تناسب اندام در ماه رمضان

تناسب اندام در ماه رمضان

تناسب اندام در ماه مبارک رمضان

اگر قصد کاهش وزن دارید به هیچ وجه وعده سحر را در ماه رمضان حذف نکنید.

یکی از نکاتی که متاسفانه طی سال‌های اخیر، به ویژه در نسل جوان، شاهد هستیم حذف وعده سحری است.

داشتن وعده سحری مشابه وعده ناهار بطور اکید توصیه می‌شود. زیرا ثابت شده حذف وعده سحری، هم در طی ماه مبارک رمضان و هم پس از اتمام آن می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود. علاوه بر آن، در افرادی که وعده سحری را  حذف می‌نمایند در ساعات بعد از ظهر قدرت ذهنی و جسمی بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

در وعده سحری نیز باید توجه نمود که حتی الامکان از مواد قندی ساده استفاده نشود. زیرا سبب ضعف و بی‌حالی زودرس در اواسط روز خواهد شد. علاوه بر این مصرف فراوان آب نیز در هنگام سحر توصیه نمی‌شود. چراکه در تنظیم مایعات و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت.

که اگر می‌خواهیم شاهد آثار مفید روزه‌داری در جسم خود باشیم باید نکات سلامتی را جدی بگیریم.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگر می‌خواهیم شاهد آثار مفید روزه‌داری در جسم خود نیز باشیم باید نکات سلامتی را جدی بگیریم.

همچنین بخوانید : دیابت و روزه داری 

در ماه مبارک رمضان از فعالیت بدنی غافل نشوید!

نکته‌ای که باید در این ماه مبارک به آن توجه نمود ادامه فعالیت بدنی است تا در پایان این ماه به اضافه وزن و چاقی شکمی مبتلا نشویم.

راهکارهایی ساده جهت کاهش وزن وجود دارد، البته داشتن فعالیت بدنی سنگین در طی روز توصیه نمی‌شود، اما شما می‌توانید ترجیحاً در ساعات اولیه روز یا بعد از افطار پیاده‌روی سبک انجام دهید.

انجام فعالیت‌های ورزشی در ساعات پایانی شب در کنترل سوخت و ساز موثر خواهد بود، اما ترجیحاً از انجام فعالیت بدنی در ساعات بعد از ظهر اجتناب نمایید.

استفاده از غذاهای سنگین انواع پلوو خورشت بطور همزمان با افطار توصیه نمی شود.

چراکه با توجه به امساک روزانه دستگاه گوارش آمادگی برای حجم بالای موادغذایی را در آن زمان ندارد. لذا وعده غذایی شام را با فاصله زمانی ۱-۱.۵ ساعت پس از افطار و آن هم نه در حجم فراوان می توانید داشته باشید.

استفاده از میوه جات درساعات پس از افطار و نیز انواع سبزیجات علاوه بر تامین ریزمغذیها و انرژی مورد نیاز بعلت فیبر موجود در آن مشکل یبوست که یکی از مشکلات رایج در ایام روزه داری است را می تواند بهبود بخشد.

علاوه بر آن میوه جات و سبزیجات بعلت قندهای پیچیده موجود در آنها نقش بسزایی در کنترل متابولیسم قند و چربی و نیز تنظیم اشتها در افراد خواهد داشت.

دیابتی‌ها از مصرف زولبیا و بامیه‌ خودداری کنند

در صورت روزه داری تحت نظر متخصص تغذیه ، از مصرف مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه و چای شیرین در وعده افطار خودداری کنند.

این بیماران به منظور گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

بیماران درصورت روزه داری باید رژیم غذایی بیماران دیابتی را رعایت کرده و از مواد غذایی مانند حبوبات، سالاد، سبزیجات و نان سبوس دار که قند خون را به یکباره افزایش نمی‌دهند، در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

توصیه هایی برای ماه رمضان:

1.از پُرخوری در هنگام افطار خودداری نمایید و روزه ی خود را با خرما و نوشیدنی هایی مثل شیر با آب جوش ولرم باز کنید. بعد از نماز مغرب یک وعده غذایی سبک (مثلا کمی سوپ) و در نهایت نیز یک شام سبک و مقوی بخورید.

2.در خوردن شام نیز زیاده روی نکنید و بین افطار تا شام مایعات کافی بنوشید. توصیه می شود تا قبل از خواب، ۵ تا ۶ لیوان مایعات بنوشید.

3.به جای مصرف شکلات و شیرینی، مواد سالم تری مثل میوه ی تازه و آجیل بخورید.

4.از مصرف غذاهای سرخ کردنی و پُر ادویه که ممکن است سبب سوزش معده یا سوء هاضمه گردند اجتناب کنید.

5.نظافت دهان و دندان را رعایت کنید و چند بار دندان های تان را مسواک بزنید.

6.خود را در معرض تماس ویروس و باکتری و دیگر عوامل بیماری زا قرار ندهید، مثلا به افرادی که سرفه یا عطسه می کنند، نزدیک نشوید. نظافت را به خوبی رعایت کنید و به طور منظم دست های خود را بشویید.

7.تعادل بین مصرف انواع گروه های غذایی را رعایت کنید و غذاهای چرب و سرخ کردنی را کم مصرف نمایید.

8.سعی کنید به جای غذاهای جامد، مصرف مایعات را افزایش دهید.

9.فعالیت های بدنی شدید در ماه رمضان بویژه در هنگام روز انجام ندهید.

  1. وقت افطار پُرخوری نکنید ، زیرا چند روزی طول می کشد تا معده ی شما بتواند مانند سابق، به قدر کافی غذا دریافت کند.

وعده های غذایی

نهار —-> سحری

افطار —-> صبحانه

شام —-> مانند وعده همیشگی با فاصله حداقل یک ساعت پس از افطار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.