پیودرماگانگرنوزوم

پیودرما گانگرنوزوم

پیودرما گانگرنوزوم یک بیماری نادر است که باعث ایجاد زخم بزرگ و دردناک (اغلب روی پاها) می شود.

علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما به نظر می رسد که این یک اختلال در سیستم ایمنی باشد. افرادی که دارای برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری التهابی روده یا آرتریت هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

زخم پیودرما گانگرنوزوم می تواند به سرعت ایجاد شود. معمولاً با درمان برطرف می‌شوند، اما اسکار و عود شایع هستند.

علائم

پیودرما گانگرنوزوم معمولاً با یک برآمدگی کوچک و قرمز روی پوست شما شروع می شود که ممکن است شبیه نیش عنکبوت باشد. در عرض چند روز، این برآمدگی می تواند به یک زخم باز بزرگ و دردناک تبدیل شود.

زخم معمولا روی پاهای شما ظاهر می شود، اما ممکن است در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود.

گاهی اوقات در اطراف محل های جراحی ظاهر می شود. اگر چندین زخم دارید، ممکن است رشد کنند و به یک زخم بزرگتر تبدیل شوند.

علل پیودرما گانگرنوزوم

علت دقیق این بیماری ناشناخته است. این بیماری عفونی یا مسری نیست. اغلب با بیماری های خود ایمنی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و آرتریت همراه است. و ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشد.

اگر به این بیماری مبتلا هستید، ترومای پوستی جدید، مانند بریدگی یا سوراخ شدن زخم، ممکن است باعث ایجاد زخم های جدید شود.

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، از جمله:

سن و جنس شما این عارضه می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه بین 20 تا 50 سالگی شایع تر است.
ابتلا به بیماری التهابی روده افراد مبتلا به بیماری دستگاه گوارش مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون در معرض خطر ابتلا به پیودرما گانگرنوزوم هستند.
ابتلا به آرتریت افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
داشتن اختلال خونی افراد مبتلا به لوسمی میلوژن حاد، میلودیسپلازی یا اختلال میلوپرولیفراتیو در معرض خطر ابتلا به پیودرما گانگرنوزوم هستند.

عوارض پیودرما گانگرنوزوم

عوارض احتمالی این بیماری شامل عفونت، زخم، درد غیر قابل کنترل ، افسردگی و از دست دادن توانایی حرکت است.

پیشگیری

اگر به این بیماری مبتلا هستید، سعی کنید از آسیب رساندن به پوست خود جلوگیری کنید. آسیب یا ضربه به پوست شما، از جمله در اثر جراحی، می تواند باعث ایجاد زخم های جدید شود. همچنین ممکن است به کنترل هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث ایجاد زخم شود کمک کند.