزن شوید؛ درصورت افزایش وزن، ممکن است لازم باشد داروهای دیابت‌تان تغییر کنند.

عفونت

حتی پیش از یائسگی هم دیابت ریسک ابتلا به عفونت‌هایی از قبیل عفونت مجاری ادراری و واژن را بالا می‌برد. به دنبال یائسگی و افت سطح استروژن شرایط برای رشد بیشتر باکتری‌ها و قارچ‌ها در ناحیه واژن و مجاری ادراری فراهم می‌شود.

اختلالات خواب

پس از یائسگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است شما را در طول شب بیدار نگه داشته و اجازه ندهند که به خواب بروید. به دنبال آن، کنترل قند خون هم دشوارتر می‌شود.

مشکلات جنسی

آسیب اعصاب ناحیه واژن از جمله عوارض محتمل بیماری دیابت است. این مسئله می‌تواند تحریک جنسی و ارگاسم را تحت تاثیر قرار دهد. خشکی واژن یکی از شکایات شایع دوران یائسگی است؛ این مسئله می‌تواند باعث درد در طول رابطه جنسی و به دنبال آن کاهش تحریک و میل جنسی شود.

من مبتلا به دیابت هستم؛ پس از یائسگی چه کارهایی لازم است انجام دهم؟

یائسگی می‌تواند کنترل قند خون را دشوار کند؛ با این حال با انجام کارهای زیر می‌توانید مدیریت آن را ساده‌تر کنید:

یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

داشتن یک سبک زندگی سالم، بخش مهمی از روند درمان بیماری دیابت است؛ داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و محصولات کم‌چربی برای مدیریت بیماری ضروری است. مایعات فراوان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کم‌آبی یا دهیدراتاسیون می‌تواند وضعیت بیماری را بدتر کند.

تلاش کنید حداقل روزی 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط مثل پیاده‌روی انجام دهید. رژیم غذایی سالم و انجام منظم ورزش، علاوه بر کمک به کنترل دیابت، در کاهش عوارض یائسگی و ایجاد حس بهتر در شما هم موثر هستند.

علاوه بر این درصورت مصرف سیگار و الکل، لازم است که آن را ترک کنید.

فشار خونتان را به طور منظم اندازه‌گیری کنید

مطمئن شوید که سطح فشار خونتان در محدوده نرمال است؛ درصورتی که هر گونه نگرانی درباره فشار خون دارید، آن را با پزشک معالج خود درمیان بگذارید. درصورتی که برای درمان فشار خون بالا، دارویی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به شکل صحیح و مطابق دستور مصرف می‌کنید.

قند خونتان را مکرر اندازه بگیرید

ممکن است لازم باشد که قند خونتان را بیش از قبل در طول روز و گهگاه در طول شب اندازه بگیرید. قندهایتان و علائم همراهتان را به دقت ثبت کنید. پزشک با دانستن جزئیات، بهتر می‌تواند شما را درمان کرده و درصورت نیاز در داروهای مصرفی تغییری ایجاد کند.

اندازه‌گیری A1C برای بررسی متوسط قند خون در 8-12 هفته اخیر ممکن است لازم باشد.

با پزشک خود درباره تغییر داروهایتان صحبت کنید

درصورتی که قند خونتان افزایش یافته، ممکن است لازم باشد دوز دارویتان بیشتر شود و یا داروهایتان تغییر کند؛ به ویژه اگر اخیرا دچار افزایش وزن شده و یا فعالیت فیزیکی‌تان کمتر ازقبل شده است. به شکل مشابه، اگر قند خونتان افت کرده باشد، ممکن است لازم باشد دوز دارویتان کم شود.

فراموش نکنید که هرگز نباید سرخود دوز داروهایتان را تغییر دهید؛ همواره با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

با پزشک خود درباره داروهای کاهنده کلسترول خون صحبت کنید

درصورت ابتلا به دیابت، بیش از سایرین درمعرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستید. با شروع یائسگی، خطر این بیماری‌ها بیشتر هم می‌شود، با این حال با رعایت رژیم غذایی و انجام منظم ورزش می‌توانید ریسک این بیماری‌ها را کاهش دهید. با پزشک خود درباره این که لازم است داروهای کاهنده کلسترول خون را مصرف کنید یا خیر، مشورت کنید.

برای درمان علائم و عوارض یائسگی کمک بگیرید

اگر با علائم یائسگی از قبیل گرگرفتگی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی و سایر موارد دست‌وپنجه نرم می‌کنید، فراموش نکنید که همه این موارد درمان دارند.

برای مثال پزشک ممکن است به شما توصیه کند از لوبریکانت‌های واژن برای حفظ رطوبت محیط استفاده کنید؛ و یا ممکن است برای اصلاح ضخامت واژن برای شما استروژن موضعی تجویز کند.

علاوه بر این پزشک ممکن است توصیه به درمان جایگزینی هورمونی(HRT) کند. این درمان بسیاری از علائم یائسگی را بهبود می‌بخشد.

ابتلا به دیابت در دوران یائسگی می‌تواند یک چالش دوگانه باشد؛ برای کنار آمدن با آن لازم است با پزشک خود در ارتباط باشید.

مراقب استخوان‌هایتان باشید

دیابت با افزایش احتمال بیماری‌های استخوانی و مفاصل همراهی دارد؛ این خطر با شروع یائسگی بیشتر هم می‌شود. بنابراین تقویت استخوان‌ها و کمک به حفظ استحکام آن‌ها در این دوره بیش از پیش ضرورت دارد.

اضافه کردن مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد؛ در این زمینه لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

به سلامت جنسی خود اهمیت بدهید

شروع یائسگی نباید شما را از داشتن یک زندگی سالم و عاشقانه ناامید کند. اگر دچار خشکی واژن، گرگرفتگی و یا کاهش میل جنسی شده‌اید، در این باره با پزشک خود مشورت کنید. این موارد می‌توانند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند؛ اما درمان‌پذیر هستند.

اجازه ندهید یائسگی شما را از داشتن یک زندگی شاد و روابط عاشقانه محروم کند. در صورت کاهش میل جنسی لازم است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

وزنتان را کنترل کنید

کارهای زیادی هست که می‌توانید با انجام آن‌ها از افزایش وزن در دوران یائسگی پیشگیری کنید؛ رژیم غذایی سالم و انجام منظم ورزش به کنترل وزن کمک می‌کنند. در صورت اضافه وزن می‌توانید با یک متخصص تغذیه برای رسیدن به وزن ایده‌آل مشورت کنید.

علائم عفونت مجاری ادراری (UTI) را بشناسید

هم یائسگی و هم دیابت ریسک ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهند؛ اگر علائمی از قبیل سوزش ادرار، بوی بد یا اضطرار برای دفع ادرار داشتید، لازم است پزشک خود را در جریان قرار دهید. درصورت نیاز پزشک برایتان دارو تجویز می‌کند.

سعی کنید علائم یائسگی و تغییر قند خون را از یکدیگر افتراق دهید

برخی علائم دیابت و افزایش یا کاهش قند خون ممکن است شبیه هم بوده و افتراق آن‌ها از یکدیگر سخت باشد؛ سرگیجه، تعریق، تحریک‌پذیری و مشکل در تمرکز کردن هم ممکن است از علائم یائسگی باشند و هم علائم افزایش یا کاهش قند خون.

مطمئن‌ترین راه برای افتراق این دو چک قند خون است؛ با این حال اضطراب ممکن است سبب شود که قند خونتان را بیش از حد چک کنید. درباره فواصل بین چک قند خون با پزشک خود مشورت کنید.

اضطرابتان را کنترل کنید

اضطراب می‌تواند شرایط را برای بسیاری از بیماری‌ها بدتر کند؛ دیابت هم از این قاعده مستثنی نیست. اضطراب می‌تواند کنترل قند خون را با مشکل روبه‌رو کند. ورزش، خواب، مدیتیشن و در مواردی مصرف دارو می‌توانند به کنترل اضطراب کمک کنند.

کنترل اضطراب به کنترل قند خون و پیشگیری از پیشرفت بیماری دیابت کمک می‌کند. انجام مدیتیشن یکی ازکارهایی است که می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

با ما همراه باشید تا در مقاله ” یائسگی در بیماران دیابتی ” با سایر روش های درمانی این دوره آشنایی پیدا کنید.

آیا درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای من مناسب است؟

این که HRT در دوران یائسگی مناسب است یا خیر، هنوز در میان پزشکان مورد بحث است. با این حال در زنان مبتلا به دیابتی که علائم یائسگی را تجربه کرده و کنترل قند خون در آن‌ها دشوار است، درمان جایگزینی هورمون می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد.

توصیه می‌شود HRT تنها در زنانی انجام شود که علائم یائسگی در آن‌ها بسیار شدید بوده و قادر به تحمل آن نیستند؛ زنانی که تحت HRT قرار نمی‌گیرند، لازم است درباره داروهای دیابتشان با پزشک خود مشورت کنند.

درمان جایگزینی هورمون گرچه در پیشگیری از دیابت و عوارض آن موثر است، اما نباید با این هدف انجام شود. HRT ریسک برخی بیماری‌ها از جمله سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

آیا یائسگی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

پاسخ به این سوال راحت نیست؛ جدا کردن تاثیر یائسگی از تاثیرات افزایش سن و وزن دشوار است. با این حال به نظر می‌رسد که تغییرات هورمونی بر روی ابتلا به دیابت تاثیر می‌گذارند.

افزایش سن و وزن دو عامل اصلی در ابتلا به دیابت هستند. سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، پیش دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و کلسترول بالای خون، عدم فعالیت و سابقه ابتلا به دیابت بارداری از جمله مواردی هستند که می‌توانند شانس ابتلا به دیابت را در فردی افزایش دهند.