کرونا و دیابت

کرونا و دیابت

سوالات متداول در رابطه با دیابت و ویروس کرونا COVID-19

  1. آیا احتمال ابتلا به کرونا در افراد دیابتی بیشتر است؟

پاسخ: اطلاعات کافی برای نشان دادن اینکه آیا افراد دیابتی بیشتر از جمعیت عمومی مبتلا به کرونا هستند ، وجود ندارد. مشکلی که افراد دیابتی با آن روبرو هستند این است که در صورت ابتلا به این بیماری احتمالاً عوارض بدتری دارند و احتمال ابتلا به ویروس بیشتر نیست. همچنین ، هرچه شرایط سلامتی بیشتری در فرد وجود داشته باشد (به عنوان مثال ، دیابت به علاوه بیماری قلبی) ، خطر ابتلا به آن عوارض جدی را از COVID-19 افزایش می دهد. افراد مسن نیز در صورت ابتلا به ویروس بیشتر در معرض خطر عوارض هستند.

در حالی که با شیوع ویروس، تعداد مرگ و میرها در حال افزایش است ، ما با پیشرفت در تشخیص و درمان ، انتظار داریم میزان مرگ و میر – تعداد افرادی که بر اثر ویروس می میرند ، کاهش یابد.

  1. آیا افراد دیابتی احتمال بیشتری برای عوارض جدی ناشی از COVID-19 دارند؟

پاسخ: افراد مبتلا به دیابت به احتمال زیاد از COVID-19 دچار عوارض جدی می شوند. به طور کلی ، افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به هر ویروسی ، علائم و عوارض شدیدتری دارند.

اگر دیابت خوب کنترل شود احتمال خطر ابتلا به بیماری CoVID-19 در شما کمتر خواهد بود. داشتن بیماری قلبی یا عوارض دیگر علاوه بر دیابت می تواند احتمال بیماری جدی COVID-19 را مانند سایر عفونت های ویروسی بدتر کند ، زیرا وجود یک بیماری مزمن مثل دیابت یا نارسایی قلبی یا نارسایی کلیوی یا .. می تواند توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با انواع ویروس ها و میکروب ها من جمله کرونا را کاهش دهد.

عفونت های ویروسی همچنین می توانند التهاب یا تورم داخلی را در افراد دیابتی افزایش دهند. این امر همچنین می تواند به دلیل قندهای خون بالا ایجاد شود و التهاب می تواند به عوارض شدیدتری منجر شود.

  1. آیا خطرات در افراد دیابتی نوع 1 و 2 متفاوت است؟

پاسخ:  همچنان تحقیقات در این رابطه ادامه دارد. هر کدام از انواع دیابت فارغ از نوع 1 یا 2  که کنترل نامناسبی داشته باشند، نتایج بدتری خواهند داشت. افراد در هر سنی با شرایط پزشکی خاص ، از جمله دیابت نوع 1 یا  نوع 2 ، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از COVID-19 قرار دارند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت حاملگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید ناشی از COVID-19 باشد و این کاملا بستگی به کیفیت کنترل قندخون این افراد دارد.

لازم به یادآوری است که افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت می توانند از نظر سن و عوارض مرتبط با دیابتشان و اینکه چقدر توانسته اند دیابت خود را کنترل کنند ، متفاوت باشند. افرادی که قبلاً دچار عوارض بیماری دیابت من جمله عوارض قلبی ، کلیوی ، چشمی یا عصبی شده اند، احتمالاً در صورت ابتلا به COVID-19 نسبت به افراد دیابتی که این عوارض را ندارند در معرض خطر بیشتری از نظر مرگ و میرو آسیب های ناشی از کرونا قرار دارند.

  1. آیا لازم است نگران DKA (کتواسیدوز دیابتی) باشم؟

پاسخ: در صورت بیماری با عفونت ویروسی ، افراد دیابتی با خطر افزایش کتواسیدوز دیابتی (DKA) روبرو می شوند که معمولاً در افراد دیابتی نوع 1 تجربه می شود.

DKA  می تواند میزان آب و الکترولیت های بدن را به هم بریزد و بیمار را در معرض کما قرار دهد و شدیدا سیستم ایمنی بیمار را تضعیف کند تا جایی که بدن در مقابله با عوامل عفونی ناتوان و عاجز باشد. سپسیس ( عفونت سراسری بدن )  و شوک سپتیک ( کمای ناشی از عفونت سراسری بدن ) از عوارض جدی تری است که برخی از افراد دیابتی مبتلا به COVID-19 تجربه کرده اند.

علائم کتواسیدوز دیابتی (DKA) را بیاموزید و حتماً با تیم مراقبت از دیابت خود در مورد زمان بررسی کتون ها و زمان تماس با پزشک خود صحبت کنید. و اگر بیمار هستید ، بدانید چه باید بکنید.

  1. آیا کرونا باعث دیابت می شود؟

پاسخ: ما هنوزبه طور قطع، شواهدی در مورد اینکه آیا COVID-19 در شروع دیابت کمک می کند ، نداریم. برخی مطالعات این موضوع را تایید و بعضی تحقیقات هنوز نتوانسته اند که شواهد قاطعی برای این موضوع ارائه دهند ولی به نظر می رسد که احتمالا  این ارتباط  وجود داشته باشد.

خطرات و علائم هشدار دهنده

  1. آیا COVID-19 با آنفولانزای فصلی متفاوت است؟

پاسخ: ویروس کرونا و آنفولانزا با یکدیگر متفاوت می باشند.در صورت ابتلا، آنفولانزا احتمال مرگ و میر بالاتری دارد ولی در حال حاضرکرونا که به صورت همه گیر جهانی در آمده در کل تعداد بیشتری از افراد را به کام مرگ می کشد.بنابراین مثل همیشه ، افراد دیابتی باید امسال واکسن آنفولانزا بزنند ، اگرچه مهم است که بدانید واکسن آنفولانزا از COVID-19 محافظت نمی کند ولی می دانیم که واکسن آنفولانزا هم می تواند تا حدودی سیستم ایمنی را در برابر کرونا مقاوم تر کند.

  1. علائم و نشانه های هشدار دهنده ای که باید مراقب آنها باشید چیست؟

پاسخ: افراد مبتلا به COVID-19 طیف گسترده ای از علائم را گزارش کرده اند ، از علائم خفیف گرفته تا بیماری شدید. علائم ممکن است 2-14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. به علائم  COVID-19 توجه کنید:

  1. تب یا لرز

2. سرفه کردن

3. تنگی نفس یا دشواری در تنفس

4. خستگی

5. درد عضله یا بدن

6. سردرد

7. از بین رفتن چشایی یا بویایی جدید

8   گلو درد

9. احتقان یا آبریزش بینی

10. حالت تهوع یا استفراغ

11. اسهال

  1. اگر فکر می کنم علائم COVID-19 را نشان می دهم چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: اگرهمه یا برخی از علائم بالا را داشتید، با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.

وقتی تماس می گیرید:

  1. قند خون خود را در دسترس داشته باشید

2. کتون خون خود را در دسترس داشته باشید

3. میزان مصرف مایعات خود را پیگیری کنید (می توانید از بطری آب 1 لیتری استفاده کنید) و گزارش دهید

4. علائم خود را واضح نشان دهید (به عنوان مثال: آیا حالت تهوع دارید؟ فقط گرفتگی بینی دارید؟)

5. سوالات خود را در مورد چگونگی مدیریت دیابت بپرسید

  1. علائم هشدار دهنده اضطراری چیست – و اگر آنها را تجربه کردم چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: اگر علائم هشدار دهنده اضطراری برای COVID-19 داشتید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در بزرگسالان علائم هشدار دهنده اضطراری عبارتند از:

  1. دشواری در تنفس یا تنگی نفس
  2. درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  3. سردرد شدید
  4. ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  5. تغییر رنگ لب ها یا صورت متمایل به آبی
  6. بی حالی و ناتوانی شدید
  7. کاهش سطح هوشیاری
  8. عدم توانایی درخوردن و آشامیدن که منجر به کم آبی شدید بدن شود
  9. تورم اندام های بدن ( دست و پا )
  10. موارد احتیاط

برای جلوگیری از شیوع COVID-19 برای بیماران مزمن چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: برای افراد مبتلا به بیماری زمینه ای ، از جمله دیابت ، اعضای سالم خانواده باید بدانند که خطر جدی برای بیمارشان وجود دارد. به عنوان مثال ، آنها باید مطمئن باشند:

در هر زمان که مجبور به ترک خانه شدند ، بینی و دهان آنها را با ماسک بپوشانید.

دست های آنها را به خصوص قبل از تغذیه یا مراقبت از فرد آسیب پذیر مرتباً بشویید.

حداقل 6 فوت با افراد بیرون از خانه  فاصله داشته باشید.

  1. اگر فردی در خانه من نتیجه آزمایش کرونا مثبت دارد،چه کاری باید انجام دهم؟

ج: اگر یکی از اعضای خانه شما بیمار است ، در صورت امکان حتماً یک اتاق اختصاصی به آنها بدهید و در را بسته نگه دارید. فقط یک عضو خانواده از آنها مراقبت کند ، مراقبت های ویژه بیشتری را برای اعضای خانواده بالای 65 سال یا با شرایط زمینه ای در نظر بگیرید. قرنطینه و شست و شو را جدی بگیرید.

  1. آیا بیماران COVID-19 مبتلا به دیابت در صورت نیاز به بستری در بیمارستان می توانند دستگاه های اندازه گیری قند خون خود را به بیمارستان بیاورند؟

پاسخ: بله خود مديريتي بيماري ديابت توسط بيمار با استفاده از دستگاه هاي خود ، حتي در بيمارستان ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عبارتی اینکه شما با دستگاه خودتان قندتان را اندازه بگیرید مهم است.

  1. آیا دستگاه کنترل قند خون قابل استفاده برای چند نفر می باشد یا خیر؟

تمام دستگاه های کنترل قندخون بهتر است فقط برای یک بیمار مورد استفاده قرار گیرد و بهتر است اسم بیمار روی آن دستگاه نوشته شود.

 

  1. آیا می توان مواد ضد عفونی کننده را به عنوان پیشگیری مصرف کرد؟

پاسخ: خیر ، افراد نباید ضد عفونی کننده ها را مصرف و یا سوء استفاده کنند. پاک کننده های خانگی و ضد عفونی کننده ها در صورت عدم استفاده صحیح می توانند باعث مشکلات سلامتی شوند.

 

  1. من دیابت دارم . آیا کار در هنگام همه گیری بیماری کرونا برای من بی خطر است؟

پاسخ: عوامل زیادی هم به سلامتی و هم به شغل خاص شما مربوط می شود. نوع کاری که انجام می دهید و اینکه آیا قادر هستید با استفاده از وسائل حفاظت شخصی مثل ماسک و شیلد، کار در پشت سپر پلکسی گلاس ، کار در خارج از منزل یا دور ماندن از دیگران خطر را کاهش دهید ، همگی در معرض خطر قرار دارند. توصیه می شود که برای تصمیم گیری با تیم مراقبت از دیابت مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطر و انتخاب های خوبی که می توانید داشته باشید از پزشک خود سوال کنید

  1. آیا روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به کرونا هنگام بیرون رفتن وجود دارد؟

پاسخ: به طور کلی ، هرچه فاصله نزدیکتری با دیگران داشته باشید و هر چه مدت این ارتباط بیشتر باشد ، خطر ابتلاء به COVID-19 بیشتر است.

روش های محافظتی :

شما می توانید حداقل 1 متر و نیم  فاصله بین خود و دیگران را حفظ کنید COVID-19. بین افرادی که در فاصله کمتر از یک و نیم متر قرار دارند ، به راحتی منتقل می شود.

فضاهای داخلی که تهویه کمتری دارند خطر بیشتری دارند. در مکانی که یک یا چند نفر ماسک ندارند ، خطر بیشتری را ایجاد می کند. تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید.

منبع:

https://www.diabetes.org/coronavirus-covid-19/how-coronavirus-impacts-people-with-diabetes

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.