پروستات و دیابت

پروستات و دیابت

سرطان پروستات و دیابت

پروستات غده ای به اندازه گردو در زیر مثانه مردان است که مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند) را احاطه کرده است. در بزرگسالان، پروستات اغلب رشد جدیدی را آغاز می کند و باید آزمایشاتی انجام شود تا مشخص شود که آیا این خوش خیم یا سرطانی است. اگر خوش خیم باشد، هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH نامیده می شود و اگر نه، سرطان پروستات موضعی است، اما تا به امروز هیچ آزمایشی کاملاً قابل اعتمادی پیدا نشده است.
فشار پروستات بزرگ شده ممکن است تا حدی مجرای ادرار را ببندد و باعث ایجاد مشکلات ادراری مختلف به خصوص در مردان مسن شود.

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت که از داروهایی مثل متفورمین استفاده می کنند، کمتر در معرض ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان پروستات هستند. متفورمین در جهت کاهش قند خون عمل می کند. اما سطح انسولین را افزایش نمی دهد. بنابراین وقتی افراد متفورمین مصرف می کنند، هم قند خون و هم انسولین کاهش می یابد. سطوح پایین انسولین در افرادی که داروی دیابت مصرف می کنند ممکن است به توضیح اینکه چرا آنها در معرض خطر کمتر سرطان پروستات هستند کمک کند. اما پزشکان هنوز دقیقا نمی دانند که چگونه و چرا داروهای دیابت و دیابت بر این سرطان تأثیر می گذارد.

اگر هم دیابت و هم این سرطان را داشته باشم چه می شود؟

اگرچه افراد مبتلا به دیابت کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند، اما باز هم ممکن است این اتفاق بیفتد. هر دو شرایط کاملاً رایج هستند، بنابراین بعید نیست که یک مرد سالخورده هر دو را تجربه کند. در حالی که به نظر می رسد دیابت احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد، افرادی که به آن مبتلا هستند و به سرطان پروستات مبتلا می شوند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از آن هستند. اما به خاطر داشته باشید که اکثر مردم در اثر سرطان پروستات نمی میرند. نرخ بقای نسبی برای سرطان پروستات تقریباً 97٪ است. این به این دلیل است که سرطان پروستات معمولاً به کندی رشد می‌کند و قبل از انتشار به نقاط دورتر بدن شناسایی می‌شود.

برخی از مطالعات نشان می دهد که سرطان پروستات در افراد مبتلا به دیابت بیشتر به غدد لنفاوی گسترش می یابد. سرطان پروستات در افراد مبتلا به دیابت نیز دارای ویژگی های خاصی است که نتایج شدیدتری  را ایجاد می کند. به عنوان مثال، مطالعه ای نشان داد که سرطان پروستات در افراد مبتلا به دیابت بیشتر به هورمون‌هایی که باعث رشد آنها می‌شوند پاسخ می‌دهند.

مطالعه دیگری نشان داد که نتایج برای مبتلایان به دیابت و سرطان پروستات به نحوه مدیریت دیابت بستگی دارد. مردانی که یا برای دیابت خود انسولین مصرف می‌کردند یا به کلی برای آن دارو مصرف نمی‌کردند، بیشتر اوقات بدتر شدند. بنابراین، اگر سرطان پروستات و دیابت دارید باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که دیابت خود را تحت کنترل دارید.

آیا دیابت با سرطان پروستات ارتباطی دارد؟

در مورد اینکه آیا داشتن دیابت خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد یا خیر، هنوز حکم صادر نشده است. به نظر می رسد ارتباط منفی بین مقاومت به انسولین و دیابت وجود دارد. ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم سطح انسولین، دیابت و سرطان پروستات چگونه مرتبط هستند.

این ایده خوبی است که هر کسی برای پایین نگه داشتن سطح انسولین خود اقداماتی انجام دهد. این به ویژه اگر سرطان پروستات یا هر نوع سرطان دیگری دارید، صادق است، زیرا انسولین ممکن است باعث رشد سرطان شود. بهترین راه برای کاهش سطح انسولین، چه دیابت داشته باشید یا نه، ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم است. کاهش وزن و ورزش می تواند به بدن شما کمک کند تا به انسولین پاسخ دهد و از دیابت جلوگیری کند.. مصرف متفورمین نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر پیش دیابت دارید یا سطح انسولین شما حتی در حد بالاتر از حد طبیعی است، از پزشک خود کمک بگیرید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان مبتلا به دیابت و سرطان پروستات هستید، از پزشک خود بپرسید که چه کاری می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای یک نتیجه خوب بهبود بخشید. مطمئن باشید بیشتر مواقع این سرطان ها قبل از گسترش یافت می شوند و عموماً پیامدهای مثبتی دارند.

حقایقی در مورد سرطان پروستات

این سرطان به کندی رشد می کند، بنابراین بیشتر مردان قبل از اینکه سرطان به یک مشکل تبدیل شود، در اثر چیز دیگری می میرند.
به نظر می رسد که در اکثر مردان با افزایش سن رخ می دهد اما تهدیدی برای زندگی نیست و در غده پروستات موضعی باقی می ماند. اتوپی ها نشان داده اند که 40 درصد از مردان بالای 50 سال مبتلا به سرطان پروستات هستند [و هرگز نمی دانستند] و این خطر به طور پیوسته با افزایش سن افزایش می یابد به طوری که در سن 80 سالگی به طوری که در 80 سالگی، 70 درصد از مردان به آن مبتلا می شوند.
بررسی ها نشان می دهد که برای یک مرد متوسط ​​50 ساله با امید به زندگی معقول 25 سال دیگر، 10 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات از نظر بالینی مهم وجود دارد، اما تنها 3 درصد احتمال دارد که بر اثر آن بمیرد.

علائم BPH و سرطان پروستات

  • جریان ضعیف یا قطع شده ادرار.
  • تکرر ادرار در طول شب.
  • سوزش یا ادرار دردناک.
  • نیاز فوری به ادرار کردن.
  • نشت ادرار.
  • احساس خالی نشدن مثانه حتی پس از ادرار کردن.

روش های کمک به علائم:

  • مقدار مایعات را قبل از خواب محدود کنید.
  • کمتر الکل و کافئین بنوشید.
  • مثانه خود را کاملا خالی کنید.
  • با پزشک خود بررسی کنید که سایر داروهایی که مصرف می کنید مشکلات را تشدید نمی کند.

درمان نکردن  یک گزینه درمانی به نظر نمی رسد، اما ممکن است بهترین گزینه باشد و مطمئناً باید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر این بیماری عوارض یا علائمی ایجاد نمی کند که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد، عدم اقدام برای درمان ممکن است انتخاب درستی باشد زیرا تمام درمان های فوق عوارض جانبی ایجاد می کنند که ممکن است بدتر از علائم باشد.

منبع: webmed.com

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.