لیزر موهای زاِئد و دیابت

دیابت و لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد روشی برای حذف موهای زائد است که با کاهش دائمی موهای زائد در حدود 70 تا 90 درصد همراه است. این روش هم برای آقایان و هم بانوان یک روش زیبایی محبوب بشمار می رود که از نور شدید و متمرکز لیزر برای از بین بردن فولیکول های مو استفاده می کند. اما آیا افرادی که دیابت دارند می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

افراد دیابتی با توجه به اینکه پوست حساس تری دارند برای انجام لیزر موهای زائد نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در این رابطه دکتر رینکی کاپور جراح و متخصص پوست و زیبایی می گوید که لیزر موهای زائد ممکنست در افراد دیابتی با عوارض جانبی و خطراتی همراه باشد و یا اینکه بطور کل در این افراد تاثیرگذار نباشد.

آیا انجام لیزر موهای زائد برای افرادی دیابتی عوارض دارد ؟

مطالعات اخیر شورای تحقیقات پزشکی هند نشان داده که در هندوستان 101 میلیون دیابتی زندگی می کند و با توجه به این آمار نگران کننده لازم است که همه افراد خودمراقبتی را آغاز کنند. دیابت بیماری است که در آن تولید انسولین در بدن کاهش پیدا کرده و با مشکلاتی اعم از تحریک و خشک شدن پوست و یا رشد موهای زائد همراه است. از طرفی بیماران دیابتی هم برای رفع موهای ناخواسته خود به انجام لیزر موهای زائد نیاز دارند که می تواند در این افراد با عوارض احتمالی زیر همراه باشد که البته این عوارض در هر فرد متفاوت است :

درد و ناراحتی در زمان لیزر درمانی

از آنجا که افراد دیابتی ممکن است آسیب عصبی ناشی از بیماری دیابت داشته باشند. لذا نسبت به درد و ناراحتی حساس پذیر می شوند و در نتیجه در زمان انجام لیزر موهای زائد نسبت به افراد سالم با درد بیشتری روبرو می گردند. ازین رو افراد دیابتی باید در زمان انجام لیزر موهای زائد در صورت عدم تحمل درد به کارشناس لیزر اطلاع دهند تا از درجه پایینتر برای لیزر درمانی استفاده نماید تا لیزر درمانی قابل تحمل شود.

احتمال ایجاد آسیب پوستی و عفونت در پوست

بیماری دیابت بطور مستقیم باعث کاهش جریان خون و ایجاد آسیب به اعصاب بیمار می گردد. و منجر به اختلال در سیستم ایمنی طبیعی بدن می شود که فرد را مستعد عفونت و زخم می کند. احتمالا می دانید که افراد دیابتی زخم هایشان دیرتر از سایر افراد بهبود می یابد و با زخم پای دیابتی آشنا هستید. با توجه به اینکه لیزر موهای زائد با گرما و درد همراه است که ایجاد زخم و آسیب محتمل می باشد. و اگرچه قابل تحمل است اما در صورت ایجاد آسیب پوستی در اثر لیزر موهای زائد می تواند این آسیب دیرتر از سایرین بهبود یابد و یا تبدیل به عفونت گردد.

احتمال تغییر رنگ پوست

هایپرپیگمانتاسیون یا ایجاد لکه های تیره بر روی پوست می تواند در اثر التهاب ناشی از گرمای لیزر موهای زائد اتفاق بیفتد که در افراد دیابتی با توجه به سیستم ایمنی ضعیف بدن بیشتر رخ می دهد. و شاهد بروز لکه های تیره بر روی ناحیه تحت درمان خود می باشند. همچنین هایپوپیگمانتاسیون یا روشن شدن پوست یا ایجاد لکه های روشنتر از پوست نیز می تواند در افراد دیابتی بیشتر اتفاق بیفتد.

تاخیر در بهبود پوست پس از لیزر موهای زائد

به دلیل گردش خون و سیستم ایمنی ضعیف بدن مبتلایان به دیابت ، بهبودی پوست پس از لیزر موهای زائد می تواند تاخیر داشته باشد. بعنوان مثال در صورت ایجاد قرمزی بر روی پوست دیرتر از سایر افراد برطرف شود.

احتمال ایجاد نوسان در سطح قند خون

استرس و درد ناشی از این کار ممکن است بر سطح قند خون افراد دیابتی تاثیر منفی بگذارد و بیمار با ناپایداری و بالا رفتن سطح قند خون مواجه شوند.

لازم به توضیح است که به منظور پیشگیری از آسیب پوستی و سوختگی پوست و یا ایجاد هایپرپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد ، کارشناس لیزر به ناچار باید از درجه پایین تر لیزر نسبت به افراد سالم استفاده نماید. چرا که این افراد نسبت به درد لیزر حساس تر بوده و مستعد آسیب پوستی می باشند. این رو با انجام لیزر درمانی با درجه کمتر احتمال اینکه فرد از لیزر دیرتر جواب بگیرد بسیار است. به دلیل اینکه درجه پایین لیزر انرژی کافی برای از بین بردن فولیکول های مو را ندارد و لذا باید جلسات لیزر بیشتری برای کسب نتایج ایده آل برای افراد دیابتی انجام شود.

مراقبت های قبل از لیزر موهای زائد برای افراد دیابتی

دکتر کاپور متخصص پوست می گوید از آنجا که هر پوست ممکن است به لیرز موهای زائد واکنش متفاوتی داشته باشد. لذا مراقبت های قبل از لیزر موهای زائد می تواند باعث کاهش خطرات و عوارض لیزر درمانی در افراد شود. خصوصا افراد دیابتی که مستعد آسیب پوستی در اثر لیزر هستند.

1. پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور خورشید به مدت 48 ساعت
  2. از دو روز قبل از درمان پوستی خودداری کنید.
  3. عدم برنزه کردن از 1 ماه قبل
  4. به کلینیک زیبایی معتبر و دارای پزشک مجرب مراجعه نمایید.
  5. قبل از شروع لیزر درمانی باید یک تست پچ در ناحیه کوچکی از پوست انجام دهید. تا میزان تحمل درد و نیز اثربخشی درمان مشخص شود.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد برای افراد دیابتی

1. برای تسکین پوست از آلوئه ورا کمک بگیرید که در کاهش قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد نیز موثر است.
  2. دوری از نور خورشید به مدت 48 ساعت
  3. عدم انجام ورزش و دیگر فعالیتهای سنگین