تصورات اشتباه در افراد شاغل دیابتیک :اگر اخیرا متوجه وجود بیماری دیابت شده اید و یا اگر سالهاست که از بیماری دیابت رنج میبرید،احتمالا یکی از چیزهایی که همواره ذهن شما را مشغول میکند این است که چطور از تغذیه برای کنترل سطح گلوکز خون استفاده کنید (با توجه به این که فردی شاغل یا ورزشکار یا محصل هستید) کنترل قند خون و رعایت اصول تغذیه ای در این شرایط می تواند برای شما عملا دشوار باشد،همواره در بین افراد شاغل دیابتی ۴ تصور غلط وجود دارد که عبارتند از:

۱.تصور غلط: (چون مبتلا به دیابت هستم باید از خوردن همه قندها خودداری کنم) :

استفاده مکرر و زیاد شیرینی ها برای افرادی که خواه مبتلا به دیابت باشد خواه نباشد زیان آور است ولی این بدین معنا نیست که صرف داشتن دیابت ،باید از خوردن تمام شیرینی ها و قندها خودداری کنید.کربو هیدراتهای پیچیده مانند غلات سبوس دار،میوه ها،سبزی ها و شیرکم چرب بهترین گزینه های غذایی برای هر یک از شما هستند چون سر شار از مواد مغذی و فیبر هستند، اما تا مادامی که میزان غذای مصرفی خود را تحت کنترل دارید میتوانید از خوردن متعادل و به اندازه غذاهای حاوی قندهای ساده مانند بیسکویت ها لذت ببرید و به یاد داشته باشید که اعتدال در این جا شرط اول است وبا داشتن یک برنامه غذایی مناسب می توانید از این دسته خوراکی ها هم استفاده کنید.

۲.تصور غلط: (چون شاغل هستم و غذای سر کارم هم از غذاهای سفید هستند نمی توانم رژیم غذایی بگیرم)

وقتی در مورد غذاهای سفید(نشاسته ای)فکر می کنید چه چیز به ذهن شما می آید ؟آرد سفید،شکر سفید،برنج سفید،نان سفید،سیب زمینی!؟؟

آیا تمام این غذاهای سفید برای سطوح گلوکز بد هستند؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است،مسلما شما به عنوان یک فرد دیابتی می توانیداز مقادیر متعادلی از این مواد غذایی مثل برنج،نان و سیب زمینی استفاده کنید،که البته داشتن یک برنامه غذایی تنظیم شده توسط پزشک تغذیه می تواند کمک خوبی به شما در این زمینه باشد.

۳.تصور غلط:( چون در ساعت های صرف غذا کارم زیاد است نمی توانم غذایم را به موقع بخورم)

افراد شاغل به خصوص افرادی که در اداره جات یا بانک ها کار میکنند به علت مراجعه ارباب رجوع خیلی اوقات دچار این مشکل میشوند.

اصولا افرادی با این زمینه کاری می توانند با توجه به مقدار و نوع غذای مصرفی در رژیم غذایی خود در هنگام ناهار و یا میان وعده ها با تبدیل نوع غذای خود به غذای دیگر مشکل خود را حل کنند.

به عنوان مثال خانمی که از شب غذای خود را برای فردا آماده می کند،می تواند با در نظر گرفتن میزان کربو هیدراتها و پروتئین مصرفی جانشین های دیگری را برای نهار خود آماده کند و سر کارش در زمان بسیار اندکی ،هنگام صرف غذا آن را میل کند واگر قادر به تبدیل واحد های غذایی نیست حتما از یک مشاور رژیم درمانی کمک بگیرد و این مشکل خود را با او در میان گذارد.

۴٫تصور غلط:( در حین کار کردن به علت احساس افت قند خون مجبور به استفاده از بیسکویت ها و شکلات ها می شوم).

در افراد دیابتی به دلیل استفاده از قرص یا انسولین در صورتی که به میزان کافی و توصیه شده از مواد غذایی و کربو هیدرات استفاده نکنند ،دچار افت قند خون و بی حال می شوند که این امر معمولا منجر به پر خوری بعدی و افزایش شدید قند خون و متعاقبا عدم کنترل صحیح قند خون و در نهایت منجر به عوارض بد خیم دیابت از قبیل کوری،از کار افتادگی کلیه ها و عوارض عصبی(گز گز دست و پا) می گردد.

در پایان این که فرد شاغل دیابتی می تواند با وجود تمام مشکلات محیطی سر کارش با استفاده از لقمه های کوچکی از نان سنگک و پنیر و سبزی یا یک عدد سیب متوسط در میان وعده مانع از افت قند خون خود شود، و در زمان صرف غذاها ،از مقادیر توصیه شده برنج و انواع پروتئین ها و خورشت ها استفاده کند. اگر نمی تواند در زمان کاری خود برنج مصرف کند معادل آن از لقمه های کوچک به همراه مقداری پروتئین مثل انواع کباب ها استفاده نماید.

منابع:کتاب تغذیه شهین نیک اعتقاد

نویسنده: فرزانه انصاری

کارشناس تغذیه