تنظیم دوز انسولین

تنظیم دوز انسولین

تنظیم دوز انسولین طولانی الاثر و کوتاه اثر

وقتی سطح قند خون در حال افزایش یا کاهش است، آشنایی با تنظیم انسولین پایه یا کوتاه اثر و دوز مورد نیاز یک ترفند عالی است.

تنظیم دوز انسولین در حقیقت یک مهارت است که با گذشت زمان بهتر می شود.

برای بهترین تصمیم گیری در مورد تغییر دوز انسولین بهترین راه ثبت اعداد است.

اطلاعات ارائه شده در زیر می توانند به عنوان راهنمایی باشند که انسولین های پایه و کوتاه اثر چگونه بر سطح قند خون شما تاثیر می گذارند.

تنظیم دوز انسولین طولانی الاثر، انسولین پایه

انسولین پایه نوعی انسولین است که در طول روز فعال است و معمولا با توجه به نوع انسولین طولانی الاثر بین 16 تا 24 ساعت فعال است.

  • اگر در حالت کلی در طول روز روند اعداد افزایشی است، بهتر است که دوز انسولین پایه خود را به جای دوز انسولین کوتاه الاثر افزایش دهید.
  • برعکس، اگر در طول روز معمولا اعداد در حال کاهش هستند، ممکن است نیاز به کاهش انسولین طولانی الاثر داشته باشید.

اگر در مورد تغییر دوز انسولین پایه خود اطمینان ندارید، یک راه خوب تست قند خون ناشتا است، که قبل از آن از خوردن و تزریق انسولین کوتاه اثر برای چند ساعت منع می شوید.

در زمان ناشتا بودن می توانید سطح قند خون خود را در فواصل منظم چک کنید که معمولا هر دو ساعت است و نشان می دهد که سطح قند خون شما در حال کاهش یا افزایش است.

توجه داشته باشید که انسولین پایه شما در طول روز بیش ترین اثر را دارد و در صورت تغییر دوز آن، ممکن است نیاز به تغییر دوز انسولین کوتاه اثر داشته باشید. اکیدا توصیه می شود که روز بعد از تغییر دوز  انسولین پایه، به صورت منظم سطح قند خون خود را چک کنید.

اگر شما دوز انسولین پایه را تغییر دهید احتمال کاهش سطح قند خون در طول شب وجود دارد (هایپوگلایسمی شبانه).

اگر در مورد این کار شک دارید، یا هر تصمیم مربوط به تغییر دوز انسولین، قبل از تنظیم دوز انسولین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تنظیم دوز انسولین کوتاه اثر (بولوس)

تنظیم دوز انسولین کوتاه اثر معمولا راحت تر از انسولین طولانی الاثر است، اگرچه باید بسیار احتیاط کرد زیرا اشتباه در تنظیم انسولین کوتاه اثر بسیار خطرناک تر از انسولین طولانی الاثر است. اگر شما متوجه شوید که سطح قند خون شما پس از یک وعده ی مشخص در اکثر روزها در حال افزایش یا کاهش است، ممکن است بخواهید تا انسولین کوتاه اثر را برای آن وعده کاهش یا افزایش دهید بنابراین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر اعداد شما در طول روز عمدتا خوب و مناسب هستند به غیر از یک سری اعداد که معمولا بالاتر از 162 میلی گرم بر دسی لیتر و مربوط به قبل از وعده ی شام هستند، نشان می دهد که دوز انسولین شما در زمان وعده ی نهار بسیار کم بوده است و بهتر است تا دوز انسولین وعده ی نهار خود را افزایش دهید.

فقط اگر در زمان نهار یا صبحانه معمولا قند خود را چک نکنید نمی توانید مطمئن باشید که دوز انسولین نهار یا صبحانه نیاز به تغییر دارد.

شرایط دیگری که نیاز به تغییر دوز انسولین کوتاه اثر دارند فعالیت های غیر معمولی مانند یک وعده غذا دررستوران یا دریافت کربوهیدرات بیش تر یا کم تر از حد معمول (یا حتی پروتئین)، ورزش یا فعالیت های دیگری مانند نظافت طولانی مدت منزل هستند که می توانند بر سطح قند خون شما تاثیر داشته باشند.

تست قند خون قبل،بعد و در صورت امکان حین فعالیت ها، می تواند به شما در تنظیم دوز انسولین مورد نیاز برای این رویدادها کمک کند. همچنین به شما در پیش گیری یا تشخیص زودهنگام افزایش یا کاهش سطح قند خون در صورت محاسبه ی اشتباه دوز انسولین یا میزان کربوهیدرات دریافتی کمک می کند.

سایر عوامل در نظر گرفته شده در زمان تنظیم دوز انسولین

گاهی اوقات خود تنظیمی می تواند اضطراب آور باشد.

شما فکر می کنید که همه عوامل را در نظر گرفته اید و ناگهان متوجه تغییر سطح قند خون خود می شوید که نمی دانید علتش چیست.

این موارد همیشه رخ می دهد و هرکسی که خودش دوز انسولین را تنظیم می کند می داند که در نظر گرفتن همه ی عوامل موثر بر سطح قند خون راحت نیست.

منبع: The Global Diabetes Community

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.