سماگلوتاید و درمان چاقی

سماگلوتاید و درمان چاقی

سماگلوتاید و تاثیر آن بر چاقی

یک داروی محبوب چاقی برای بازیابی عملکرد سلول‌های ایمنی که با سرطان مبارزه می‌کنند، موثر است. جالب اینجاست که حتی اگر کسانی که آن را می‌خورند  ، کاهش وزنی هم تجربه نکرده باشند، باز هم از این اثر خوب بهره‌منده خواهند شد.

سماگلوتاید، دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود و در ضمن می‌تواند به کاهش مشکلات سوخت و ساز سلولی در افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

اما هدف از یک کارآزمایی کوچک به رهبری تیمی از محققان ایرلندی این بود که آیا سماگلوتاید semaglutide ممکن است روی سرطان و عفونت هم اثر خوب داشته باشد یا نه.

در واقع کاهش وزن تنها یک عارضه جانبی غیرمنتظره این دارو بیماران دیابتی بود. اما این عارضه جانبیِ تبدیل به مورد خواستنی آدم‌های چاق شد!

این هورمون با تقلید از یک هورمون روده به نام GLP۱ عمل می‌کند که باعث می‌شود کاربران برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند و اشتها را کاهش دهد.

نتایج سماگلوتاید

بر اساس گفته های محققان این داروی دیابت نوع 2 تا 20٪ از وزن بدن می کاهد و همان نتایج جراحی کاهش وزن را کسب می کند.

سماگلوتید اشتها را سرکوب می کند و تیمی از دانشگاه کالج لندن (UCL) می گویند که می تواند تأثیر قابل توجهی در میزان چاقی داشته باشد.

آن ها دریافتند که بیش از یک سوم (35٪) افرادی که این دارو را به طور منظم مصرف می کردند بیش از یک پنجم کل وزن بدن خود را از دست دادند.

این محاکمه که در 16 کشور آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی انجام شد، تقریباً 2000 نفر را درگیر کرد که دارای اضافه وزن بودند یا چاقی در نظر گرفته می شدند.

به هر شرکت کننده یا دوز 2.4 میلی گرم سماگلوتید یا دارونما به صورت هفتگی داده شد. همچنین جلسات مشاوره ای از متخصصان تغذیه در اختیار آنها قرار گرفت تا به آنها کمک کند تا از رژیم کم کالری پیروی کنند و بیشتر ورزش کنند.

در گروه سماگلوتید میانگین کاهش وزن 15.3 کیلوگرم (2.4 سنگ) بود. اما میانگین وزن از دست رفته در گروه دارونما فقط 2.6 کیلوگرم (0.4 سنگ) بود.

نویسنده برجسته، پروفسور راشل باترهام از مرکز تحقیقات چاقی UCL، گفت: “یافته های این مطالعه یک پیشرفت بزرگ برای بهبود سلامت افراد چاق است.

“سه چهارم (75٪) افرادی که سماگلوتید 2.4 میلی گرم دریافت کرده اند بیش از 10٪ از وزن بدن و بیش از یک سوم بیش از 20٪ از دست داده اند.

“هیچ دارویی به تولید این میزان از دست دادن وزن نزدیک نشده است – این واقعا یک تغییر دهنده بازی است. برای اولین بار، مردم می توانند از طریق داروها به آنچه که تنها از طریق جراحی کاهش وزن امکان پذیر بود برسند. ”

یافته های این مطالعه در New England Journal for Medicine منتشر شده است.

منبع:The Global Diabetes Community

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.