نقرس و دیابت

نقرس و دیابت

نقرس و دیابت

دیابت و نقرس، دو بیماری کاملا متفاوت هستند، اما در صورت ابتلا به یکی از آن ها، احتمال ابتلا به دیگری نیز بیشتر است.

نقرس نوعی آرتریت است که زمانی اتفاق می افتد که ماده ای به نام اسید اوریک در خون انباشته می شود. این بیماری باعث درد مفاصل به خصوص در شست پا می شود.

دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انسولین کافی، هورمونی که قند خون شما را کنترل می کند، تولید یا استفاده نمی کند.

چه ارتباطی بین نقرس و دیابت وجود دارد؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چرااین دو بیماری با هم مرتبط هستند. نقرس باعث التهاب در بدن می شود. برخی از متخصصان معتقدند التهاب نیز ممکن است در دیابت نقش داشته باشد.

از سوی دیگر، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب سطوح بالایی از اسید اوریک در خون خود دارند که می تواند به دلیل چربی اضافی باشد. اگر اضافه وزن دارید، بدن شما انسولین بیشتری تولید می کند. این امر باعث می شود کلیه های شما از شر اسید اوریک خلاص شوند که ممکن است منجر به نقرس شود. برخی تحقیقات اخیر نشان داده است که ارتباط بین این دو بیماری چقدر قوی است.

عوامل خطر برای نقرس و دیابت

بسیاری از موارد مشابه می توانند شانس ابتلا به نقرس یا دیابت را افزایش دهند. احتمال ابتلا به این بیماری در شرایط زیر بیشتر است:

  • اضافه وزن یا چاقی.

اگر چربی اضافی روی بدن خود حمل کنید، احتمال ابتلا به نقرس و دیابت نوع 2 بیشتر است.

  • مصرف زیاد الکل.

مقادیر بیش از حد الکل می تواند بر نحوه ترشح انسولین توسط پانکراس تأثیر بگذارد که می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود. بیش از دو نوشیدنی در روز نیز می تواند احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهد.

  • سابقه خانوادگی.

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به نقرس یا دیابت بوده است، احتمال ابتلای شما به این بیماری ها نیز زیاد است.

مدیریت و پیشگیری

اگر به نقرس و یا دیابت مبتلا هستید یا می خواهید از ابتلا به این بیماری ها خودداری کنید، مهم است که اسید اوریک و قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید.

تغییر عادات و سبک زندگی شما از بهترین راه ها برای انجام این کار است:

  • رژیم غذایی سالم.

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت از غذاهایی که کالری و چربی کمی دارند، اما فیبر بالایی دارند، استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بهترین هستند. برای محافظت در برابر نقرس، باید از مصرف گوشت قرمز، صدف، غذاها و نوشیدنی های شیرین و الکل، به ویژه آبجو اجتناب کنید. غذاهای لبنی کم چرب از شما در برابر نقرس محافظت می کنند، بنابراین آنها را در فهرست غذایی خود نگه دارید.

  • کاهش وزن.

چربی کمتر بدن می تواند سطح اسید اوریک شما را کاهش دهد و قند خون شما را بهبود بخشد. اما روزه نگیرید یا یک رژیم غذایی سخت را امتحان نکنید چرا که کاهش وزن سریع می تواند اسید اوریک را افزایش دهد.

  • ورزش.

سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش می تواند به شما کمک کند وزن متعادلی داشته باشید که احتمال ابتلا به نقرس و دیابت را کاهش می دهد.

  • مدیریت دیگر بیماری ها.

اگر مشکلات دیگری مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا بیماری کلیوی دارید، حتما آن ها را مدیریت کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و تمام داروهای خود را مصرف کنید.

منبع: webmd.com

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.