میخچه و پینه

میخچه و پینه

میخچه و پینه

میخچه و پینه لایه های ضخیم و سفت شده پوست هستند که زمانی ایجاد می شوند که پوست سعی می کند از خود در برابر اصطکاک یا فشار محافظت کند. آنها اغلب روی پاها و انگشتان پا یا دست و انگشتان ایجاد می شوند.

اگر سالم هستید، نیازی به درمان میخچه و پینه ندارید، مگر اینکه باعث درد شوند یا از ظاهر آنها خوشتان نیاید. برای اکثر افراد، به سادگی از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار باعث ناپدید شدن میخچه و پینه می شود.

علائم و نشانه های میخچه و پینه عبارتند از:

  • ناحیه ای ضخیم و خشن از پوست
  • یک برآمدگی سخت شده و برجسته
  • حساسیت یا درد زیر پوست
  • پوسته پوسته شدن، خشک یا مومی شکل

میخچه و پینه یکسان نیستند

میخچه ها کوچکتر و عمیق تر از پینه هستند و مرکز سختی دارند که با پوست متورم احاطه شده است. هنگام فشار دادن می توانند دردناک باشند. میخچه های سخت اغلب در بالای انگشتان پا یا لبه خارجی انگشت کوچک پا ایجاد می شوند. میخچه های نرم بین انگشتان پا تشکیل می شوند.
پینه‌ها به ندرت دردناک هستند و روی نقاط فشاری مانند پاشنه‌ها، گوی‌های پا، کف دست و زانو ایجاد می‌شوند. آنها ممکن است در اندازه و شکل متفاوت باشند و اغلب بزرگتر از میخچه هستند.

علل ایجاد میخچه و پینه

میخچه و پینه در اثر اصطکاک و فشار ناشی از اعمال مکرر ایجاد می شوند. برخی از منابع این اصطکاک و فشار عبارتند از:

پوشیدن کفش و جوراب نامناسب.

کفش های تنگ و پاشنه بلند می توانند قسمت هایی از پا را فشرده کنند. اگر کفش‌هایتان گشاد است، ممکن است پایتان مکرراً سر بخورد و به کفش ساییده شود. همچنین ممکن است پای شما به درز یا بخیه داخل کفش ساییده شود. جوراب هایی که مناسب نیستند نیز می توانند مشکل ساز باشند.

عدم استفاده از جوراب.

پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب باعث ایجاد اصطکاک در پاها می شود.

نواختن ساز یا استفاده از ابزار دستی.

پینه روی دست ها ممکن است در اثر فشار مکرر فعالیت هایی مانند نواختن ساز و استفاده از ابزار دستی یا حتی خودکار ایجاد شود.
به ارث بردن تمایل به ایجاد میخچه.

پیشگیری

این رویکردها ممکن است به شما در جلوگیری از میخچه و پینه کمک کند:

کفش هایی بپوشید که به انگشتان پا فضای کافی می دهد.

اگر نمی توانید انگشتان پای خود را تکان دهید، کفش های شما خیلی تنگ هستند. از یک مغازه کفش فروشی بخواهید که کفش های شما را در هر نقطه ای که ساییده یا نیشگون می گیرد، بکشد. زمانی کفش بخرید که پاهای شما بیشتر متورم است، معمولاً در پایان روز. اگر از ارتزها و اینسرت ها استفاده می کنید، هنگام نصب کفش های خود در فروشگاه، حتما آنها را بپوشید.

از پوشش های محافظ استفاده کنید.

پدهای نمدی، پدهای ذرت غیردارویی یا بانداژ را روی قسمت هایی که به کفش شما می سایند بپوشید. همچنین می توانید از جداکننده های انگشتان پا یا مقداری پشم بره بین انگشتان خود استفاده کنید.

هنگام استفاده از ابزار دستی از دستکش های بالش دار استفاده کنید.

یا سعی کنید دسته ابزار خود را با نوار یا روکش های پارچه ای بپوشانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر میخچه یا پینه بسیار دردناک یا ملتهب شد، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر دیابت دارید یا جریان خون ضعیفی دارید، قبل از خوددرمانی میخچه یا پینه به دنبال مراقبت های زخم باشید. این مهم است زیرا حتی یک آسیب جزئی به پای شما می تواند منجر به زخم باز عفونی (زخم) شود.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.