تغذیه

تغذیه در زخم

تغذیه در درمان زخم

زخم های جدی ممکن است شامل زخم های پوستی باشد که به عنوان زخم های فشاری یا زخم بستر شناخته می شود. زخم های پوستی در جایی ایجاد می شوند که استخوان ها نزدیک به پوست هستند – مانند مچ پا، پشت، آرنج، پاشنه پا و باسن. این زخم‌ها برای افرادی که در بستر هستند، از ویلچر استفاده می‌کنند یا نمی‌توانند موقعیت خود را تغییر دهند، خطرآفرین است. افراد مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر بیشتری برای ایجاد زخم پا هستند که ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.تغذیه مناسب در بهبود زخم نقش مهمی را ایفا می کند.

بهبود زخم با تغذیه مناسب

وعده‌های غذایی سالم و متعادل و میان‌وعده‌هایی را برنامه‌ریزی کنید که شامل مقدار مناسبی از مواد غذایی از همه گروه‌های غذایی ، غذاهای پروتئینی، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غلات باشد.
سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین C مانند بروکلی یا توت فرنگی را انتخاب کنید. برای داشتن روی کافی، غلات غنی شده و غذاهای پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی یا لوبیا را انتخاب کنید. برخی از زخم ها ممکن است نیاز به مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای حمایت از بهبود داشته باشند. قبل از شروع هر گونه مکمل جدید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.
از پروتئین کافی در طول روز استفاده کنید. در هر وعده غذایی یا میان وعده یک منبع پروتئین بگنجانید. یک منوی نمونه ممکن است شامل تخم مرغ همزده برای صبحانه، تاکو لوبیا سیاه برای ناهار، ماست یا پنیر برای میان وعده و مرغ در شام باشد.
با آب یا سایر نوشیدنی های شیرین نشده به خوبی هیدراته بمانید.
برای افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون را کنترل کنید تا از ایجاد زخم جلوگیری شود و به بهبود و بهبودی کمک کند.

زخم ها چگونه ایجاد می شوند؟

زخم ها زمانی ایجاد می شوند که پوست از طریق جراحت یا برش جراحی شکسته یا آسیب دیده باشد. پوست بسته به علت آسیب می تواند به روش های مختلفی آسیب ببیند. تروما (زخم های سوراخ شده، سوختگی)؛ فشار یا اصطکاک (زخم فشاری، ساییدگی). اندام تحتانی به طور خاص می تواند مستعد ابتلا به زخم های دیابتی و وریدی باشد که ممکن است با ضربه (مانند ضربه زدن به انگشت پا، پا گذاشتن روی ناخن) یا از طریق تحریک مکرر (مانند کفش های تنگ، حمام کردن با آب داغ) که با گردش خون ضعیف همراه است، شروع شده باشد. منجر به آسیب پوست می شود.

زخم فشاری چیست؟

زخم های فشاری نوعی زخم هستند که در اثر اعمال فشار طولانی مدت به ناحیه ای از پوست که جریان خون را از دست می دهد، ایجاد می شود. این منجر به آسیب به پوست و بافت های زیر می شود. زخم‌های فشاری معمولاً افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بسته به تخت یا بی‌حرکت هستند و به همین دلیل اغلب زخم بستر، زخم فشاری یا آسیب فشار نامیده می‌شوند.

تغذیه و بهبود زخم

زخم ها ممکن است در افرادی ایجاد شود که تغذیه نامناسبی دارند، مایعات، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی کافی مصرف نمی کنند که می تواند بهبود را به تاخیر بیاندازد و خطر عوارض را افزایش دهد. گاهی اوقات در افرادی که خوب غذا می خورند نیز زخم ایجاد می شود. با این حال، ممکن است آنها همچنان به مواد مغذی اضافی برای کمک به بهبود زخم ها نیاز داشته باشند.

آیا مواد غذایی مورد نیاز را از تغذیه خود دریافت می کنید؟

تمام افرادی که زخم دارند باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند که تمام مواد مغذی مورد نیازشان را فراهم کند. این تغذیه باید شامل:

کربوهیدرات های نشاسته ای به عنوان مثال نان، ماکارونی، برنج، سیب زمینی و غلات صبحانه

پروتئین به عنوان مثال گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، عدس، سویا

شیر و غذاهای لبنی مانند ماست، پنیرهای خامه ای

میوه و سبزیجات 

در هر وعده غذایی از یک غذای با پروتئین بالا استفاده کنید، مانند: گوشت یا فرآورده های گوشتی به عنوان مثال گوشت گاو، بره، گوشت خوک، بیکن، سوسیس به عنوان مثال مرغ، بوقلمون، اردک ماهی به عنوان مثال ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا گزینه های پروتئین گیاهی به عنوان مثال توفو، گوشت چرخ کرده سویا،تخم مرغ ، لبنیات یا محصولات لبنی به عنوان مثال. شیر، پنیر، ماست، پودینگ شیر آجیل و دانه ها لوبیا و حبوبات ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب: میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب هستند که برای التیام زخم مورد نیاز هستند. هر روز پنج وعده میوه و سبزیجات را هدف قرار دهید تا به نیازهای روزانه شما کمک کند.

اگر اضافه وزن داشته باشم چطور؟

اضافه وزن فشار بیشتری بر بدن شما وارد می کند، به خصوص اگر قادر به حرکت زیاد نباشید. با این حال، تلاش برای کاهش وزن در حالی که زخم فشاری دارید ممکن است روند بهبودی را کندتر کند، بنابراین ممکن است بخواهید شروع یک برنامه غذایی کم کالری را به تعویق بیندازید.

اگر دیابتی باشم چطور؟

قند خون بالا می تواند بهبود زخم ها را سخت تر کند و حفظ قند خون در محدوده سالم نیز می تواند از بروز عوارض زخم مانند عفونت جلوگیری کند. بنابراین اگر دیابتی هستید یا سابقه افزایش قند خون دارید، مهم است که سطح قند خون خود را به طور مرتب چک کنید. اگر در حال حاضر سطح قند خون خود را بررسی نمی کنید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.