زخم دهانه رحم

فرسایش دهانه رحم، زخم در پوشش داخلی دهانه رحم که با لکه های قرمز روشن یا صورتی در اطراف دهانه آن آشکار می شود. دهانه رحم بخشی از رحم است که نوک آن به قسمت بالایی واژن می رود. در مراحل اولیه زخم ، تکه‌های غشای مخاطی از دهانه رحم بیرون می‌آیند.

علائم عفونت دهانه رحم عبارتند از:

• خونریزی غیر طبیعی واژینال که بعد از مقاربت یا بین قاعدگی اتفاق می افتد.
  • ترشحات غیرمعمول واژن که از بین نمی روند: ترشحات ممکن است به رنگ خاکستری، سفید یا زرد باشد.
  • رابطه جنسی دردناک
  • درد در واژن
  • فشار یا سنگینی در لگن
  • ادرار دردناک

تشخیص

زخم دهانه رحم التهاب دهانه رحم، (انتهای باریک و تحتانی رحم) است که به داخل واژن باز می شود.

علائم احتمالی شامل خونریزی بین دوره های قاعدگی، درد هنگام مقاربت یا در حین معاینه لگنی و ترشحات غیر طبیعی واژن است. با این حال، ممکن است که دهانه رحم داشته باشید و هیچ علامت یا علامتی را تجربه نکنید.

اغلب، زخم دهانه رحم ناشی از یک عفونت مقاربتی، مانند کلامیدیا یا سوزاک است. زخم دهانه رحم نیز می تواند به دلایل غیر عفونی ایجاد شود. درمان موفقیت آمیز زخم دهانه رحم شامل درمان علت زمینه ای التهاب است.

در اغلب موارد، زخم دهانه رحم هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند، و ممکن است فقط پس از معاینه لگنی که توسط پزشک به دلیل دیگری انجام شده است، متوجه شوید که این بیماری را دارید. اگر علائم و نشانه هایی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مقادیر زیاد ترشحات غیرعادی واژن
  • تکرر ادرار دردناک
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی که با دوره قاعدگی مرتبط نیست

علل ایجاد زخم دهانه رحم

علل احتمالی عبارتند از:

• عفونت های مقاربتی:

بیشتر اوقات، عفونت های باکتریایی و ویروسی که باعث التهاب دهانه رحم می شوند از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. دهانه رحم می تواند ناشی از عفونت های شایع مقاربتی از جمله سوزاک، کلامیدیا و و تبخال تناسلی باشد.

• عکس العمل های آلرژیتیک:

آلرژی، چه به اسپرم کش های ضد بارداری یا به لاتکس موجود در کاندوم، ممکن است منجر به التهاب دهانه رحم شود. واکنش به محصولات بهداشتی زنانه مانند مام ها یا دئودورانت های زنانه نیز می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود.

• رشد بیش از حد باکتری:

رشد بیش از حد برخی از باکتری هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند ، می تواند منجر به التهاب دهانه رحم شود.

عوامل خطر

• انجام رفتارهای جنسی پرخطر، مانند رابطه جنسی محافظت نشده، رابطه جنسی با چندین شریک جنسی یا رابطه جنسی با فردی که رفتارهای جنسی پرخطر دارد.
  • شروع رابطه جنسی از سن پایین
  • سابقه عفونت های مقاربتی

جلوگیری

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ناشی از عفونت های مقاربتی، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. کاندوم در برابر گسترش بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا که می تواند منجر به التهاب دهانه رحم شود بسیار موثر است. قرار گرفتن در یک رابطه طولانی مدت که در آن هم شما و هم شریک غیر آلوده شما متعهد به داشتن رابطه جنسی با یکدیگر هستید، می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

عوارض زخم دهانه رحم

دهانه رحم به عنوان یک مانع برای جلوگیری از ورود باکتری ها و ویروس ها به رحم عمل می کند. هنگامی که دهانه رحم عفونی می شود، خطر انتقال عفونت به داخل رحم افزایش می یابد.

این بیماری که در اثر سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می شود می تواند به آندومتر رحم و لوله های فالوپ انتفال یافته و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود، عفونتی در اندام های تناسلی زنانه که در صورت عدم درمان می تواند باعث مشکلات باروری شود.

زخم دهانه رحم همچنین می تواند خطر ابتلا به HIV را از شریک جنسی آلوده افزایش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• ترشحات مداوم و غیرمعمول واژن
  • خونریزی واژینال غیرقاعدگی