دی بی دی پلاسما

دی بی دی پلاسما

دی بی دی پلاسما چیست؟

دی بی دی پلاسما در نتیجه اختلاف پتانسیل بالا به الکترودی که توسط یک لایه دی الکتریک پوشانده شده است بین سطح دی الکتریک و سطح زیستی مانند پوست ایجاد می‌شود. به دلیل وجود سد دی الکتریک روی الکترود، پلاسمای ایجاد شده در این حالت نیز افزایش دمایی ندارد و با دمای اتاق مواجه هستیم. این نوع پلاسما نیاز به جریان گاز نداشته و گاز آرگون یا هلیوم به صورت محبوس در یک محفظه وجود دارد که با یونیزه کردن مولکول هوا، تولید ازون و همچنین گونه های فعال بسیاری ایجاد می‌کند. لایه های دی الکتریک نفش اساسی در جلوگیری از جرقه‌های حاصل از تخلیه را دارند. با اعمال ولتاژ بالا بین دو الکترود یک میدان الکتریکی بین آن‌ها ایجاد می‌شود که اگر این میدان به اندازه کافی قوی باشد گاز محصور شده توسط الکترودها یونیزه می‌گردد و در نتیجه پلاسما تشکیل می‌شود. این انرژی خاصیت درمانی دارد و یک پاسخ موثر برای درمان زخم های مزمن و همچنین اختلالات عفونی و التهابی پوست است.

DBD پلاسماکاربرد دی بی دی پلاسما

امروزه دی بی دی بسیار کاربرد دارد.که متخصصان زنان و کارشناسان مشکلات پوستی ودرمانگران زخم بسیار از آن استفاده می کنند.دستگاه دی بی دی پلاسما برای توان بخشی و تحریک عضلات بسیار کاربرد دارد ، دی بی دی پلاسما برای برطرف کردن دردهای کمر و زانوبسیار عملکرد موفقی نشان داده است.دی بی دی برای ترمیم پوست،مشکلات زنان،رفع درد در عضلات و بافت وزخم کاربرد دارد. دیگر موارد استفاده از دی بی دی پلاسما به شرح زیر است:

  • برطرف کردن آکنه
  • مشکلات زنان و واژن
  • برطرف کردن ترشحات مضر واژن
  • برطرف کردن درد مفاصل (کمر درد پا درد، درد های عضلانی وگرفتگی عضله وحتی واریس)
  • افزایش رویش مو با پراپ مخصوص
  • برطرف کننده چین وچروک
  • ضدعفونی کردن زخم ومحل‌های آسیب دیده
  • استفاده از جرقه‌های کوچک برای برطرف کردن بافت های مرده در سطح پوست
  • برطرف التهاب های پوستی

لازم به ذکر است DBD پلاسما تراپی به طور قابل ملاحظه ای موجب زودتر بسته شدن زخم چه زخم های حاد و چه زخم های مزمن ازقبیل زخم دیابتیک و زخم های فشاری می شود. طی مطالعه ای که در کشور خودمان ایران انجام شده است پس از ترمیم زخم تست استحکام از پوست انجام شده است که نشان می دهد زخم هایی که با پلاسما درمان شده اند از نظر استحکام-حداکثر میزان تحمل شده توسط بافت- و قدرت ارتجاعی بیشتری نسبت به نمونه های کنترل برخوردار هستند.
کاربرد دستگاه دی بی دی پلاسما DBD در فازهای ۴ گانه زخم همان گونه که می دانیم روند التیام زخم در چهار مرحله پی در پی اتفاق می افتد.

هموستاز DBD پلاسما

هموستاز مرحله ای از مراحل ترمیم زخم است که با قطع خونریزی شروع می شود. و تجمع پلاکتی صورت می پذیرد و همانگونه در بخش های قبلی مقاله دیدیم پلاسما اثرات خوبی در کنترل انعقاد و تحریک تجمع پلاکتی دارد.

فاز التهاب DBD پلاسما

التهاب فاز دوم در ترمیم زخم است و بلافاصله بعد از آسیب دیدن رگ های خونی و نشت مواد موجود در رگ های خونی ( که شامل آب، نمک و پروتئین است )، به بیرون رگ شروع می شود و علت ایجاد تورم موضعی نیز می باشد. پلاسما در کنترل التهاب و فاکتور های التهابی بسیار موثر است. تا جایی که یکی از اندیکاسیون های رسمی پلاسما کنترل انواع التهاب های موضعی دهانی، واژینال و زخم می باشد.

DBD پلاسما

فاز بلوغ DBD

فاز بلوغ که به آن فاز ریمودلینگ نیز گفته می شود. این فاز زمانی است که کلاژن نوع III به نوع I تغییر و تبدیل می شود و زخم کاملا بسته می شود. سلول هایی که در این مرحله نیاز نیستند به سمت آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده، حرکت می کنند. در فاز بلوغ، کلاژن در طول خطوط فشاری دوباره جذب می شوند و بنابراین فیبرهای کلاژن می توانند به هم نزدیک و نزدیک ترو متراکم شوند.

هزینه دی بی دی پلاسما

هزینه درمان با دستگاه دی بی دی پلاسما مانند تعداد جلسات به عوامل مختلفی مانند نوع مشکل، تشخیص پزشک، تعداد جلسات و غیره بستگی دارد. برای کسب اطلاع از هزینه درمان با این دستگاه باید به  کلینیک دیابت ارمغان مراجعه فرمایید تا مورد معاینه و بررسی قرار بگیرید و پس از تعیین تعداد جلسات درمان از هزینه آن مطلع می شوید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.