زوال عقل و دیابت

زوال عقل و دیابت

دیابت و زوال عقل

آیا بین دیابت و زوال عقل ارتباطی وجود دارد؟ چه وجه مشترکی با هم دارند؟ آیا دیابت خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؟ در این مقاله به تمامی این سوال ها پاسخ ها خواهیم داد.

دیابت و زوال عقل چه مشترکاتی دارند؟

مطالعات نشان داده است که دیابت نوع 2 می تواند یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی و سایر انواع زوال عقل باشد.

این به این دلیل است که همان مشکلات قلبی عروقی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، خطر زوال عقل را نیز افزایش می دهد که شامل:

  • چاقی
  • بیماری قلبی یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • اختلال در عروق خونی
  • مشکلات گردش خون
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا

تحقیقات همچنین ثابت کرده است که مانند دیابت، گلوکز به درستی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر استفاده نمی شود. این ممکن است به دلیل مرگ سلول های عصبی باشد که توانایی مغز در تفسیر پیام ها را کاهش می دهد. در مورد زوال عقل عروقی، سلول های مغز به دلیل کمبود اکسیژن می میرند و از ارتباط سلول های مغز با یکدیگر جلوگیری می کنند.

پلاک های بتا آمیلوئید که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ایجاد می شود، همچنین نشان داده است که از انجام کار گیرنده های انسولین در مغز جلوگیری می کند. این می تواند بر تولید انسولین تأثیر بگذارد و باعث شود سلول های مغز نسبت به انسولین حساس شوند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت و زوال عقل

آنچه برای قلب شما خوب است برای مغز شما نیز مفید است. داشتن یک سبک زندگی سالم که به سلامت قلب و عروق کمک می کند به مغز شما نیز کمک می کند.

رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین D، فولات و ویتامین های B6 و B12 داشته باشید.
به طور منظم ورزش کنید – هم بدنی و هم ذهنی،
از نظر اجتماعی فعال بمانید و روزانه خود را به چالش بکشید
برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، نکاتی را برای سلامت مغز دریافت کنید.

آیا بیماری آلزایمر واقعا “دیابت نوع 3” است؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که مغز افراد مبتلا به آلزایمر در وضعیت دیابت قرار دارد که تا حدی به دلیل کاهش یا عدم حساسیت به انسولین است.

شباهت های زیادی در مغز افراد مبتلا به دیابت و مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد. با این حال، دیابت تنها یک عامل خطر است.

چگونه دیابت می تواند منجر به آلزایمر شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا سالها دیابت نوع 2 ممکن است منجر به زوال عقل شود. یکی از دلایل مربوط به اثرات دیابت بر قلب است، زیرا سلامت قلب با سلامت مغز مرتبط است. بیماری قلبی و افزایش فشار خون هر دو با سکته مغزی مرتبط هستند که به نوبه خود می توانند منجر به زوال عقل شوند. با این حال، سکته مغزی پاسخ کاملی به نظر نمی رسد، زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که دیابت منجر به افزایش خطر زوال عقل حتی زمانی که سکته مغزی کنترل شده باشد، می شود.

عامل دیگر مربوط به دوره های هیپوگلیسمی است که معمولاً در دیابت رخ می دهد. اگرچه ثابت شده است که کنترل شدید قند خون خطرات دراز مدت بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد، اما کنترل دقیق می تواند منجر به هیپوگلیسمی، از دست دادن حافظه و زوال عقل شود. در اینجا، دلیل آن احتمالاً به این دلیل است که قند خون پایین به هیپوکامپ – مرکز حافظه مغز آسیب می رساند.

یکی از فرضیه های جالب این است که دیابت به طور مستقیم باعث بیماری آلزایمر می شود. در واقع، بیماری آلزایمر به دلیل ویژگی های مولکولی و سلولی مشترک بین دیابت و آلزایمر، حتی “دیابت نوع 3” نامیده می شود. به عنوان مثال، انسولین نقش مهمی در تشکیل پلاک‌های آمیلوئید ایفا می‌کند و انسولین نیز در فسفوریلاسیون تاو که منجر به گره‌خوردگی‌های عصبی فیبریل می‌شود، نقش دارد. به عبارت دیگر، در حالی که مقاومت به انسولین در بدن می‌تواند منجر به دیابت نوع 2 شود، مقاومت به انسولین در مغز می‌تواند منجر به پلاک‌ها و گره‌های بیماری آلزایمر شود.

خطر ابتلا به دیابت و زوال عقل را کاهش دهید

خبر خوب این است که می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید. امروز با پزشک خود در مورد اینکه آیا اصلاحات سبک زندگی زیر برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. توجه داشته باشید که این تغییرات زندگی حتی در صورت تشخیص دیابت یا پیش دیابت مفید است.

  • حداقل 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته به ورزش هوازی بپردازید.
  • از منوی غذاهای مدیترانه ای استفاده کنید.
  • وزن بدن سالم را حفظ کنید.
  • فشار خون بالا را درمان کنید.
  • کلسترول بالا را درمان کنید.
  • سیگار نکشید.

در نهایت، فعالیت های اجتماعی، نگرش مثبت، یادگیری چیزهای جدید و موسیقی همگی می توانند به مغز شما کمک کنند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.