ولع مصرف شیرینی در نوروز

ولع مصرف شیرینی در نوروز

ولع مصرف تنقلات و شیرینی در ایام نوروز خصوصا در افراد دیابتی

با توجه به تعطیلات و دید و بازدیدها در ایام عید نوروز و تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی ، بایستی تمهیدات لازم را در زمان  مواجه  با وسوسه (craving)  نسبت به تنقلات ولع برانگیز  زمان عید فراهم کنیم .

Food Craving اصطلاحی است که بیانگر ولع به مواد غذایی و میل شدید به خوردن است که با اصطلاحاتی چون میل به غذا، هوس و … توصیف می شود. یعنی فرد بدون آنکه گرسنگی چندان زیادی داشته باشد میل به خوردن غذا و تنقلات متفاوت دارد  . نکته مهم این است که دلیل فرد برای میل داشتن به غذا در این حالت گرسنگی نیست. ممکن است هنوز مدت زیادی از وعده غذای قبلی نگذشته باشد، ولی فرد برای تخمه،آجیل ، بستنی یا شیرینی ولع داشته باشد.

علائم و تاثیرات اعتیاد به مواد غذائی شیرین :

سردرد: در صورت مصرف کم روزانه قند و مواد شیرین.

احساس ضعف و سستی.

دندان درد.

ظاهر شدن جوش و کورک در پوست.

جالب است که بدانید مصرف بیش از حد مواد شیرین ،کم کم باعث می شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون ها نفر به مصرف انواع  شیرینی  اعتیاد دارند و حتی ممکن است  از ابتلا به آن نیز  آگاهی نداشته باشند .

بنابراین یرای تمامی افراد خصوصا بیماران دیابتی واجب است که راهکارهای مناسب غلبه بر وسوسه مصرف این مواد  را بیاموزند .

 راهکارهای غلبه بر وسوسه مصرف تنقلات و شیرینی در ایام نوروز :

1 –  دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی ها از منزل .سعی کنید کمتر شیرینی بخرید  و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه های فروش شیرینی ها دیدن نکنید.

2-  انجام تمرینات ورزشی جهت  غلبه بر وابستگی های شدید . جهت تقویت سلامت فیزیکی بدن و سلامت ذهن در راستای غلبه بر هوس و وسوسه میل به مصرف تنقلات .

3–تغییر  رژیم غذایی و مصرف بیشتر موادی مانند : سبزیجات، میوه ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و…

4-  یک تکه میوه بخورید. اگر شما به هوس خود تسلیم شدید، یک تکه میوه بخورید. این‌‏کار ولع مصرف شیرینی را برآورده کرده و بسیارهم سالم است.

5-  نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز .  از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه های انرژی زا و غیره خودداری کنید که همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می کنند.

6 – داشتن خواب کافی . مطالعات نشان می دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

7 – ذهنتان  را منحرف کنید. به پیاده روی بروید، پیاده روی در طبیعت  یکی از موثرترین راهکارها می باشد.  شنا کنید. هوس معمولا برای حداکثر ۱۰-۲۰ دقیقه دوام دارد و بعد رفع میشود. اگر بتوانید حواس خودتان را با موضوع دیگری پرت کنید، در اکثر موارد  بر غلبه بر وسوسه خود موفق خواهید شد .

8 – تمرین تکنیکهای کاهش استرس برای دوری از مصرف بی رویه شیرینی و تنقلات .

9 – وضع قوانین و اجرای آن ها . کنار گذاشتن مواد شیرین باعث می شودمیزان وسوسه آرام آرام کم شود . اما ممکن است در ماههای آتی وسوسه بازگردد. در این زمان می توانید قطعه کوچکی شیرینی را بدون احساس گناه خیلی آرام میل کنید اما مجددا قوانین را رعایت کنید .

10- کاهش مصرف کافیین . چرا که همراه با مصرف کافیین میزان مصرف قند بالا می رود .

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.