ارتباط بین دیابت و بهبود زخم

ارتباط بین دیابت و بهبود زخم

دیابت چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

دیابت نتیجه ناتوانی بدن شما در تولید یا استفاده از انسولین است. انسولین هورمونی است که به بدن شما اجازه می دهد گلوکز یا قند را به انرژی تبدیل کند. اگر بدن شما در متابولیسم گلوکز مشکل داشته باشد، می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. این می تواند بر توانایی بدن شما در بهبود زخم ها تأثیر بگذارد. در افراد مبتلا به دیابت، زخم‌ها دیرتر بهبود می‌یابند و سریع‌تر پیشرفت می‌کنند، بنابراین مهم است که بدانیم به چه چیزی توجه کنیم. اگرچه بریدگی، خراش، خراش و تاول می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، پاها یکی از رایج ترین مکان های آسیب هستند. یک زخم کوچک روی پا می تواند به سرعت به زخم پا تبدیل شود. زخم پا در صورت عدم درمان می تواند جدی شود. حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار زخم پا می شوند. به همین دلیل، انجام منظم خودآزمایی و نظارت دقیق بر هرگونه زخم بسیار مهم است. گرفتن زودهنگام زخم تنها راه کاهش خطر عوارض است. به خواندن ادامه دهید تا در مورد روند درمان، راه های تسریع آن و چگونگی بهبود قدرت شفابخش بدنتان در دراز مدت بیشتر بدانید.

چرا بهبود زخم کند است؟

هنگامی که شما دیابت دارید، تعدادی از عوامل می توانند بر توانایی بدن شما در بهبود زخم ها تأثیر بگذارند. سطح قند خون بالا سطح قند خون شما عامل اصلی در سرعت بهبود زخم است. وقتی سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد، این موارد: از انرژی دادن به سلول ها توسط مواد مغذی و اکسیژن جلوگیری می کند از عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن شما جلوگیری می کند التهاب را در سلول های بدن افزایش می دهد این اثرات باعث کاهش سرعت بهبود زخم می شود.

نوروپاتی 

نوروپاتی محیطی همچنین می تواند از داشتن سطح قند خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد. با گذشت زمان، آسیب به اعصاب و عروق رخ می دهد. این می تواند باعث شود که نواحی آسیب دیده حس خود را از دست بدهند. نوروپاتی به ویژه در دست ها و پاها شایع است. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است نتوانید زخم‌ها را هنگام بروز احساس کنید. این یکی از دلایل اصلی شایع‌تر شدن زخم‌های پا در افراد مبتلا به دیابت است.

گردش ضعیف

افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر احتمال دارد که به بیماری عروق محیطی مبتلا شوند، وضعیت گردش خون ضعیف. شیوع دیابت نوع 2 در بیماران مبتلا به بیماری عروق محیطی 49.7 درصد بود. بیماری عروق محیطی باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود که باعث کاهش جریان خون در اندام‌ها می‌شود. این وضعیت همچنین بر توانایی گلبول های قرمز برای عبور آسان از رگ ها تأثیر می گذارد. و سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی، ضخامت خون را افزایش می دهد و بر جریان خون بدن تأثیر بیشتری می گذارد.

نقص سیستم ایمنی

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نیز با فعال شدن سیستم ایمنی مشکل دارند. تعداد سلول‌های جنگنده ایمنی که برای التیام زخم‌ها فرستاده می‌شوند و توانایی آن‌ها در انجام عمل اغلب کاهش می‌یابد. اگر سیستم ایمنی بدن شما نتواند به درستی عمل کند، بهبود زخم کندتر می شود و خطر عفونت بیشتر است.

عفونت

اگر سیستم ایمنی شما در بهترین حالت خود عمل نکند، بدن شما ممکن است برای مبارزه با باکتری هایی که باعث عفونت می شوند مبارزه کند. سطح قند خون بالاتر از حد نرمال نیز احتمال عفونت را افزایش می دهد. این به این دلیل است که باکتری ها با قند اضافی موجود در جریان خون رشد می کنند. سطح بالای قند خون همچنین می تواند از توانایی سلول های ایمنی در مبارزه با باکتری های مهاجم جلوگیری کند. اگر عفونت شما درمان نشود و گسترش یابد، می تواند منجر به عوارضی مانند قانقاریا یا سپسیس شود.

اگر زخم ها درمان نشوند چه اتفاقی می افتد؟

زخم ها یک دلیل واقعی برای نگرانی هستند. اگر آنها به دقت نظارت نشوند، می توانند به سرعت به یک عفونت یا عارضه جدی تر تبدیل شوند. جدی ترین نگرانی قطع عضو است. افراد مبتلا به دیابت 15 برابر بیشتر احتمال دارد که در اثر زخم یا زخم پا دچار قطع عضو شوند. در اینجا دلیل این اتفاق می افتد و برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید.

همچنین بخوانید: اختلال در درمان زخم دیابت

چگونه به روند بهبودی کمک کنیم؟

برای کمک به روند بهبودی، نکات زیر را دنبال کنید:

1. خودآزمایی منظم انجام دهید:

اطلاع زودهنگام از وجود زخم، کلید جلوگیری از عفونت و عوارض است. مطمئن شوید که روزانه خودآزمایی می کنید و به دنبال زخم های جدید بخصوص روی پاهای خود هستید. فراموش نکنید که بین و زیر انگشتان خود را چک کنید.

2. بافت مرده را بردارید:

نکروز (سلول های مرده) و بافت اضافی اغلب با زخم های دیابتی رخ می دهد. این می تواند باکتری ها و سموم را تقویت کند و عفونت زخم را افزایش دهد. همچنین می تواند از بازرسی بافت زیرین جلوگیری کند. پزشک اغلب به شما در روند حذف کمک می کند.

3. پانسمان ها را تازه نگه دارید:

تعویض منظم پانسمان ها می تواند به کاهش باکتری ها و حفظ سطح رطوبت مناسب در زخم کمک کند. پزشکان اغلب پانسمان های مخصوص مراقبت از زخم را توصیه می کنند.

4.فشار را از  روی منطقه بردارید:

فشار می تواند باعث ساییدگی و پارگی شود که به پوست آسیب می رساند و منجر به زخم یا زخم عمیق تر می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با زخم پا سر و کار دارید، پوشیدن جوراب سفید را در طول فرآیند بهبود در نظر بگیرید. این کار باعث می شود که خون یا سایر علائم تخلیه روی جوراب خود را راحت تر ببینید. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. مور مور
  2. سوزش
  3.  از دست دادن حس
  4. درد مداوم
  5. ورم

همچنین اگر علائم شما بدتر شد یا بیش از یک هفته طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید. هر گونه شکستگی در پوست پای شما باعث نگرانی است، بنابراین اگر در مورد زخم مطمئن نیستید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند زخم را شناسایی کنند و به شما در مورد بهترین روش مراقبت از آن توصیه کنند. هر چه سریعتر درمان مناسب را دریافت کنید، احتمال بیشتری برای جلوگیری از عوارض دارید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.