موارد مصرف آسپرین

آسپرین چیست؟

آسپرین از خانواده سالیسیلات‌ها (salicylate) است. از این دارو برای درمان درد، کاهش تب یا التهاب استفاده می‌شود. آسپرین در بعضی موارد برای درمان حمله‌های قلبی، سکته و درد قفسه سینه (آنژین) به کار می‌رود.

برای بیماری‌های قلبی عروقی، استفاده از این دارو تنها زیر نظر پزشک توصیه می‌شود. آسپرین می‌تواند برای اهداف و رفع مشکلاتی دیگری نیز به کار رود، مسائلی که ممکن است در این جا همه آنها پرداخته نشده باشد.

خواندن این مقاله را به همه توصیه می‌کنیم تا لحظات بحرانی را درست تشخیص دهید و اقدامات لازم قبل از وقوع حمله قلبی را بدانید.

آسپرینی که برای بیماران تجویز می‌شود معمولا به صورت قرص‌های پیوسته‌ رهایش به افراد ارائه می‌شوند. آسپرین‌‌های غیرتجویزی به صورت قرص‌های عادی، قرص‌های با رهایش تاخیری (برای این که آزاد شدن دارو در روده اتفاق بیافتد و از آسیب به معده جلوگیری شود)، قرص‌های جویدنی، پودر، آدامس و شیاف طبی به افراد فروخته می‌شوند.

• آسپرین تجویزی معمولا باید دو یا چند بار در روز استفاده شود. آسپرین بدون نسخه معمولا یک بار در روز مصرف می‌شود تا خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.
  • برای کاهش تب یا درد از آسپرین بدون نسخه در فواصل ۴ تا ۶ ساعته استفاده می‌شود.
  • به افراد توصیه می‌شود دستورات نوشته شده روی بسته‌بندی یا نسخه را به دقت دنبال کنند. از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا هر بخشی را که متوجه نمی‌شوید برای شما شرح دهند.
  • آسپرین باید به همان شکلی مصرف شود که دستور آن به افراد ارائه شده است.
  • افراد باید از مصرف اضافی یا کم آسپرین یا بیش از حد پیشنهاد شده بر روی بسته بندی یا تجویز پزشک خودداری کنند.
  • افراد باید قرص‌های آسپرین پیوسته رهایش را با یک لیوان آب، به طور کامل ببلعند.
  • افراد نباید این قرص‌ها را بشکنند، خرد کنند یا بجوند. قرص‌های با رهایش تاخیری نیز باید با یک لیوان آب کامل مصرف شوند.
  • افراد می‌توانند قرص‌های آسپرین جویدنی را بجوند، خرد کنند یا به طور کامل ببلعند. بعد از مصرف قرص‌های جویدنی نیز بهتر است یک لیوان آب کامل مصرف شود.
  • پیش از این‌ که به کودک یا نوجوان خود آسپرین بدهید، با پزشک خود مشورت کنید.

آسپرین می‌تواند باعث ایجاد سندروم ری (Reye’s syndrome) در کودکان و نوجوانان شود، بیماری حادی که موجب جمع شدن چربی در مغز، کبد و بخش‌های دیگر بدن می‌شود. این موضوع خصوصا زمانی شایع است که این افراد به ویروس‌هایی نظیر آبله مرغان یا آنفولانزا مبتلا هستند.

• اگر بیمار در ۷ روز گذشته جراحی دهان یا جراحی برای برداشتن لوزه داشته است، بهتر است موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد تا وی نوع آسپرین مناسب برای بیمار را مشخص نماید.

قرص‌هایی که رهش تاخیری دارند، با تاخیر عمل می‌کنند. بهتر است از این نوع از دارو برای تب یا دردی که باید فورا برطرف شود، استفاده نشود.

در صورتی که مصرف یک وعده از آسپرین را فراموش کردم چه اقدامی انجام دهم؟

اگر پزشک به شما گفته است از آسپرین به صورت منظم استفاده کنید و شما یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض این که موعد دارو را به خاطر آوردید، به مصرف آن بپردازید.

با این حال اگر تقریبا زمان مصرف وعده بعدی دارو رسیده است، باید آن وعده را استفاده نکنید و برنامه وعده‌های خود را به همان شکل سابق ادامه دهید. از مصرف دوز دو برابر دارو برای پوشاندن وعده جا افتاده اجتناب کنید.

این دارو چه آثار جانبی‌ برای بیماران به همراه دارد؟

آسپرین می‌تواند آثار جانبی‌ای به همراه داشته باشد. اگر هر کدام از این علائم حاد بود یا بعد از مدت کوتاهی از بین نرفت، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

• درد معده
  • سوزش سردل

بعضی از آثار جانبی می‌توانند جدی باشند. اگر هر کدام از علائم بعدی را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

• کهیر
  • جوش
  • ورم‌ کردن چشم‌ها، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • خس خس سینه یا مشکلات تنفسی
  • گرفتگی صدا
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع
  • سرد و چسبناک شدن پوست
  • زنگ زدن گوش‌ها
  • کاهش شنوایی
  • استفراغ خونین
  • استفراغی که شبیه قهوه پودر شده است
  • خون قرمز شفاف در مدفوع
  • مدفوع سیاه یا قیری رنگ

آسپرین می‌تواند آثار جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد. اگر زمانی که دارو را مصرف می‌کنید با هر مشکل غیرعادی‌ای مواجه شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در بیماران واریسی که بخاطر مشکلات همزمان شریانی و یا عدم توانایی، امکان استفاده از جوراب واریس .وجود ندارد برخی از داروها می‌توانند شدت ورم را کم کنند.

آیا زنان باردار یا زنان شیرده قادر به مصرف آسپرین هستند؟

مصرف آسپرین در ماه‌های پایانی بارداری می‌تواند باعث خونریزی مادر یا کودک در حین وضع حمل شود. زنان باردار یا زنانی که می‌خواهند باردار شوند، بهتر است موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارند. شیر دهی در زمان مصرف این دارو امکان پذیر نیست.

در زمان مصرف آسپرین باید از مصرف چه دارو‌ها یا غذا‌هایی پرهیز کرد؟

افراد باید از مصرف الکل پرهیز کنند. مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد. اگر از آسپرین برای پرهیز از حمله قلبی یا سکته استفاده می‌کنید، نباید ایبوبروفن (ادویل، ژلوفن، مورتین) استفاده کنید.

ایبوبروفن می‌تواند اثرگذاری آسپرین را در محافظت از قلب و رگ‌های خونی کاهش دهد. اگر مجبور به استفاده از هر دو دارو هستید، باید از پزشک خود در مورد نحوه فاصله انداختن میان مصرف این داروها سوال کنید.

پیش از مصرف داروهای دیگر برای درد، تب، ورم یا علائم سرماخوردگی، از پزشک یا داروساز در مورد تداخل احتمالی با مصرف آسپرین سوال کنید. داروهای ذکر شده ممکن است حاوی اجزایی باشند که به آسپرین شباهت دارند (نظیر منیزیم سالیسیلات، ایبوبروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن).

دافلون دارویی برای بهبود جریان خون وریدی و کاهش التهاب وریدی است و به صورت دافلون ۵۰۰ میلی و ۱۰۰۰ میلی گرمی در داروخانه موجود است.

اوردوز آسپرین

اگر کسی با این دارو اوردوز کند و علائم حادی نظیر بی‌هوشی یا تنگی نفس داشته باشد، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت می‌توان با مراکز کنترل مسمومیت تماس برقرار کرد. علائم استفاده بیش از حد از آسپرین شامل مسائل زیر هستند:

• سوزش گلو یا شکم
  • گیجی
  • تغییرات ذهنی و خلقی
  • از حال رفتن
  • ضعف
  • زنگ زدن گوش‌‌ها
  • تند نفس کشیدن
  • تغییر در حجم ادرار
  • کاهش هوشیاری

نکات مربوط به مصرف آسپرین

اگر به طور منظم آسپرین مصرف می‌کنید یا دوزها بالای این دارو برای شما تجویز شده باشد، آزمایشات پزشکی (نظیر آزمایشات کبد و کلیه، شمارش خون، ارزیابی سطح سالیسیلات) منظمی برای شما پیش‌بینی می‌شوند تا وضعیت جسمانی شما زیر نظر قرار گیرد یا آثار جانبی احتمالی تحت کنترل پزشک باشند. در مورد جزئیات این اقدامات بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نگهداری

این دارو باید در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. برندهای مختلف این دارو ممکن است نیازهای نگهداری متفاوتی داشته باشند. برای تشخیص بهترین روش نگهداری، اطلاعات روی بسته‌ بندی را مطالعه کنید یا در مورد نحوه نگهداری از داروساز خود سوال کنید.

• این دارو را در دستشویی نگهداری نکنید.
  • هیچ قرص آسپرینی که بوی سرکه مانند شدیدی گرفته است را مصرف نکنید.
  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • آسپرین را درون توالت یا چاه دور نریزید.

زمانی که موعد انقضای دارو رسید یا دیگر به آن نیازی ندارید، به شکل صحیحی دارو را دور بیاندازید. در مورد نحوه دور ریختن داروهای خود می‌توانید از داروخانه‌های اطراف محل زندگی خود سوال کنید، موسساتی وجود دارند که داروها را جمع‌آوری و امحاء می‌کنند.

منبع : everydayhealth