واکسن آنفولانزا و دیابت

آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود. ویروس‌ها از طریق هوا عبور کرده و از طریق بینی یا دهان وارد بدن شما می‌شوند. همچنین می‌توان آن را از سطوح آلوده به دست آورد. سالانه بین 5 تا 20 درصد از مردم ایالات متحده به آنفولانزا مبتلا می‌شوند که می‌تواند باعث بیماری خفیف تا شدید و در برخی موارد ممکن است منجر به بستری شدن یا مرگ شود. علائم این بیماری مشابه علائم سرماخوردگی است، اما بیشتر طول می‌کشد.

واکسن آنفولانزا

واکسن های آنفولانزا واکسن هایی هستند که در برابر چهار ویروس آنفولانزا که تحقیقات نشان می دهند شایع ترین آنها در فصل پاییز است، محافظت می کنند. اکثر واکسن های آنفلوانزا تزریقی هستند که معمولاً با سوزن در بازو انجام می شود، اما همچنین واکسن آنفولانزای اسپری بینی نیز وجود دارد.

واکسن های آنفلوانزا حاوی مقادیر اندکی از ویروس ها هستند که واکسن در برابر آنها محافظت می کند.  این ویروس ها غیرفعال یا مرده هستند، بنابراین نمی توانند باعث آنفولانزا شوند. اسپری بینی حاوی ویروس های زنده است، اما آنها ضعیف یا ضعیف شده اند، بنابراین آنها نیز نمی توانند باعث ابتلا شوند.

همچنین بخوانید: واکسن های مورد نیاز افراد دیابتی

علائم بیماری آنفولانزا

این بیماری توسط قطرات کوچک از بینی، گلو یا دهان فرد مبتلا منتقل می شود. علائم 48 ساعت پس از تماس با ویروس ظاهر می شود. این موارد شامل لرز، تب، دردهای عمومی، سردرد و علائم تنفسی (گلودرد، آبریزش بینی، سرفه) است. شدت و نوع علائم می تواند متفاوت باشد. اکثر افراد در عرض یک هفته کاملاً بهبود می یابند. خطر عوارض جدی (مانند ذات الریه و مرگ) در افراد بسیار جوان، بسیار مسن و بیماران مزمن بیشتر است.

تفاوت علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

در نگاه اول ممکن است علائم این دو مشابه باشند. هر دو، بیماری تنفسی بوده اما بواسطه دو ویروس متفاوت ایجاد میشوند. آبریزش بینی، عطسه، بدن درد و خستگی از علائم مشترک هر دو بیماری است اما تفاوتهایی هم وجود دارد. شدت و مدت بیماری آنفولانزا معمولا از سرماخوردگی بیشتر است.

تفاوت علائم آنفولانزا و کرونا

انفلوانزا و برخی از سویه های بیماری کرونا (مثل امیکرون) ممکن است در برخی علائم مثل خستگی و تب و بدن درد مشترک باشند اما تفاوت اصلی در تنگی نفس و سرفه بوده که در بیماری انفولانزا دیده نمی شود.

واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از خطرات ناشی از بیماری آنفولانزاست. تقریبا 80 سال هست که از واکسن آنفولانزا برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده میشود.

میزان اثربخشی واکسن آنفولانزا 40 تا 60 درصد تخمین زده شده.

اگر هنوز به تاثیر واکسن در بیماری آنفولانزا شک دارید، به این آمار توجه کنید:

• واکسن آنفولانزا در افراد بالغ، خطر مرگ ناشی از این بیماری را 31 درصد کاهش میدهد.
  • واکسن آنفولانزا توانسته خطر بستری شدن در بخش ICU را تا 82 درصد کاهش دهد.
  • در میان افرادی که به دلیل بیماری آنفولانزا به بیمارستان مراجعه میکنند، افرادی که واکسن زدند، 60 درصد کمتر نیاز به بستری شدن در بخش مراقبتهای ویژه داشته و مدت بستری شدنشان بطور میانگین 4 روز کمتر بوده است.
  • به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی و CDC به همه افراد بالای 6 ماه بویژه گروه های پر خطر توصیه میکند سالانه واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

گروه های پر خطر:

• سالمندان بالای 65 سال
  • کادر درمان
  • بیماران مبتلا به دیابت
  • بیماران قلبی
  • بیماران مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی
  • افراد دارای اضافه وزن
  • افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی (مانند ام اس، پسوریازیس، لوپوس و ….)
  • افراد مبتلا به سرطان

افراد پر خطر :

• سالمندان بالای 65 سال: خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا در افراد بالای 65 سال، 6 برابر بیشتر از افراد عادی ست.
  • بیماران مبتلا به دیابت: احتمال بستری شدن بیماران دیابتی به دلیل آنفلوآنزا، 6 برابر بیشتر از افراد عادی ست.
  • بیماران قلبی: خطر حمله قلبی در طول دوره بیماری آنفلوآنزا در این بیماران 10 برابر بیشتر می شود
  • بیماران مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی: آنفلوآنزا، تعداد حملات آسم را در افراد مبتلا افزایش می دهد.
  • افراد دارای اضافه وزن: شدت و طول مدت بیماری آنفلوانزا در افراد دارای اضافه وزن بیشتر از افراد عادی ست.
  • افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی (مانند ام اس، پسوریازیس، لوپوس و ….)
  • افراد مبتلا به سرطان

زمان مناسب تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا پیش از شیوع این بیماری در جامعه بوده که این زمان در فاصله 10 شهریور تا 10 آبان ماه است. با این حال اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکانپذیر نباشد، همچنان توصیه میشود که تا پایان دی ماه تزریق صورت گیرد. چون معمولا حداکثر شیوع آنفولانزا هر ساله در ماه های بهمن و اسفند دیده میشود.

مدت زمان اثر گذاری واکسن آنفلوانزا

تصور می شود که اثرگذاری واکسن آنفلوانزا حداقل به مدت 6 ماه ادامه خواهد داشت. به دلیل کاهش سطح آنتی بادی و به دلیل تغییر در ویروس های آنفلوانزا در گردش سالانه، محافظت کاهش می یابد.

انواع واکسن آنفولانزا

دو نوع واکسن آنفولانزا به طور گسترده در دسترس است:

واکسن های آنفلوانزای غیر فعال (IIV)

واکسن های آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV). به طور سنتی، واکسن های آنفلوانزا (هر دو IIV و LAIV) برای محافظت در برابر 3 ویروس آنفلوانزای فصلی مختلف (که واکسن های سه ظرفیتی نیز نامیده می شوند) تولید شده اند.

واکسن های موجود برای تزریق

واکسن فلوگارد یک واکسن نوترکیب 4 ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماری های ناشی از ویروس های زیرگروه A و B آنفلوآنزا به صورت فعال، ایمنی زایی می کند.

• فلوگارد فاقد هر گونه پروتئین با منشاً تخم مرغ، آنتی بیوتیک و یا مواد نگهدارنده است.

تداخل دارویی واکسن فلوگارد:

در صورت مصرف داروهای خاص، از جمله داروهایی که بدون نسخه از داروخانه , مراکز درمانی خریداری کرده اید یا واکسن دیگری دریافت کرده اید، به پزشک، پرستار خود حتما اطلاع دهید.اطلاعاتی در خصوص تداخل این واکسن با سایر واکسن ها در دست نیست.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

به همه افراد 6 ماهه و بالاتر توصیه می شود واکسن سالانه آنفولانزا را دریافت کنند، حتی بزرگسالان سالم. واکسیناسیون به ویژه برای افرادی که بیشتر در معرض عوارض جدی آنفولانزا هستند یا افرادی که با افراد در معرض خطر بیشتری برای عوارض جدی آنفولانزا زندگی می کنند یا مراقبت می کنند بسیار مهم است.

خطرات احتمالی واکسن آنفولانزا

• ممکن است واکنش آلرژیک
  • در برخی از افراد ممکن است واکنش منفی جسمی داشته باشند
  • سندرم گیلن باره

قبل از تزریق حتما با پزشک مشورت بفرمایید.