بازشدگی زخم جراحی

باز شدگی زخم جراحی هنگامی اتفاق می افتد که برشی که هنگام جراحی ایجاد شده چه به صورت داخلی و چه خارجی ، دوباره سر باز کند.

اگرچه این عارضه ممکن است بعد از هر نوع جراحی رخ دهد، اما اغلب به دنبال جراحی های شکم یا قلب رخ می دهد و معمولاً با عفونت محل جراحی همراه است. باز شدگی زخم معمولاً در عرض 3 تا 10 روز پس از جراحی رخ می دهد.

علائم باز شدگی زخم جراحی چیست؟

باز شدگی را می توان با احساس درد ناگهانی یا کشش تشخیص داد. اگر نگران بازشدگی احتمالی زخم هستید، نحوه بهبود زخم خود را بررسی کنید.

یک زخم تمیز و سالم فضای کوچکی بین لبه های زخم دارد و معمولاً شکل کلی آن یک خط مستقیم را تشکیل می دهد. اگر بخیه‌ها یا چسب جراحی شما از هم جدا شده‌اند، یا اگر سوراخ‌هایی در زخم ایجاد شده‌اند، شما دچار باز شدگی زخم جراحی شده‌اید.

علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• خون ریزی
  • سرخی

علل ایجاد باز شدگی زخم جراحی

چندین عامل قبل و بعد از عمل برای باز شدگی وجود دارد، از جمله:

چاقی روند بهبود زخم را کند می کند زیرا سلول های چربی در مقایسه با سایر بافت ها کارایی کمتری در جریان خون و اکسیژن رسانی دارند.

• سوء تغذیه

سوء تغذیه همچنین می تواند به دلیل کمبود ویتامین ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی، روند بهبود را کند کند. هیپوآلبومینمی، کمبود پروتئین آلبومین، با انقباض همراه است.

• سیگار کشیدن

سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی در بافت هایی می شود که برای بهبودی سریع ضروری هستند.

• اختلالات عروق محیطی، تنفسی و قلبی عروقی

اختلالات عروق محیطی، تنفسی و قلبی عروقی همگی بر اکسیژن رسانی تأثیر می گذارند.

• کم خونی، دیابت شیرین و فشار خون بالا
  • سرطان

جراحی برای درمان سرطان هایی مانند سرطان سر و گردن یا سرطان روده بزرگ ممکن است منجر به بازشدگی زخم شود.

• سن.

بزرگسالان بالای 65 سال بیشتر احتمال دارد به بیماری های دیگری مبتلا شوند که روند بهبود زخم را کند می کند.

• ارتباط جنسی

مردان بیشتر از زنان در انواع خاصی از جراحی‌ها، از جمله برخی جراحی‌های شکم، دچار بازشدگی می‌شوند.

• استروئیدها

استفاده از داروهای استروئیدی روند بهبود زخم را کند می کند.

• عفونت

زخم‌های مبتلا به عفونت زمان بیشتری برای التیام نیاز دارند ، که باعث می‌شود بیشتر مستعد بازشدگی شوند.

• بی تجربگی جراح

اگر جراح شما تجربه کمتری داشته باشد، ممکن است زمان جراحی طولانی تری داشته باشید یا بخیه ها به درستی زده نشود. این می تواند منجر به باز شدن مجدد زخم شود.

• جراحی اورژانسی یا جراحی مجدد

جراحی غیرمنتظره یا بازگشت جراح به ناحیه ای که قبلاً عمل شده است می تواند منجر به عوارض غیرمنتظره بیشتری شود. این می تواند شامل باز شدن مجدد زخم اصلی شود.

• فشار ناشی از سرفه، استفراغ، یا عطسه

اگر فشار شکم به طور غیر منتظره افزایش یابد، این نیرو می تواند برای باز کردن مجدد زخم کافی باشد.

روش های جلوگیری از باز شدگی زخم جراحی

بهترین راه برای جلوگیری از بازشدگی زخم پس از عمل، پیروی از دستورالعمل‌های پزشک و بهترین شیوه‌های بهبودی جراحی است. برخی از این موارد عبارتند از:

• از بلند کردن وزن بیشتر از 4 کیلوگرم خودداری کنید، زیرا ممکن است فشار روی زخم را افزایش دهد.
  • در 2 هفته اول بهبودی بسیار محتاط باشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون یا ذات الریه باید مدام راه بروید، اما در بیشتر موارد نباید بیش از این به خودتان فشار بیاورید.
  • پس از 2 تا 4 هفته، فعالیت بدنی کمی شدیدتر را شروع کنید. اگر احساس فشار کردید، ۱ تا ۲ روز استراحت کنید و دوباره شروع کنید.
  • بعد از حدود 1 ماه، می توانید کمی بیشتر به خودتان فشار بیاورید، اما باید مطمئن باشید توجه لازم را به تمامی جوانب بدن و سلامتی خودتان دارید. اگر چیزی واقعاً درست نبود، متوقف شوید.

درمان بازشدگی زخم

میانگین زمان برای بهبود کامل برش شکم تقریباً 1 تا 2 ماه است. اگر فکر می کنید زخم شما ممکن است دوباره باز شود، یا اگر متوجه علائم بازشدگی شدید، فوراً با متخصص زخم یا جراح خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است لازم باشد تا زمان بهبودی استراحت کنید و از هر گونه فعالیت یا بلند کردن اجسام اجتناب کنید زیرا این ها ممکن است وضعیت را بدتر کنند و دلیل بازگشایی زخم شوند.