چرا انتخاب سرسوزن قلم انسولین اهمیت دارد؟

از آنجا که سوزن ها در اندازه های مختلف تولید می شود، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و شما باید سرسوزن مناسب خود را انتخاب کنید تا نه تنها درد زیادی حس نکنید، بلکه با مشکل خاصی مواجه نشوید. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و داروسازان با ارائه توصیه های لازم جهت انتخاب سرسوزن پن انسولین به شما کمک شایانی کرده اند که ما آن ها را ذکر خواهیم کرد.

ویژگی های سر سوزن پن انسولین

دو ویژگی اصلی برای سرسوزن قلم انسولین وجود دارد که بر اساس این دو ویژگی سرسوزن پن انسولین انتخاب می شود. این دو ویژگی عبارتند از :

  • طول سوزن (Needle Length)
  • قطر یا ضخامت سوزن یا گیج (Needle Gauge)

طول سر سوزن قلم انسولین

سرسوزن های قلم انسولین در طول های مختلف وجود دارد. سر سوزن با طول 4 میلی متر، کوتاه ترین سرسوزن قلم انسولین می باشد که در حال حاضر تولید می شود. طول سر سوزن انتخابی برای افراد متفاوت است .عوامل مختلفی برای تعیین طول سوزن در نظر گرفته می شود که لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام نوع سوزن برای شما مناسب تر است.

ضخامت یا گیج سرسوزن قلم انسولین

گیج سوزن (G) ضخامت آن را مشخص می کند. در ابتدا ممکن است فکر کنید هرچه این عدد بیشتر باشد، سوزن ضخیم تر است، اما در واقع برعکس است. هرچه این عدد بزرگ تر باشد، سوزن نازک تر است. واحد گیج به میلی متر محاسبه نمی شود و مطابق با جدول مربوط به آن می باشد.

برای مثال، سوزن‌های 32G، نازک‌تر از سوزن‌های 27G هستند. این سوزن ها همچنین با فناوری SuperFlow™ طراحی شده اند که سرعت جریان انسولین را بهبود می بخشد و به کاهش نیروی تزریق کمک می کند.

نکته ای که در انتخاب سرسوزن قلم انسولین بسیار اهمیت دارد این است که هر سرسوزن را فقط برای یک بار تزریق استفاده کنید، نه بیشتر! آیا می دانید چرا؟ در بخش بعدی مطالبی را در مورد اهمیت این موضوع بیان کرده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

چرا از هر سر سوزن پن انسولین فقط یک بار استفاده کنیم؟

به دلیل خطراتی که با استفاده بیش از یکبار از هر سرسوزن ممکن است افراد دیابتی را تهدید کند، توصیه می شود که تنها یک بار از هر سرسوزن استفاده شود.

  • توصیه می شود که سوزن های خود را دوبار استفاده نکنید و به هیچ عنوان با افراد دیگر به صورت مشترک استفاده نکنید، به این دلیل که ممکن است یک بیماری جدی و خطرناک را به همدیگر انتقال دهید. همچنین استفاده مجدد از سرسوزن ها ممکن است باعث آسیب به سوزن یا انسداد سوزن شود که تزریق بعدی را دچار مشکل کند. همیشه پس از هر تزریق سوزن را خارج کرده و با خیال راحت دور بیندازید.
  • سرسوزن های استفاده شده را هرگز نباید در محل زباله های معمولی بیاندازید. انجام این کار می تواند به طور غیرمستقیم منجر به خطرآفرینی برای دیگران شود؛ پس لازم است که سوزن های استفاده شده در یک ظرف مخصوص که جنس مناسبی دارد و به راحتی سوراخ نمی شود بیاندازید و در نهایت با رعایت اصول و مقررات بهداشتی آن ها را دور بیندازید.
  • همیشه از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای محل مناسب تزریق انسولین مشورت کنید تا تزریق را کاملا اصولی و درست انجام دهید.