تست تحمل گلوکز

تست تحمل گلوکز

تست تحمل گلوکز چیست؟

تست تحمل گلوکز نوعی تست آزمایشگاهی است که در آن میزان جابه جایی گلوکز (قند خون) از خون به بافت هایی مانند عضله و چربی اندازه گیری می شود.

نحوه ی تست تحمل گلوکز

رایج ترین نوع تست تحمل گلوکز تست خوراکی تحمل گلوکز (OGTT) است.

قبل از انجام تست یک نمونه خون گرفته می شود.

از شما خواسته می شود تا یک مایع حاوی مقداری قند (معمولا 75 گرم) را بنوشید. 30 تا 60 دقیقه پس از نوشیدن مایع، دوباره از شما نمونه خون گرفته می شود.

این تست ممکن است 3 ساعت زمان نیاز داشته باشد.

یک تست مشابه، تست تحمل گلوکز وریدی (IV) است. این تست به ندرت استفاده می شود و برای تشخیص دیابت استفاده نمی شود. در نوعی از تست تحمل گلوکز، گلوکز به ورید شما در سه دقیقه تزریق می شود. سطح انسولین خون قبل از تزریق، و یک تا سه دقیقه پس از تزریق اندازه گیری می شود. ممکن است زمان متفاوت باشد. این تست تقریبا همیشه برای تحقیقات استفاده می شود.

چه کسانی باید تست تحمل گلوکز انجام دهند؟

پزشکان همه ی زنان باردار را برای دیابت بارداری غربالگری می کنند. دیابت بارداری می تواند باعث عوارض بارداری شود، بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بسیار مهم است.

اگر شما باردار هستید، پزشک به شما در هفته ی 24 و 28 بارداری خواهد گفت تا این تست را انجام دهید.

هم چنین ممکن است از شما بخواهد تا زودتر این تست را انجام دهید درصورتی که علائم دیابت بارداری را دارید و یا پیش از بارداری در معرض دیابت قرار داشته اید.

نتایج تست تحمل گلوکز

در صورت افزایش سطح گلوکز بالاتر از حد معمول در نتیجه آزمایش، ممکن است پزشک از شما بخواهد در روز دیگری برای تشخیص دیابت نوع 2  آزمایش دهید.

بعد از تست تحمل گلوکز چه کنیم؟

در مورد دیابت، پزشک ممکن است توصیه کند که قبل از تشخیص، آزمایش های بیش تری انجام دهید. آزمایش دیگری برای تشخیص دیابت بارداری انجام نخواهد شد.

اگر پزشک شما پیش دیابت یا دیابت را تشخیص داده است، توصیه می کند رژیم خود را تغییر دهید و ورزش کنید.  هم چنین ممکن است در صورت لزوم داروهای دیابت را تجویز کند.

پزشکان دیابت بارداری را با رژیم و فعالیت درمان می کنند و پزشک در صورت نیاز برای شما دارو تجویز می کند. پزشک از شما می خواهد هر روز سطح قند خون خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید سطح آن در طیف پیشنهادی قرار دارد.

اگر دیابت بارداری  دارید، باید بلافاصله درمان را شروع کنید.

دیابت کنترل نشده می تواند باعث رشد بیش از حد نوزاد شود، که ممکن است باعث ایجاد عوارض در هنگام زایمان، زایمان زودرس و سایر عوارض مانند پره اکلامپسی شود. پزشک شما برای تهیه یک برنامه درمانی متناسب با نیاز شما با شما همکاری خواهد کرد.

منبع: Health line , Medline Plus

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.