شنوایی

دیابت و شنوایی

تاثیر دیابت بر شنوایی

دیابت نوع دو گونه ای از اختلالات رایجی است که در اثر افزایش غیرطبیعی سطح قند خون به وجود می‌آید. بالا رفتن سطح قند خون به مرور زمان بر ساختارها و ارگان‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذاردتاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی ناشی از دیابت از مرسوم‌ترین اختلالاتی هستند که ممکن است برای افراد مشکل ساز شوند.به طور کلی، بالا رفتن غیرعادی سطح قند خون، باعث آسیب دیدن رگ‌ها و مویرگ‌های گوش داخلی می‌شود. این مساله در صورتی که بدون درمان رها شود، به تدریج بر سطح شنوایی بیمار تاثیر خواهد گذاشت.به این ترتیب، با اینکه هنوز تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی و ارتباط بین آنها به طور کامل مشخص نشده است، اما لازم است در صورت ابتلا به دیابت نوع یک یا دو، سطح شنوایی بیمار نیز ارزیابی گردد.مطالعات نشان داده است که کاهش شنوایی در بین افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون این بیماری بیشتر است. اعتقاد بر این است که این ارتباط به دلیل آسیبی است که سطح بالای قند خون می تواند به رگ های خونی کوچک و اعصاب گوش داخلی که برای شنوایی مناسب حیاتی هستند وارد کند. گوش داخلی حاوی سلول‌های مویی ظریفی است که مسئول تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی هستند که توسط مغز قابل درک است. هنگامی که این سلول های مو آسیب می بینند، از دست دادن شنوایی ممکن است رخ دهد.علاوه بر این، دیابت می تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود که می تواند بیشتر به مشکلات شنوایی کمک کند. التهاب می تواند به رگ های خونی که گوش را تامین می کنند آسیب برساند و جریان خون و اکسیژن رسانی را کاهش دهد. این می تواند عملکرد گوش داخلی را مختل کند و منجر به کاهش شنوایی شود.توجه به این نکته ضروری است که کم شنوایی هم در دیابت نوع 1 و 2 و هم در افراد مبتلا به پیش دیابت رخ می دهد. بنابراین، هر فرد مبتلا به دیابت باید از تأثیر بالقوه آن بر شنوایی خود آگاه باشد و اقدامات لازم را برای محافظت از آن انجام دهد.

چه عواملی می‌توانند تاثیر دیابت بر گوش را افزایش دهند؟

تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی در افراد مختلف متفاوت است. وجود برخی عوامل می‌تواند تاثیر دیابت بر شنوایی را تشدید کرده و یا آن را کاهش دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند تاثیر دیابت بر اختلالات شنوایی را دستخوش تغییر کنند، اشاره خواهیم کرد:

  • سالخوردگی و بالا بودن سن
  • قرار گرفتن در محیط‌های پر سر و صدا با صداهای طولانی و ممتد
  • ژنتیک افراد
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند مننژیت، ام اس، اوریون، سکته مغزی و سرخک
  • مصرف برخی داروها با عوارض پیچیده مانند داروهای آنتی بیوتیک و ضدالتهاب‌ها که ممکن است آسیب‌های دائمی به گوش وارد کنند
  • وارد شدن ضربه به گوش در اثر ضربه خوردن به سر
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی که احتمال آسیب به گوش را افزایش می‌دهند

علائم تاثیر دیابت بر گوش و کم شنوایی چیست؟

ایجاد اختلال در شنوایی در اثر ابتلا به دیابت نوع یک یا دو، هیچ گونه نشانه ظاهری در افراد ایجاد نخواهد کرد. با این حال، ممکن است بر میزان تمرکز و یا کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار باشد. برخی از نشانه‌های تاثیر دیابت بر گوش و ایجاد کم شنوایی ناشی از دیابت عبارت انداز:

  • دریافت مکالمات افراد به صورت زمزمه و با صدای پایین
  • احساس نیاز به تکرار جملات و مکالمات توسط اطرافیان
  • ایجاد مشکل در شنیدن صداهای آرام
  • عدم توانایی در شنیدن صدای افراد در مکان‌های پر سر و صدا مانند رستوران‌های شلوغ
  • نیاز به زیاد کردن صدای انواع رسانه از جمله تلویزیون، رادیو و ضبط صوت
  • امکان نشنیدن صداهای روزمره و معمولی مانند صدای تلفن، ساعت زنگ دار و یا زنگ در

تاثیر قند خون بالا بر شنوایی:

سطح بالای قند خون می تواند تأثیر مخربی بر رگ های خونی کوچک و اعصاب گوش داخلی داشته باشد. گوش داخلی برای عملکرد صحیح به یک منبع خون سالم متکی است، اما دیابت کنترل نشده می تواند منجر به باریک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون شود. این می تواند گوش داخلی را از اکسیژن و مواد مغذی ضروری محروم کند و منجر به کاهش شنوایی شود.علاوه بر این، افزایش سطح قند خون می تواند به التهاب در سراسر بدن، از جمله ساختارهای ظریف گوش کمک کند. التهاب می تواند عملکرد گوش داخلی را بیشتر مختل کند و خطر کم شنوایی را افزایش دهد. بنابراین، برای افراد مبتلا به دیابت، کنترل خوب قند خون برای به حداقل رساندن آسیب احتمالی به شنوایی بسیار مهم است.

چگونه آسیب عصبی مرتبط با دیابت بر گوش تأثیر می گذارد:

دیابت می تواند باعث آسیب عصبی شود، وضعیتی که به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود، که می تواند قسمت های مختلف بدن از جمله گوش ها را تحت تاثیر قرار دهد. آسیب عصبی در گوش داخلی می تواند انتقال سیگنال های صوتی به مغز را مختل کند و منجر به کاهش شنوایی شود.علاوه بر کاهش شنوایی، افراد مبتلا به آسیب عصبی مرتبط با دیابت ممکن است وزوز گوش را نیز تجربه کنند، وضعیتی که با درک صدای زنگ، وزوز یا سایر صداها در گوش مشخص می شود. وزوز گوش می تواند ثابت یا متناوب باشد و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.