دیابت و ریزش مو

آیا دیابت باعث ریزش مو می شود؟

دیابت می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و مشکلات سلامتی از جمله ریزش مو شود. با این حال ، کنترل خوب قند خون به کم شدن ریزش مو کمک کند. ریزش مو بخشی طبیعی از چرخه زندگی مو است. وقتی مو به مرحله نهایی چرخه می رسد ، می ریزد. یک موی جدید به طور معمول از همان فولیکول مو رشد می کند تا جایگزین آن شود. هر چند گاهی ممکن است موی جدید شکل نگیرد. اگر قسمت های زیادی از پوست سر وجود داشته باشد که در آن موهای جدید ظاهر نشود ، این ریزش مو قابل مشاهده است.

بسیاری از عوامل می توانند بر رشد مو تأثیر بگذارند ، از جمله استرس ، هورمون ها ، سطح بالای قند خون و بیماری های زمینه ای سلامتی مانند دیابت.در این مقاله ، ما در مورد چگونگی تأثیر دیابت بر روی مو صحبت می کنیم و گزینه های درمان ریزش مو را توضیح می دهیم. ما همچنین به اثرات دیگری که دیابت می تواند بر روی بدن فرد داشته باشد خواهیم پرداخت.

دیابت در برخی افراد می تواند باعث کم پشتی و ریزش مو شود زیرا می تواند تأثیرات زیر را بر روی چرخه رشد مو داشته باشد:

رشد مو را مختل می کند.باعث رشد بیش از حد طبیعی مو می شود.

چندین عامل مختلف میتواند باعث ریزش موی فرد دیابتی شود ، اما مهمترین دلایل آن موارد زیر است.

سطح بالای قند خون

دیابت کنترل نشده یا درمان نشده می تواند منجر به افزایش بیش از حد سطح قند خون فرد شود. سطح بالای قند خون به طور مداوم می تواند منجر به آسیب در بافت ها ، اندام ها و رگ های خونی مختلف در بدن شود.

آسیب رساندن به رگ های خونی می تواند جریان خون را محدود کند و در نتیجه سلول ها اکسیژن و مواد مغذی کمتر از میزان مورد نیاز را دریافت کنند. این کمبود می تواند بر چرخه رشد طبیعی فولیکول های مو تأثیر منفی بگذارد و منجر به ریزش مو شود.

هورمون ها و استرس

دیابت می تواند استرس زیادی از نظر جسمی و عاطفی به فرد وارد کند. استرس مداوم می تواند نوسانات هورمونی  و در نتیجه افزایش قند ایجاد کند که می تواند روی رشد مو تأثیر بگذارد.

آلوپسی آره آتا  یا ریزش مو منقطه ای

آلوپسی آره آتا وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه شروع به حمله به فولیکول های مو سالم می کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از افراد فاقد این بیماری به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند.

آلوپسی آره آتا باعث ریزش موهای ناحیه ای  یا منطقه ای  معمولا به شکل دایره و به اندازه یک سکه روی سر یا صورت(اقایان)، بازوها و سایر نواحی از بدن می شود که معمولاً مو رشد می کند.

آیا ریزش مو در اثر دیابت قابل برگشت است؟

دراغلب  موارد ریزش موی ناشی از بالا بودن قند برگشت پذیر است. چندین روش درمانی در دسترس است که برخی از آنها برای خانمها و آقایان متفاوت است.

برخی از افراد می توانند ریزش مو را که ناشی از دیابت است کاهش  دهند و یا متوقف کنند. موثرترین راه برای انجام این کار ، کنترل درست سطح قند خون و کنترل استرس است.

ورزش منظم رعایت رژیم غذایی کم کردن وزن  چکاپ های به موقع ومصرف منظم داروها، می توانند به کنترل سطح قند خون و کاهش استرس کمک کند.

فرد می تواند قند خون خود را با استفاده از موارد زیر کنترل کند:

  1. نظارت بر سطح قند خون به طور منظم توسط پزشک
  2. مصرف تمام داروها طبق دستور پزشک
  3. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم
  4. ورزش منظم

استراتژی هایی که می توانند به فرد کمک کنند استرس را به حداقل برساند و مدیریت کند شامل موارد زیر است:

  1. حمایت روانی عاطفلی دوستان و خانواده
  2. داشتن مشاوره یا رفتار درمانی شناختی (CBT)
  3. تمرین ذهن آگاهی
  4. استفاده از تکنیک های آرام سازی ، مانند مدیتیشن ، یوگا و تمرینات تنفس عمیق

درمان های ریزش مو

گزینه های درمانی برای ریزش مو شامل داروهای موضعی ، بیوتین (نوعی ویتامین ) و تغییر سبک زندگی است. با این حال ، نتایج اکثر این روشهای درمانی به ندرت طولانی مدت  وقابل اتکاهستند.

داروهای موضعی ریزش مو 

ماینوکسیدیل (روگاین) یک روش درمانی محبوب و بدون نسخه ریزش مو است. دارو را باید مستقیماً در مناطقی از بدن که ریزش مو رخ داده است ، استفاده می کند.

هم مردان و هم زنان می توانند از ماینوکسیدیل استفاده کنند. برای به دست آوردن حداکثر سود از این محصول و جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته ، رعایت دستورالعمل های روی برچسب ضروری است. مصرف این دارو در کسانی که بیماری قلبی و بخصوص نارسایی قلبی دارند ممنوع میباشد.

سایر داروها

فیناستراید (Propecia) دارویی تجویز شده برای درمان ریزش مو  فقط در مردان بزرگسال است. این دارو به صورت قرص خوراکی در دسترس است که فرد باید روزانه مصرف کند. سازمان غذا و دارو فیناستراید را برای استفاده زنان تصویب نکرده است.

برای آلوپسی آره آتا ، پزشک ممکن است تزریق استروئید ، یک قرص استروئید یا یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی مانند متوترکسات یا سیکلوسپورین را توصیه کند. با این حال ، برخی از این روش های درمانی خطر بالایی از عوارض جانبی را به همراه دارند و باید حتما تحت نظر متخصص پوست  مصرف شوند.

بیوتین

بیوتین یک نوع فرعی از ویتامین(B7) B است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. برخی از افراد دیابتی میزان بیوتین کمتری در بدن دارند. طبق یک بررسی در سال 2014 ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد  مصرف بیوتین در برخی افراد به کاهش سرعت ریزش مو کمک می کند.

غذاهایی که غنی از بیوتین هستند عبارتند از:

  1. تخم مرغ کامل
  2. جگر وقلوه گوسفند
  3. آجیل ، از جمله بادام ، گردو ، و بادام زمینی
  4. ماهی سالمون
  5. آووکادو
  6. سیب زمینی شیرین
  7. گل کلم
  8. مخمر

خرید مکمل های بیوتین نیز امکان پذیر است. با این حال ، افراد نیازهای بسیار متفاوتی دارند و مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد ، بنابراین بسیار مهم است که همیشه قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک صحبت کنید.

تغییر سبک زندگی

اگرچه ورزش ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند ، اما می تواند به بدن در حفظ گردش خون هم  کمک  شایانی کند. ورزش منظم می تواند به افزایش جریان خون در قسمت های مختلف بدن از جمله فولیکول های مو و اندام های فوقانی و تحتانی کمک کند. همچنین می تواند به فرد کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیز بخشی مهم در مدیریت دیابت است. رژیم های غذایی غنی از غذاهای پر فیبر وسبزیجات و مصرف مقادیر مناسب ازمیوه ها و پروتئین های بدون چربی برای کنترل سطح قند خون مفید هستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

فرد مبتلا به دیابت باید در مورد هر داروی جدید با پزشک مشورت کند.

افراد دیابتی باید برای معاینه به طور منظم به پزشک مراجعه کنند. افرادی که نگرانی خاصی در مورد ریزش مو دارند باید از پزشک در مورد نحوه کاهش یا توقف ریزش مو سوال کنند.

صحبت با یک متخصص قبل از مصرف هر نوع داروی جدید یا مکمل یا ایجاد هرگونه تغییر در سبک زندگی بسیار حیاتی است.

سایر اثرات دیابت بر بدن

دیابت می تواند از بسیاری جهات بر بدن تأثیر بگذارد ، به خصوص اگر شخصی نتواند سطح قند خون خود را کنترل کند. برخی عوارض رایج که دیابت می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  1. افزایش خطر سکته مغزی(CVD)
  2. خطر بالاتر بیماری قلبی(CAD)
  3. افزایش خطر بیماری شریانی محیطی(PAD)
  4. آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)
  5. پوست خشک و ترک خورده در اندام ها(کراتوز)
  6. مشکلات پا( زخم پای دیابتی)
  7. خستگی و کمبود انرژی
  8. افزایش احتمال عفونت
  9. افزایش خطر فشار خون بالا
  10. مشکلات چشمی( رتینوپاتی دیابتی)
  11. نارسایی کلیه (نفروپاتی دیابتی )

دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند طیف گسترده ای از اثرات را بر روی بدن فرد داشته باشد. در بعضی از افراد ، دیابت می تواند باعث کم پشتی یا ریزش مو شود.

دلایل اصلی ریزش مو در افراد دیابتی ، سطح کنترل نشده قند خون ، استرس عاطفی و جسمی و عدم تعادل هورمون ها است.

استفاده از داروها و مداخلات مربوط به سبک زندگی برای کنترل سطح قند خون ممکن است کمک کند تا اریزش مو کاهش یابد. برخی از داروها برای درمان ریزش مو نیز در دسترس هستند ، اگرچه اثرات آنها ممکن است کوتاه مدت باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.