فرد دیابتی چه بخورد : برنامه ریزی غذایی برای دیابت و تغذیه افراد دیابتی باید به گونه ای باشد که ضمن حفظ قند خون در محدوده طبیعی، همه گروه های غذایی به بدن برسد.اگر فرد اضافه وزن دارد ،وزن خود را کم کند و اگر متناسب است،تناسب اندام خود را حفظ کند.

تغذیه مناسب برای افراد دیابتی :

۱٫فیبر موجود در تمامی سبزیجات می تواند قند خون بالا را مهار کند ،هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتا کاروتن است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند ،کلم بروکلی نیز سرشار از کروم است و در دراز مدت نقشی اساسی و مهم برای تنظیم قند خون دارد.

۲٫لبنیات سر شار از پروتئین و کلسیم هستند و می توانند به کاهش وزن کمک کنند و البته حتما این را می دانید که باید از نوع کم چربشان استفاده نمایید،مصرف لبنیات مقاومت در برابر انسولین را کاهش می دهد.

۳٫روغن زیتون حاوی تر کیباتی ضد التهاب و قوی است ،چربی روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین شده و حتی این مقاومت را کاهش می دهد،روغن زیتون همچنین کند کننده هضم غذا است و باعث وارد شدن تدریجی قندخون می شود.

۴٫مصرف کره بادام زمینی می تواند اشتها را کور کرده و سبب سیری بیشتر در افراد دیابتی شود در ضمن کره بادام زمینی غنی از چربیهای غیر اشباع است که می تواند قند خون را تنظیم کند.

۵٫بامیه انتخابی عالی برای دیابتی ها به شمار می رود چرا که فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند همچنین سرعت جذب قند خون را کاهش می دهد و لوز المعده را فعال می کند.

۶٫تمامی انواع دانه ها از چربیهای خوب،پروتئین و فیبر هستند که می تواند قند خون را پایین نگه داشته و از ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی پیشگیری کند.در ضمن این دانه ها چربی خون را هم کاهش می دهند.مثلا دانه های کتان غنی از پروتئین ،فیبر، چربیهای خوب و منیزیوم می باشد.این مواد قند خون را تنظیم کرده و به سلولها در جذب انسولین کمک می کند.

۷٫نان سبوس دار بخورید ،مصرف نان سفید می تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و سبب افزایش قند خون شود در صورتی که نان سبوس دار دقیقا بر عکس عمل می کند.

۸٫صبحانه دیابتی ها باید سر شار از پروتئین باشد ،در وعده صبحانه مصرف نان های سبوس دار ،لبنیات از جمله شیر کم چرب ،پنیر کم چرب و همچنین مواد فیبر دار مثل خیار و گوجه فرنگی توصیه می شود اگر دیابتی ها صبحانه ای با پروتئین بالا مصرف کنند بهتر می توانند قند خونشان را تنظیم کنند.

۹٫گردو حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین بوده و سوخت کندی دارد که به تدریج به قند تبدیل می شود ،گردو سرشار از چربی های غیر اشباع نیز است که برای سلامتی مفید می باشد.

۱۰٫سیب بخورید:

مصرف روزانه سیب به علت کند کردن روند جذب قند خون در بدن موجب کنترل قند خون در طول روز می شود که این امر نقش مهمی در کاهش بروز عوارض این بیماری در طی روز در مبتلایان به دیابت می شود.سیب از جمله میوه ها و منابع غنی فیبر است که به علت قند پایین به عنوان یک میان وعده مناسب به ویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می رود،سیب دشمن کلسترول بد است.

۱۱٫مصرف انواع توت ها نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین های مختلف برای سلامت شما مفید است قند موجود در توت سفید برای کسانی که دیابت دارند ضرر ندارد البته به شرطی که زیاده روی نکنند به همین دلیل به آنها توصیه می شود به جای قند،چای خود را با توت خشک  بخورند.

۱۲٫خربزه دارای قند های بسیار ساده است بنابر این به راحتی در بدن جذب می شود و باعث بالا رفتن قند خون می شود و بنابر این مصرف آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود هندوانه هم به علت افزایش سریع قند خون به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

۱۳٫مصرف خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است در صورت مصرف زیاد باعث چاقی و افزایش وزن می شود،افراد دیابتی و کسانی که سابقه دیابت در خانواده دارند باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

۱۴٫گریپ فروت یکی از سالم ترین و مناسب ترین گزینه ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه این میوه توصیه می شود.

۱۵٫مصرف مقدار کمی انگور مانعی ندارد به شرط اینکه زیاده روی نشود چون انگور به علت داشتن قند(فروکتوز)می تواند روی افراد دیابتی و اشخاص دارای اضافه وزن تاثیر منفی داشته باشد و قند دیابتی ها را به طور ناگهانی افزایش دهد.

۱۶٫فلفل تند در پیشگیری و کنترل دیابت موثر است ،مواد موجود در فلفل قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین و کاهش تشکیل چربی ها در دیواره های سر خرگی و جلوگیری از تشکیل لخته های خونی را دارد و همچنین سوخت و ساز را افزایش می دهد.

۱۷٫لوبیا قرمز حاوی مقدار زیادی فیبر قابل حل است که به حفظ سلامتی دستگاه گوارش کمک بسیاری می کند،یک سیستم گوارشی سالم از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند و فیبر قابل حل ،قند خونتان را پایین می آورد.

و در آخر….

   دیابتی عزیز با توجه به اینکه دیابت یک بیماری متابولیکی می باشد و به زبان ساده تر می تواند زمینه ساز چند بیماری دیگر مثل فشار خون و چربی خون ،کبد چرب وآریتمی قلب و عوارض بیماری قلبی و کلیوی شود حتما برای کنترل دیابت خود تحت نظر مشاوره تغذیه ،رژیم غذایی مناسب خود را در یافت کنید تا این بیماری ساده دیابت موجبات سایر بیماریهای خطر ناک نشود.