دیابت و هپاتیت C

دیابت و هپاتیت C

ارتباط هپاتیت C و دیابت چیست؟

هپاتیت C احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می کند. اگر به این بیماری مبتلا شده اید، می تواند تاثیر هپاتیت C را تسریع کرده و احتمال آسیب جدی به کبد را افزایش دهد.

اگر به هپاتیت C مبتلا شدید، بروز مقاومت به انسولین علامت هشدار دهنده ابتلا به دیابت است.

هپاتیت C چگونه باعث مقاومت به انسولین می شود؟

به دلیل این که کبد شما به کنترل قند خون کمک می کند، هر نوع بیماری کبدی می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به هپاتیت C نیز مقاومت به انسولین دارند.

به نظر می رسد این بیماری می تواند بر میزان انسولین شما و نحوه ی کنترل قند خون تأثیر بگذارد. اما هنوز نحوه ی این تاثیر مشخص نیست.

مقاومت انسولین چگونه بر هپاتیت C تأثیر می گذارد؟

مقاومت به انسولین و دیابت موجب تسریع کردن روند هپاتیت C هستند. آن ها اثرات آن را در هر مرحله ، از آسیب زودرس کبد تا نحوه پاسخ به پیوند کبد بدتر می کنند و باعث ایجاد زخم در کبد شما می شوند. با افزایش این مشکلات، کبد شما نیز نمی تواند کار کند که منجر به پیشرفت مشکلاتی مانند سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبدی می شود. همچنین می تواند نحوه ی عملکرد داروهای هپاتیت C را در اوایل و طولانی مدت تغییر دهند.

از کجا بدانم مقاومت به انسولین دارم؟

تنها راه دانستن، آزمایش خون است. اکثر اوقات، شما هیچ علائمی را مشاهده نخواهید کرد، بنابراین هیچ نکته ای برای اطلاع شما وجود ندارد. نکته اصلی این است قرار داشتن در گروه در معرض خطر و ابتلابه هپاتیت C است.

بهترین درمان چیست؟

پزشکان هنوز پاسخ روشنی ندارند، اما تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است. به نظر می رسد اگر داروهای هپاتیت C بتواند ویروس را از بدن شما پاک کند، اثرات خوبی دارد.

ابتدا ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش داده و از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. اگر دیابت داشته اید، این بیماری می تواند آن را بدتر کند. بنابراین اگر بتوانید این بیماری را درمان کنید، ممکن است برخی از عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی یا کلیوی آهسته تر شوند.

مقاومت به انسولین ممکن است  منجر به بی تاثیر شدن داروهای هپاتیت C نیز برای شما شود. انواع جدیدتر از داروهای هپاتیت C، موسوم به آنتی ویروس های مستقیم الاثر، ممکن است تاثیر بهتری بر مقاومت به انسولین نسبت به داروهای قدیمی داشته باشند.

همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد همان کارهایی را انجام دهید که گویی فقط مقاومت به انسولین داشته اید. این بدان معناست که باید سعی کنید از طریق تغذیه سالم و ورزش وزن خود را کاهش دهید و پزشک شما ممکن است دارویی مانند متفورمین را پیشنهاد کند، که به بدن شما در استفاده بهتر از انسولین کمک می کند.

منبع: Web MD

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.