دوز مکمل انسولین

دوز مکمل انسولین

دوز اصلاح شده یا مکمل انسولین

آیا می دانید در زمان افزایش سطح قند خون خودتان یا فرزندتان چگونه باید آن را اصلاح کنید؟ محاسبه دوز انسولین ممکن است دشوار باشد و مهارتی است که باید برای بهبود کنترل قند خون و A1C یاد گرفته شود.

آیا پزشک شما دوز تصحیح یا “فاکتور اصلاح” به شما داده است اما مطمئن نیستید که معنی آن چیست؟ ”

دوزهای انسولین خود را بدون مشورت با پزشک خود تغییر ندهید.

دوز تصحیح انسولین یا فاکتور حساسیت به انسولین چیست؟

دوز تصحیح انسولین نوعی انسولین سریع الاثر مانند Novolog، Humalog، Apidra یا Fiasp است که برای کاهش قند خون تجویز می شود. انسولین سریع الاثر تقریباً در 15-15 دقیقه تاثیر خواهد گذاشت.

انسولین هیومالین رگولار یک انسولین قدیمی است که در مدت زمان 30 دقیقه کار می کند. به اندازه انسولین سریع الاثر جدید کاربرد ندارد.

فاکتور حساسیت چیست؟

فاکتور حساسیت کلمه دیگری برای فاکتور اصلاح یا نحوه محاسبه دوز انسولین است. این اصطلاح اغلب در تنظیمات پمپ انسولین دیده می شود.

نمودار انسولین Sliding Scale یا نمودار دوزانسولین

بعضی از پزشکان آنچه را که به آن “Sliding Scale ” می گویند برای دوز انسولین می دهند. این یک نمودار برای تعیین دوز است. اگر قند خون شما بین یک محدوده مانند 150-200 میلی گرم در دسی لیتر قرار گیرد، دوز خاصی مانند 1 واحد مصرف می کنید. در آغاز، این  کار معمولاً همان کاری است که در چند روز یا هفته های اول تشخیص جدید انجام می شود تا کارها آسان و کمتر طاقت فرسا شود.

نمودار استاندارد انسولین وجود ندارد. دوزهای انسولین بر اساس وزن و سایر عوامل تعیین می شوند. پزشک نمودار مشخصی را برای نیازهای شما ارائه می دهد.

محاسبه ی دوز انسولین:

هنگامی که والدین دوز ها را یاد گرفتند، معمولاً محاسبه انسولین که از ضریب تصحیح استفاده می کند، یاد داده می شود. فاکتور تصحیح عددی است، در ارتباط با سطح قند خون هدف، که برای تعیین دوز انسولین سریع الاثر استفاده می شود.

فاکتور تصحیح، یا فاکتور حساسیت، مقدار ی است که 1 واحد انسولین باعث کاهش قند خون می شود.

چگونه یک فاکتور تصحیحی برای انسولین  محاسبه می شود:

این فرمولی است که برای قند خون بالا توصیه می شود. پزشک شما هدف و فاکتور اصلاح را به شما ارائه می دهد. این مقدار در هرفردی متفاوت است!

( سطح قند خون فعلی و نه ناشتا) BG منهای سطح قند خون هدف، تقسیم بر ضریب اصلاح / حساسیت.

در اینجا مثالی از نحوه محاسبه دوز برای کاهش قند خون آورده شده است:

BG: 300، هدف 150، فاکتور تصحیح: 50.

300 منهای 150 برابر 150

150 تقسیم بر 50 برابر 3.

دوز اصلاح 3 خواهد بود.

منبع: Parenting Diabetes

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.