هایپرگلایسمی هایپراسمولار

هایپرگلایسمی هایپراسمولار (HHS) چیست؟

وضعیت هایپراسمولار هایپرگلیسمی (HHS) یک عارضه تهدید کننده در دیابت است. HHS زمانی اتفاق می افتد که سطح گلوکز (قند) خون شما برای مدت طولانی بیش از حد بالا باشد و منجر به کم آبی شدید و گیجی شود. HHS نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

تفاوت بین کتواسیدوز و هایپرگلایسمی هایپراسمولار چیست؟

کتواسیدوز دیابتی  (DKA) و هایپراسمولار هایپرگلایسمی (HHS) هر دو از عوارض دیابت تهدید کننده مرتبط با قند خون بالا (هایپرگلایسمی) هستند، اما شرایط متفاوتی دارند. DKA زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انسولین کافی نداشته باشد. بدن شما برای تبدیل گلوکز، (منبع سوخت مورد نیاز بدن) ، به انسولین نیاز دارد. اگر انسولین وجود نداشته باشد یا انسولین کافی نباشد، بدن شما شروع به تجزیه چربی برای تولید انرژی می کند. همانطور که بدن شما چربی را تجزیه می کند، کتون ها را در جریان خون آزاد می کند. کتون ها باعث اسیدی شدن خون شما می شوند. HHS زمانی اتفاق می افتد که قند خون بسیار بالا منجر به کم آبی شدید و خون بسیار غلیظ (اسمولالیته بالا) شود . HHS همچنین شامل کمبود انسولین است، اما معمولاً فرد انسولین کافی برای جلوگیری از تولید کتون تولید می کند. علاوه بر این، معمولاً یک بیماری زمینه‌ای مانند عفونت وجود دارد که به افزایش قند خون نیز کمک می‌کند. تفاوت اصلی بین DKA و HHS این است که DKA شامل کتون ها و اسیدیته خون است که در HHS وجود ندارد. این دو عارضه علائم مشابهی از جمله تشنگی شدید، تکرر ادرار و تغییر وضعیت ذهنی دارند.

همچنین بخوانید: کتواسیدوز دیابتی

عوامل خطر برای حالت هیپرگلیسمی هیپراسمولار چیست؟

این بیماری عمدتاً افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار می دهد، معمولاً بزرگسالان بالای 65 سال. اگر دیابت به خوبی مدیریت شود، خطر ابتلا به HHS در شما پایین است.

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند:

• داشتن دیابت
  • مدیریت ضعیف دیابت
  • سن 65 سال  به بالا
  • سایر مشکلات سلامتی، مانند عفونت یا بیماری قلبی.

عوارض HHS چیست؟

اگر HHS به موقع درمان نشود، می تواند منجر به عوارض زیر شود: تشنج. کما نارسایی ارگان ها. مرگ. تقریباً 10 تا 20 درصد موارد منجر به مرگ می شود.

هایپرگلیسمی هایپراسمولار چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم HHS را دارید باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در بیمارستان، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد علائم شما می پرسد. آنها برای بررسی سطح قند خون و سایر اندازه‌گیری‌های سلامتی‌تان، آزمایش‌های خون، مانند پانل متابولیک جامع را سفارش می‌دهند. سطح قند خون بیش از 600 میلی گرم در دسی لیتر (33 میلی مول در لیتر) با سطوح پایین کتون به تشخیص HHS اشاره دارد.

حالت هایپرگلایسمی هایپراسمولار چگونه درمان می شود؟

برای درمان HHS، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما داروهای IV (داخل وریدی) می دهد. این شامل: مایعاتی برای آبرسانی به شما الکترولیت ها (مانند پتاسیم) برای متعادل کردن مواد معدنی در بدن شما. انسولین برای تنظیم سطح قند خون تیم مراقبت های بهداشتی شما همچنین هر گونه بیماری یا عفونت زمینه ای را که ممکن است باعث HHS شده باشد را درمان می کند. احتمالاً باید حداقل یک شب در بیمارستان بمانید تا تیم مراقبت های بهداشتی شما بتوانند از نزدیک شما را برای هر گونه عارضه زیر نظر داشته باشند.

عوارض احتمالی درمان HHS چیست؟

عارضه اصلی درمان HHS در صورتی است که سطح قند خون شما خیلی سریع کاهش یابد. اگر به سرعت کاهش یابد، می تواند باعث جابجایی ناگهانی مایع در مغز شما شود و منجر به تورم مغز (ادم مغزی) شود.

چگونه می توانم از هایپرگلایسمی هایپراسمولار جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای پیشگیری از HHS پیروی از یک سبک زندگی سالم و مدیریت دیابت است.

شما باید:

• قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که در محدوده هدف خود قرار دارید.
  • انسولین و سایر داروهای دیابت خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.
  • به پزشک خود مراجعه کنید که به شما در مدیریت منظم دیابت کمک  کند، به خصوص اگر در مدیریت آن مشکل دارید.
  • رژیمی را دنبال کنید که برای شما سالم است.
  • زمانی که بیمار هستید بیشتر استراحت کنید و قند خون خود را بیشتر چک کنید.
  • علائم HHS را بشناسید و در صورت داشتن هر یک از آنها فورا از پزشک کمک بگیرید.

پیش آگهی هایپرگلایسمی هایپراسمولار چیست؟

پیش آگهی برای افراد مبتلا به HHS تا حد زیادی به موارد زیر بستگی دارد:

• سن شما.
  • سلامت کلی شما