تاثیر آلودگی هوا بر بیماری دیابت

تاثیر آلودگی هوا بر بیماری دیابت

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن با همکاری سیستم مراقبت های بهداشتی سنت لوئیس در میسوری، ارتباط جدی بین آلودگی هوا و دیابت کشف کردند. این اکتشافات می‌تواند هشدار های جدیدی را برای تاثیرات مخرب کیفیت بد هوا روی دیابت و همچنین ابتلا به دیابت به همراه داشته باشد. این مطالعات در سال ۲۰۱۶ در مجله لانست به چاپ رسیده و تحلیل ها و محاسبات نشان می دهد که آلودگی هوا به همراه سایر عوامل تاثیرگذار حدوداً سالانه باعث ۳/۳ میلیون دیابت جدید در دنیا و باعث از دست رفتن ۸/۲ میلیون سال از عمر مفید و سالم افراد می‌شود. آلودگی هوا و دیابت مسئول میلیون ها مرگ در سال در جهان می باشد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا می تواند باعث سکته مغزی سکته قلبی سرطان ریه عفونت های تنفسی بشود. شهرهای کم درآمد بیشترین آسیب پذیری را از این جهت دارند. بانک اطلاعاتی کیفیت هوا که در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به روز رسانی شد نشان داد که بیش از ۸۰ درصد کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند.هوایی که تنفس می کنند مطابق دستورالعمل ها و استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نیست.

تاثیر آلودگی هوا بر بیماری دیابت

اما آلودگی هوا چگونه می تواند باعث بیماری دیابت شود؟

مکانیسم دقیق ارتباط بین آلودگی هوا و دیابت هنوز کشف نشده است. با این حال دانشمندان اعتقاد دارند که برخی آلاینده ها پس از تنفس می تواند وارد جریان خون شود و با ارگان ها و بافت ها واکنش دهد. این فعل و انفعالات در نهایت عملکرد صحیح ارگان های داخلی از جمله پانکراس که مسئول تولید انسولین است را می تواند مختل کند و با مرگ سلول های تولید کننده انسولین (سلول های بتای جزایر لانگرهانس پانکراس،که سلول‌های حساسی دربرابر آلاینده های محیطی و مواد سمی هستند) باعث کاهش تولید انسولین در بدن و همچنین با تاثیر روی سایر ارگان ها، باعث کاهش حساسیت به انسولین بشود. و در نهایت زمینه ساز ابتلا به دیابت گردد. بر اساس این مطالعات خطر ابتلا به دیابت در کشورهایی که فاقد سیاست هوای پاک هستند (هند، چین و اندونزی) بیشتر از کشورهای دارای این قوانین (کانادا ،استرالیا و نیوزلند) است.
این تحقیقات همچنین نشان داد بین دیابت و آلودگی هوا در سراسر جهان ارتباط معنادار و جدی وجود دارد و حتی در سطوح پایین آلودگی، که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته شده است،خطر قابل توجهی همچنان وجود دارد.
بسیاری از گروه‌های لابی صنعتی معتقدند سطوح فعلی بسیار دقیق می باشد و در این مورد باید آرامش خود را حفظ کرد در حالیکه مطالعات علمی نشان می دهد که این سطوح هنوز به اندازه کافی ایمن نیست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.