زخم ماستکتومی

ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی یک جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان به عنوان روشی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه است.

برای کسانی که سرطان سینه در مراحل اولیه دارند، ماستکتومی ممکن است یکی از گزینه های درمانی باشد. جراحی حفظ پستان (لومپکتومی)، که در آن فقط تومور از پستان برداشته می‌شود نیز ممکن است گزینه دیگری باشد.

تصمیم گیری بین ماستکتومی و لامپکتومی می تواند دشوار باشد. هر دو روش به یک اندازه برای جلوگیری از عود سرطان سینه موثر هستند. با این حال، لامپکتومی برای همه افراد مبتلا به سرطان سینه گزینه مناسبی نیست و برخی از افراد ترجیح می دهند ماستکتومی کنند.

تکنیک‌های جدیدتر ماستکتومی می‌توانند پوست سینه را حفظ کنند و بعد از عمل ظاهر طبیعی‌تری را به سینه بدهند. این تکنیک به عنوان ماستکتومی محافظ پوست نیز شناخته می شود. جراحی برای بازگرداندن شکل سینه – که بازسازی سینه نامیده می شود – ممکن است همزمان با ماستکتومی یا طی عمل دوم در تاریخی بعد از عمل انجام شود.

علت انجام عمل

اگر سرطان سینه دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، از ماستکتومی برای برداشتن تمام بافت پستان استفاده می شود. ممکن است برای برداشتن یک سینه (یکطرفه) یا هر دو سینه (دوطرفه) ماستکتومی انجام شود.

ماستکتومی برای درمان سرطان سینه

این عمل ممکن است یک گزینه درمانی برای بسیاری از انواع سرطان سینه باشد، از جمله:

• سرطان پستان غیر تهاجمی
  • مراحل I و II (مرحله اولیه) سرطان پستان
  • مرحله III (پیشرفته) سرطان پستان – پس از شیمی درمانی
  • سرطان سینه التهابی – پس از شیمی درمانی
  • بیماری پاژه پستان
  • سرطان پستان عود کننده موضعی

پزشک شما ممکن است این عمل را به جای لامپکتومی به همراه پرتودرمانی توصیه کند اگر:

• شما دو یا چند تومور در نواحی جداگانه سینه دارید.
  • شما رسوبات کلسیمی (میکروکلسیفیکاسیون) گسترده یا بدخیم در سرتاسر پستان دارید که پس از بیوپسی پستان مشخص شده است که سرطان است.
  • شما قبلاً تحت پرتودرمانی در ناحیه پستان بوده اید و سرطان سینه عود کرده است.
  • شما باردار هستید و تشعشعات خطری غیرقابل قبول برای فرزند متولد نشده شما ایجاد می کند.
  • شما لامپکتومی کرده اید، اما سرطان همچنان در لبه های ناحیه عمل شده وجود دارد و نگرانی در مورد گسترش سرطان به سایر نقاط سینه وجود دارد.
  • شما حامل یک جهش ژنی هستید که خطر ابتلا به سرطان دوم را در سینه شما به همراه دارد.
  • شما یک تومور بزرگ نسبت به اندازه کلی سینه خود دارید. ممکن است پس از لامپکتومی بافت سالم کافی برای دستیابی به نتیجه زیبایی قابل قبول نداشته باشید.
  • شما یک بیماری بافت همبند مانند اسکلرودرمی یا لوپوس دارید و ممکن است عوارض جانبی اشعه به پوست را تحمل نکنید.

ماستکتومی برای پیشگیری از سرطان سینه

ممکن است شما سرطان سینه نداشته باشید ، اما خطر ابتلا به این بیماری در شما بسیار بالا باشد ، در این صورت ماستکتومی می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از سرطان سینه باشد.

عمل پیشگیری شامل برداشتن هر دو سینه شما می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و  برای افرادی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان سینه هستند، اختصاص داده می‌شود که با سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا وجود جهش‌های ژنتیکی خاص که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند مشخص می‌شود.

خطرات
خطرات ماستکتومی عبارتند از:

• خون ریزی
  • تورم (ادم لنفاوی) در بازوی خود در صورت دیسکسیون گره زیر بغل
    تشکیل بافت اسکار سخت در محل جراحی
  • درد و سفتی شانه
  • بی حسی، به ویژه زیر بازو، در اثر برداشتن غدد لنفاوی
  • تجمع خون در محل جراحی (هماتوم)