زخم پاشنه پا

زخم پاشنه پا

زخم پاشنه پا

زخم فشاری پاشنه یک آسیب موضعی به پوست ویا بافت زیرین است که معمولاً بر روی یک برجستگی استخوانی در نتیجه فشار عمودی یا فشار با نیروهای برشی یا اصطکاک ایجاد میشود.

پاشنه ها دومین ناحیه شایع برای ایجاد زخم فشاری هستند، زیرا این ناحیه از بدن دارای چربی زیر پوستی کمی است تا از فشار، اصطکاک و نیروهای برشی محافظت کند. این خطر با دراز کشیدن در وضعیت خوابیده به پشت افزایش مییابد، زیرا فشار پایدار و بالایی بر ناحیه تماس کوچک پاشنه پا وارد میکند.

درمان زخم پاشنه پا

زخم بستر پاشنه پا، نوعی زخم عفونی است که معمولاً در اثر فشار مداوم و کاهش جریان خون در ناحیه پاشنه ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر در افرادی که مدت زمان طولانی بستری هستند یا دارای محدودیت حرکتی هستند، رخ می‌دهد. در کلینیک زخم پاشنه، ما با استفاده از بهترین و مدرن‌ترین روش‌های درمانی به مبارزه با زخم‌های عفونی پاشنه پا می‌پردازیم و به بیمارانمان کمک می‌کنیم تا به سرعت و با کمترین ناراحتی بهبود یابند.

زیر شاخه‌های درمان زخم پاشنه پا

کاهش فشار: اولین گام در درمان زخم بستر پاشنه کاهش فشار از ناحیه آسیب‌دیده است. این کار می‌تواند با استفاده از تشک‌های مخصوص و وسایل کمکی مانند بالشتک‌های هوا انجام شود.

مراقبت‌های پوستی: نگه داشتن پوست در اطراف زخم تمیز و خشک به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. استفاده از پمادهای موضعی و بانداژهای مخصوص نیز می‌تواند در بهبود زخم مؤثر باشد.

کنترل عفونت: در صورت وجود عفونت، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است ضروری باشد. درمان عفونت به جلوگیری از گسترش آن و تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

بهبود جریان خون: روش‌هایی مانند فیزیوتراپی و حرکات پا می‌توانند به بهبود جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده کمک کنند.

تغذیه مناسب: یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین و ویتامین‌ها می‌تواند به ترمیم بافت‌ها و بهبود زخم‌ها کمک کند.

عوامل خطرساز زخم بستر پاشنه

تعدادی از عوامل خاص وجود دارد که پاشنه پا را در معرض چنین خطری قرار می دهد:

  • وزن زیاد پا و ساق پا هنگام دراز کشیدن
  • بالشتک بافت نرم نازک با عضله کم یا بدون عضله
  • خون رسانی ضعیف به پوست روی پاشنه پا هنگام دراز کشیدن

این عوامل در ارتباط با سایر عوامل خطر (که در زیر به آنها اشاره شده است) با همه زخمهای فشاری بدون توجه به محل وقوع مرتبط هستند، بنابراین خطر ایجاد زخم فشاری در پاشنه ها را افزایش میدهند.

  • سالمندی (بالای ۷۰ سال)
  • تغذیه و هیدراتاسیون ضعیف
  • بیماری زمینه ای (که جریان خون را مختل می کند یا پوست را در برابر عوامل بیرونی آسیب پذیر تر می کند)
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • بی تحرکی
  • کمبود حسی پوست
  • دیابت
  • زوال عقل یا وضعیت سلامت روانی جدی

علائم  زخم های پاشنه

علائم ابتدایی زخم های فشاری پاشنه پا می توانند شامل حساسیت پوست، تغییر رنگ و تغییر دمای پوست در ناحیه آسیب دیده باشند. زخم هایی که با اریتمای   همراه هستند منجر به کاهش پرفیوژن در ناحیه آسیب دیده می‌شوند که ممکن است به دلیل نیروهای اصطکاکی ایجاد شود. علائم آسیب عمیق بافتی در ناحیه پاشنه پا شامل مشاهده ی رنگ بنفش تیره یا ارغوانی مایل به قرمز و گرمتر یا سرد تر شدن محل آسیب دیده نسبت به بافت اطراف آن است. این ناحیه به احتمال زیاد حساس و دردناک شده و تاول هایی پر از خون روی آن ایجاد می شود. در صورت عدم درمان و وخیم تر شدن آسیب، ممکن است تاول ها خشک شده و به رنگ سیاه در بیایند. همچنین ممکن است در ناحیه آسییب دیده زخم باز ایجاد شود.

 برای زخم بستر پاشنه چه کاری می توان کرد؟

ارزیابی: بنابراین بسیار مهم است که پاشنه پاها به طور منظم برای زخم فشاری بررسی شوند. استفاده از آینه می تواند به نگاه مناسب به مناطقی که به سختی قابل دیدن هستند، مانند پاشنه پا و آرنج کمک کند.

به یاد داشته باشید: به قرمزی واکنش نشان دهید – اگر علائم قرمزی وجود دارد باید فوراً اقدام شود. سایر شاخص های زخم فشاری تغییرات دما، تورم یا سفتی در مقایسه با نواحی اطراف پوست است.

تست بلانچ – در صورت مشکوک بودن به علائم زخم فشاری می توان از آن استفاده کرد. با انگشت خود به آرامی روی ناحیه قرمز یا تیره فشار دهید. ناحیه باید سفید شود:

اگر ناحیه از ابتدا سفید نشود، جریان خون مختل شده و آسیب شروع شده است.

در صورت سفید شدن نواحی، فشار را بردارید و ناحیه باید در عرض چند ثانیه قرمز شود که نشان دهنده جریان خون خوب است. اگر نواحی سفید بماند، جریان خون مختل شده و آسیب شروع شده است.

جابجایی: مطمئن شوید که پاشنه ها به طور منظم و مکرر جابجا شوند.

ارتفاع: اگر بیمار در معرض خطر است، پاشنه پا را از تخت بلند کنید – برای دوره های کوتاه این کار را می توان با قرار دادن بالش ها بصورت طولی از زانو تا درست بالای پاشنه (در تمام طول ساق پا) انجام داد. اگر این کار برای مدت طولانی تری لازم است، تعدادی دستگاه تعلیق وجود دارد که پاشنه را به طور کامل تخلیه می کند.

مراقبت از پوست: پاها باید روزانه شسته شوند و روی هر پوست خشکی از یک نرم کننده استفاده شود.

سطح نگهدارنده: اطمینان حاصل کنید که بیماران در معرض خطر روی تشک مناسب کاهش دهنده فشار قرار دارند.

منابع :

https://selectmedical.co.uk/heel-pressure-ulcers/

www.woundsource.com

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.