آیا دیابت می تواند باعث نوسانات خلقی شود؟

آیا دیابت می تواند باعث نوسانات خلقی شود؟

بله، افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل سطح قند خون، استرس یا وضعیت سلامت روان دچار نوسانات خلقی شوند. ممکن است فکر کنید دیابت فقط بر لوزالمعده شما تأثیر می گذارد، اما زندگی با این وضعیت اغلب بر روحیه و سلامت روان شما نیز تأثیر می گذارد. برای مثال، زمانی که سطح گلوکز خون شما خیلی بالا یا پایین است، ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید. استرس، افسردگی و اضطراب نیز می توانند ظاهر شوند.

مدیریت دیابت به صورت روزانه گاهی اوقات می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین مهم است که هر چند وقت یکبار به سلامت عاطفی خود توجه کنید. یکی از راه های تنظیم خلق و خوی خود این است که برنامه مدیریت دیابت خود را درک کرده و دنبال کنید. این به رفع بالا و پایین شدن قند خون شما کمک می کند، که می تواند باعث نوسانات خلقی شود. اگر علائم افسردگی، فرسودگی شغلی یا اضطراب را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. مدیریت سلامت روان شما به اندازه برنامه درمانی دیابت برای سلامت کلی شما مهم است.

همچنین بخوانید : دیابت و افسردگی

نوسانات خلقی و دیابت

در صورت ابتلا به دیابت، حس کردن طیفی از اوج و فرودها غیرمعمول نیست. قند خون شما بر احساس شما تأثیر می گذارد و می تواند به نوسانات خلقی کمک کند. مدیریت ضعیف قند خون می تواند منجر به خلق و خوی منفی و کاهش کیفیت زندگی شود. طبق انجمن دیابت آمریکا، محدوده هدف برای قند خون می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور کلی محدوده های هدف عبارتند از:

80 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر (ml/dl) قبل از صرف غذا

180 میلی لیتر در دسی لیتر یا کمتر چند ساعت پس از صرف غذا

اعداد زیر یا بالاتر از محدوده هدف شما می تواند منبع تغییر حالات باشد. ممکن است متوجه شوید که اگر قند خونتان بالا یا پایین باشد، احساس ناراحتی می‌کنید و بازگرداندن سطح خود به محدوده هدف فوراً دیدگاه شما را بهبود می‌بخشد.

همچنین ممکن است زمانی که گلوکز خون شما پایین یا بالا است، روندی در احساسات خود مشاهده کنید، بنابراین مهم است که سطح قند خود را زمانی که احساس می‌کنید آزمایش کنید. به عنوان مثال،

سطوح پایین قند خون ممکن است این احساسات را در شما ایجاد کند:
  1. سردرگمی
  2. عصبی شدن
  3. گرسنگی
  4. تحریک پذیری
  5. لرزیدن
  6. پریشانی
  7. خستگی
  8. عرق کردن
سطوح بالای قند خون ممکن است این احساسات را در شما ایجاد کند:
  1. خشمگین شدن
  2. غمگین شدن
  3. سرگیجه
  4. از هوش رفتن
  5. تشنگی
  6. خستگی
  7. عصبی شدن
  8. بی حالی

مهم است که گلوکز خون خود را تا حد امکان ثابت نگه دارید. اگر انسولین  مصرف می کنید، همیشه یک منبع کربوهیدرات سریع الاثر همراه خود داشته باشید. به این ترتیب، اگر گلوکز خونتان پایین است، می توانید آن را به سرعت بالا ببرید. اگر در طول روز نوسانات زیادی را تجربه می کنید، با پزشک خود در مورد تغییر احتمالی در رژیم درمانی خود صحبت کنید.

شما می توانید برای دریافت رژیم غذایی دیابتی مناسب ، به کلینیک دیابت ارمغان مراجعه فرمایید.

استرس، نوسانات خلقی و دیابت

استرس ناشی از تشخیص دیابت، و استرس مدیریت دیابت در طول زمان، می تواند منجر به احساس خستگی و فرسودگی دیابت شود. برخی از دلایلی که ممکن است احساس استرس کنید عبارتند از:

  1. ممکن است از نظر جسمی احساس خوبی نداشته باشید.
  2. ممکن است در مورد برنامه مدیریتی، از جمله رژیم روزانه، اصلاح سبک زندگی و هزینه ها نگران باشید.
  3. ممکن است در مورد درمان مادام العمر احساس ناراحتی کنید.
  4. ممکن است از حفظ برنامه مدیریتی خود خسته شده باشید.

استرس می تواند بر دیابت تأثیر منفی بگذارد. استرسی که هفته ها یا ماه ها طول بکشد می تواند منجر به سطوح ناپایدارقند شود. سطح قندخون شما ممکن است با استرس افزایش یابد و گاهی اوقات کاهش یابد. این نوسانات می تواند خلق و خوی کلی شما را تغییر دهد. استرس می تواند در مدیریت وضعیت شما اختلال ایجاد کند. هنگامی که تحت استرس هستید، ممکن است انگیزه کمتری برای ورزش و خوردن و نوشیدن مطابق برنامه درمانی خود داشته باشید. اجازه ندهید استرس در مدیریت دیابت شما اختلال ایجاد کند. با پزشک خود در مورد سطح استرس خود صحبت کنید.

سلامت روان و دیابت

اگر دیابت دارید ممکن است در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی باشید. اضطراب در افراد مبتلا به دیابت به ویژه زنان شایع است. بین 30 تا 40 درصد منابع مورد اعتماد افراد مبتلا به دیابت، اضطراب دارند. از هر 4 نفر مبتلا به دیابت، 1 نفر افسردگی دارد. زنان مبتلا به دیابت بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند. برخی از علائم افسردگی عبارتند از: عصبانیت اضطراب کیفیت پایین زندگی انتخاب های سبک زندگی ضعیف تغییر در الگوهای خواب افزایش یا کاهش وزن خستگی یا بی حالی مشکل در تمرکز مهم است که علائم افسردگی را بشناسید و فوراً به دنبال کمک باشید. افسردگی می تواند مدیریت دیابت را دشوار کند. بالا و پایین هایی که در دیابت با مدیریت ضعیف تجربه می کنید می تواند منجر به تغییرات بیشتر در خلق و خو و بدتر شدن علائم شود. قرار ملاقاتی را با یک متخصص سلامت روان تنظیم کنید تا در مورد احتمال افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان مرتبط با دیابت خود صحبت کنید. 

همچنین بخوانید:دیابت و سلامت روان

ترجمه شده توسط تیم تولید محتوای کلینیک دیابت ارمغان از منبع: healthline

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.