زخم عمل لاپاروسکوپی

زخم عمل لاپاروسکوپی

عمل جراحی لاپاراسکوپی چست ؟

لاپاراسکوپی یکی از روش های درمانی است که به صورت عمل های جراحی کم تهاجمی شناخته می شود.

در این روش با دستگاهی به نام لاپاراسکوپ جراح می تواند به قسمت های داخلی شکم فرد بیمار دسترسی پیدا کند.

لاپاراسکوپ لوله ای است که از طریق برش هایی که بر روی شکم ایجاد می شود وارد شکم فرد بیمار می شود.

بر روی این میله یک دوربین و یک چراغ متصل است که تصویر اجزای داخلی شکم را برای پزشک بر روی مانیتور ارسال خواهد کرد.

لاپاراسکوپ به این دلیل کم تهاجمی است که دوره نقاهت کوتاه تری نسبت به عمل های سنتی و یا باز دارد و زخم های آن بسیار ریز و کوچک می باشند.

بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد ؟

در اکثر موارد ، مدت کوتاهی پس از انجام لاپاراسکوپی می توانید به خانه بروید.

باید صبر کنید تا بیهوشی شما از بین رفته و پزشک شما اطمینان حاصل کند که هیچ عارضه جانبی ناشی از عمل ندارید. در روزهای پس از لاپاراسکوپی ، در خانه بهبود خواهید یافت.

دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی چقدر طول می کشد ؟

همانطور که می دانید هر عملی دوره نقاهتی خواهد داشت.در این دوره شما باید بسیار مراقب خود باشید تا سریعتر بهبود پیدا کنید. دوره نقاهت بعد از لاپاراسکوپی به نوع عمل جراحی لاپاراسکوپی شما نیز ربط دارد. مثلا مدت زمانی که بعد از عمل جراحی اسلیو معده در دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی سپری خواهید کرد با مدت زمان دوره نقاهت لاپاراسکوپی رحم متفاوت است.

5 نکته مراقبتی بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

همانطور که می دانید جراحی لاپاراسکوپی رحم یک روش تشخیصی و درمانی مدرن است که بیماران مبتلا به مشکلات لگنی، عفونت رحم، بارداری خارج رحمی، آندومتریوز و ..  را از برش‌های عمیق شکمی برای تشخیص مشکلات در اندام های داخلی بی نیاز می‌کند. در این روش کلیه اقدامات درمانی و تشخیصی از طریق یک لوله باریک که با یک برش جزئی به داخل بدن هدایت شده است انجام می‌شود. اما جزئی بودن برش و مدرن بودن راهکار درمانی دلیلی بر آن نیست که از مراقبت‌های قبل و بعد جراحی چشم پوشی شود.

در ادامه مقاله به مهم ترین نکات مراقبتی بعد از این جراحی اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

1. استراحت

همین ابتدای امر باید بدانید که برای بهبودی کامل و بازگشت به حالت عادی پس از جراحی لاپاراسکوپی رحم حداقل 2 ماه زمان نیاز است. پس از جراحی لاپاراسکوپی رحم فرد باید به اندازه 1 الی 2 روز استراحت مطلق در بیمارستان داشته باشد.

پس از ترخیص نیز فرد باید حداقل 2 هفته استراحت کافی در منزل داشته باشد و فعالیت های سبک روزانه و برنامه ورزشی تجویزی را نیز طبق دستور پزشک انجام دهد. برای انجام کارهای سنگین تر یا بازگشت به محل کار باید از عمل فرد حداقل 4 تا 6 هفته گذشته باشد.

بهترین روش خوابیدن در دوران استراحت این است که بیمار به پشت بخوابد و زیر زانوهایش یک بالش بگذارد تا فشار کمتری به لگن و کمرش وارد شود.

2. مراقبت از زخم

برای بهبود سریع زخم ناشی از جراحی لاپاراسکوپی رحم آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را درست در زمان های تعیین شده مصرف کنید. محل زخم را تمیز نگه داشته و ضد عفونی کنید. محل زخم را خشک نگه دارید و از مرطوب ماندن آن جدا خودداری کنید. از در معرض نور خورشید قرار دادن زخم، بلند کردن اجسام سنگین، هر گونه حرکتی که باعث شود جای زخم دچار کشیدگی شود خودداری کنید.

3. مراقبت از بخیه ها

در مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم مراقبت از بخیه‌ها نقش بسزایی دارد. اول از همه باید بدانید که بخیه‌ها نیازی به کشیدن ندارند و پس از 2 الی 6 هفته جذب پوست شما خواهند شد. در صورتی که در اطراف بخیه‌ها قرمزی، ترشح، حساسیت، سوزش یا خارش شدید احساس کردید حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

48 ساعت پس از عمل لاپاراسکوپی می‌توانید دوش بگیرید به شرطی که پس از اتمام دوش محل بخیه‌ها را با حوله تمیز به آرامی و به خوبی خشک کنید و سپس مجددا پانسمان نمایید.

4. تغذیه

  • پس از عمل لاپاراسکوپی رحم حداقل 12 ساعت ناشتایی الزامی است. توصیه می‌شود روز بعد از عمل غذای مایع و سبک بخورید، اما از روز بعد می‌توانید رژیم غذایی معمولی داشته باشید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در اثر مصرف مسکن‌ها و جبران آب از دست رفته بدن پس از عمل لاپاراسکوپی به اندازه کافی آب بنوشید.
  • از مصرف آبمیوه‌های مرکبات مثل آب پرتقال خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گاز دار در طول دوران نقاهت خودداری کنید.
  • تا دوهفته اول از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک پرهیز داشته باشید.

5. سایر مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا نکات دیگری در خصوص مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم  وجود دارد که در ادامه به لیستی از مهمترین آنها می‌پردازیم:

  • بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم تا 48 ساعت از رانندگی بپرهیزید، چرا که تحت تاثیر داروهای تسکین دهنده درد هستید و ممکن است دچار خواب آلودگی شوید.
  • تا 4 الی 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • تا 2 یا ترجیحا 4 هفته پس از عمل از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.
  • به صورت طولانی مدت ننشینید.
  • به پهلو یا به پشت بخوابید.
  • با قرار دادن حوله گرم، ماساژ نرم یا پیاده روی خیلی سبک از نفخ شکم پیشگیری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • تا دو هفته از حمام داغ گرفتن، جکوزی و تا 48 ساعت پس از عمل از شنا کردن اجتناب کنید.
  • در طول دوران نقاهت خود دوچرخه سواری نکنید.

مراقبت از زخم در دوره نقاهت عمل لاپاراسکوپی

نگهداری از زخم ها یکی از موضوعاتی است که واقعا باید به آن توجه بسیاری داشته باشید. رسیدگی نکردن  به زخم هایتان ممکن است باعث عفونت آن ها شود.

نیاز است که زخم هایتان را تمیز و خشک نگه دارید. می توانید برای شستن زخم خود از صابون و آب استفاده کنید. سپس روی زخم خود را به صورت آرام خشک کنید البته نه ضربه بزنید نه دستمال را روی زخم بکشید. در این روش باید آرام دستمال را روی زخم بگذارید و بردارید. اگر در قسمت زخم های خود مایع های زردرنگ و یا قرمزی بیش از حد دیدید ممکن است دچار عفونت شده باشید. در این صورت حتما با ما تماس بگیرید.

گروه تخصصی درمان زخم و دیابت ارمغان با بیش از 10 سال سابقه برای درمان تمامی انواع زخم ها آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.