اولین نشانه زخم پای دیابتی

اولین نشانه زخم پای دیابتی

2022/03/27

مراحل اولیه زخم پای دیابتی

اولین نشانه زخم پای دیابتی چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد دیابتی هستند که خیلی دیر متوجه بروز زخم در پای خود می شوند به این دلیل که تصورشان این است که زخم پای دیابتی دردناک است و منتظر علائم دردناک و همراه با سوزش هستند؛ در صورتی که اگر منتظر درد باشید، ممکن است مشکل را خیلی دیر کشف کنید، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دچار نوروپاتی دیابتی می شوند که در آن آسیب عصبی در ناحیه پاها، باعث ایجاد بی حسی می شود و توانایی فرد را برای احساس درد یا سوزش در پا محدود می کند.

زخم پا دیابتی

کدام دسته افراد دیابتی بیشتر در معرض زخم پا هستند؟

افراد دیابتی که انسولین تزریق می کنند و چاق هستند، به علاوه عزیزان دیابتی که سیگار مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم پای دیابتی هستند. پس لازم است که این افراد بیشتر از سایرین اولین نشانه زخم پای دیابتی را بشناسند تا به آن مبتلا نشوند.

علائم در مراحل اولیه زخم پای دیابتی

به طور کلی این نوع زخم های مزمن یا بر اثر فشار ایجاد می شود، مثلا در اثر پوشیدن کفش تنگ، یا بر اثر گردش خون ضعیف در ناحیه پاها. زخم پای دیابتی به طور معمول زیر انگشت شست پا یا کف پا ظاهر می شود. بنابراین لازم است که افراد دیابتی به طور مرتب پاهای خود را بررسی کنند و با مشاهده ی کوچکترین زخم یا تاول در این نواحی از پا، آن را به پزشک دیابت نشان دهند. این موارد نیز جر اولین نشانه زخم پای دیابتی محسوب می شود :

• مشاهده لکه روی جوراب ها که می توانند بر اثر ترشحات زخم باشد
  • تورم، سوزش و قرمزی غیرمعمول در پاها
  • بوی بد و نامطبوع غیر معمول پاها

در کل تاول زدن، پینه بستن و پوسته پوسته شدن پاها در اثر خشکی، در افراد مبتلا به دیابت رایج است که گاهی اوقات تشخیص زخم را سخت می کند. اما چنانچه متوجه تاول‌هایی شدید که بهبود نمی‌یابند، و یا زخم هایی که فرایند بهبود آن ها طولانی می شود، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. آن ها می توانند مشکل را تشخیص داده و مراحل درمان را سریعا آغاز نمایند و یا شما را به یک متخصص ترمیم زخم ارجاع دهند.