شیردهی و دیابت

شیردهی و دیابت

شیردهی و دیابت

تغذیه با شیر مادر یک فرآیند ساده و طبیعی است که به فرزند شما کمک می کند تا زندگی سالم تری را آغاز کند. به همین دلیل به مادران مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود حداقل شش ماه برای شیردهی به نوزاد خود برنامه ریزی کنند.

فواید تغذیه با شیر مادر برای فرزند

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، در آینده ریسک کمتری در ابتلا به دیابت نوع 1 دارند. همنطور احتمال اضافه وزن یا چاقی، به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 2، در آینده برای آنها کمتر است. تغذیه با شیر مادر همچنین با خطر کمتر ابتلا به آسم ، اگزما ، بیماری­ تنفسی ، عفونت گوش و سایر مشکلات سلامتی جدی در کودکان همراه است.

فواید شیردهی برای مادر

شیردهی به نوزادان می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، سرطان سینه ، سرطان تخمدان ، پوکی استخوان و آرتروز را در مادران کاهش دهد. همچنین می تواند به مادر برای کاهش اضافه وزن دوران بارداری کمک کرده و منجر به کاهش دوران نقاهت پس از زایمان شود.

دیابت بارداری

در برخی از زنان در اواخر دوران  بارداری، سطح قند خون بیش از حد بالا می­رود (هایپرگلایسمی) در صورتی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت نبوده­اند. به این حالت دیابت بارداری گفته می شود. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مادرانی که دچار دیابت بارداری می شوند، بالا است، اما خبر خوب این است که شیردهی می تواند این خطر را کاهش دهد زیرا به بدن در تنظیم قند خون و عملکرد انسولین کمک می کند.

مدت زمان شیردهی نیز از جمله عواملی است که بر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر می گذارد. در یک مطالعه، شیردهی به مدت بیش از دو ماه خطر ابتلا را تقریباً به نصف کاهش می دهد و شیردهی بیش از پنج ماه باعث کاهش خیلی بیشتر خطر ابتلا شد.

دیابت بارداری می تواند یک هشدار اولیه باشد که شما در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی خود هستید. یک تا سه ماه پس از تولد نوزاد ، برای انجام آزمایش­های غربالگری لازم به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و این نکات ساده را برای کاهش خطر ابتلا انجام دهید: تغذیه­ی سالم ، کنترل وزن و فعالیت بدنی بیشتر.

اقدامات لازم بعد از زایمان

استفاده از اکثر داروهای دیابت از جمله انسولین و متفورمین در دوران شیردهی بی خطر است. اما با این حال با پزشک غدد خود مشورت کنید ، زیرا مقدار انسولین مورد نیاز شما ممکن است تغییر کند. شیردهی می تواند باعث نوسان قند خون شما شود، بنابراین قند خون خود را با دقت پایش کنید.

توجه داشته باشید برخی از نوزادانی که مادرانشان از قبل مبتلا به دیابت (نوع 1 یا نوع 2) بوده اند و یا دچار دیابت بارداری شده اند، ممکن است بعد تولد دچار قند خون پایین (هیپوگلایسمی) شوند؛ در نظر داشته باشید این موضوع به این معنی نیست که آنها به مکمل شیر خشک نیاز دارند یا نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند. قند خون پایین نوزادان اغلب با تغذیه زود هنگام با شیر مادر و تماس پوستی با مادر درمان می شود.

اگر مادر در ابتدا با شیردهی مشکل دارد یا شیر کافی تولید نمی کند ، باید این موضوع را با متخصص زنان و یا دیگر متخصصان این حوزه در میان بگذارد. توصیه می شود مادران حین استفاده از شیر خشک یا شیر اهدایی سایر مادران، به تلاش خود برای شیردهی ادامه دهند. همچنین مادران می توانند نوزاد را خود را با شیر دوشیده­شده تغذیه کنید، برای این منظور احتمالا باید به طور منظم از شیردوش استفاده کنند.

اگر به هر دلیلی مادر قادر به شیردهی نیست ، شیر خشک انتخاب خوبی است. توجه داشته باشید که حتما از شیرخشک مخصوص نوزادان استفاده نمایید و نه شیرخشک های معمولی که عموما از شیر گاو تهیه می شوند. فرمولاسیون شیرخشک های مخصوص نوزادان برای تأمین پروتئین ها ، قندها ، چربی ها و ویتامین های مورد نیاز نوزاد، مشابه شیر مادر، به طور دقیق طراحی شده اند. درست است که تغذیه با شیر خشک تمام مزایای تغذیه با شیر مادر را ندارد ، اما مهمترین مسئله تغذیه کافی نوزاد است بنابراین با راهنمایی پزشک در صورت نیاز به موقع تغذیه با شیرخشک را آغاز کنید.

شیردهی و انسولین

از آنجایی که شیر مادر حاوی لاکتوز (نوعی قند) است، تغذیه کودک با شیر مادر انرژی زیادی مصرف می کند. بنابراین اگر انسولین مصرف می کنید، مهم است که از پزشک خود در رابطه با تنظیم دوز انسولین مشاوره بگیرید. ممکن است لازم باشد دوز انسولین خود را کاهش دهید. مهم است که هنگام شیردهی، سطح گلوکز خون خود را به طور منظم تری کنترل کنید، زیرا ممکن است سطح گلوکز شما در حین شیردهی بسیار پایین بیاید.

قبل از هر نوبت شیردهی، سطح گلوکز خود را آزمایش کنید و همیشه میان وعده‌های حاوی کربوهیدرات همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم میل کنید. مهم است که آب زیاد بنوشید (اما مصرف کافئین خود را محدود کنید) و همچنین یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

نکات کلیدی به مادران مبتلا به دیابت برای شیردهی:

  • شیردهی به نوزاد خود را در اسرع وقت بعد از زایمان شروع کنید.
  • در ابتدای دوران بعد از زایمان چندین بار در طول روز به نوزاد خود شیر بدهید و تماس پوستی زیاد برقرار کنید.
  • آرام باشید و تا زمانی که ترشح شیرتان آغاز می ­شود صبور باشید.
  • قبل از شروع به شیردهی و یا در طول آن یک میان وعده میل کنید. و یک خوراکی­ حاوی قند­های ساده را در کنار خود داشته باشید تا در صورت لزوم قند خون شما به سرعت افزایش بدهد.
  • حتماً در طول شبانه ­روز مایعات فراوان بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • سطح قند خون خود را هر بار قبل و بعد از شیردهی اندازه ­گیری کنید.

شیردهی گاهی اوقات بیشتر از آنچه انتظار می رود چالش برانگیزتر است. دریافت راهنمایی در این مورد از سایر مادران شیرده دیابتی و متخصصین حرفه ای در این زمینه می تواند کمک­ کننده باشد.

منبع: www.diabetes.org

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.