پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک و دیابت

تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مشکل هورمونی است که زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد گروه مشخصی از علائم از جمله پریودهای نامنظم و ناباروری می شود. پزشکان هنوز علت دقیق ارتباط این سندروم و دیابت را تشخیص نداده اند اما می دانند که زنان مبتلا به PCOS در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، چون این بیماری بر نحوه مدیریت قند خون بدن تأثیر می گذارد.

دیابت و سندروم تخمدان پلی کیستیک چه ارتباطی باهم دارند؟

علل PCOS و دیابت نوع 2 به روشی مرتبط هستند که محققان کاملاً آن را درک نمی کنند. دانشمندان فکر می کنند چیزهای زیادی از جمله ژن ها در PCOS نقش دارند. چندین چیز که زنان را بیشتر در معرض ابتلا به PCOS قرار می دهد نیز با دیابت نوع 2 مرتبط است:

• وزن: مشخص نیست که PCOS باعث چاقی می شود یا چاقی خطر ابتلا به PCOS را افزایش می دهد. اما این دو با هم گره خورده اند.
  • سابقه خانوادگی: آیا مادر یا خواهر شما دیابت نوع 2 یا PCOS دارند؟ این بر احتمال ابتلا به PCOS نیز تأثیر می گذارد.
  • مقاومت به انسولین: این وضعیت به این معنی است که بدن شما نمی تواند به درستی از انسولین استفاده کند. ممکن است در خانواده ها اتفاق بیفتد، اما اگر اضافه وزن داشته باشید نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

حدود نیمی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تا سن 40 سالگی به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد.

آیا می توانم خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهم؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر ممکن است قوی ترین چیزی باشد که پیش بینی می کند که آیا یک زن مبتلا به PCOS به دیابت نوع 2 مبتلا می شود یا خیر. اگر مقداری وزن کم کنید – حتی فقط 5٪ از کل وزن خود – می توانید سلامت خود را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به دیابت خود را کاهش دهید.

ورزش بیشتر راه قدرتمند دیگری برای کاهش شانس ابتلا به دیابت است.

آیا نیاز به انجام آزمایش هست؟

اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، پزشک باید به طور منظم شما را از نظر علائم دیابت نوع 2، از جمله کنترل وزن و سطح قند خون، بررسی کند.

با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت با خطر سایر زنان هم سن شما بیشتر می شود.

در هر سنی، شما می خواهید علائم رایج دیابت مانند:

• تشنگی
  • تاری دید
  • ادرار کردن بیشتر
  • احساس گرسنگی بیشتر از حد معمول
  • سوزن سوزن شدن یا درد در دست یا پا
  • کبودی ها و بریدگی هایی که به آرامی بهبود می یابند

آیا دارو درمانی می تواند به تخمدان پلی کیستیک کمک کند؟

پزشک ممکن است دارویی به نام متفورمین تجویز کند. این یک داروی رایج دیابت است، اما برخی از پزشکان از آن برای درمان PCOS نیز استفاده می کنند.

متفورمین به بدن شما کمک می کند تا از انسولین استفاده کند و قند خون شما را کاهش دهد. همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. می تواند به علائم PCOS مانند تخمک گذاری نامنظم کمک کند.

در مورد انواع دیگر دیابت چطور؟

دیابت نوع 2 بسیار شایع تر از نوع 1 است که در آن بدن انسولین تولید نمی کند یا بسیار کمی تولید می کند. افراد معمولاً در سنین جوانی، اغلب در کودکی یا نوجوانی، مبتلا به نوع 1 تشخیص داده می شوند.

ارتباط بین نوع 1 و PCOS واضح تر از نوع 2 است – به نظر می رسد نوع 1 خطر ابتلا به PCOS را در زنان افزایش می دهد. از هر 4 زن مبتلا به نوع 1، حدود 1 نفر در مقطعی به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شود. اگر دیابت نوع 1 دارید، ممکن است بخواهید از پزشک خود در مورد غربالگری علائم PCOS سوال کنید.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز ممکن است در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شوند. این وضعیت بارداری شما را برای شما و جنینتان خطرناک تر می کند. همچنین می تواند منجر به دیابت نوع 2 در آینده برای شما و فرزندتان شود. اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، پزشک در دوران بارداری شما را از نزدیک برای علائم دیابت بارداری تحت نظر خواهد داشت.