کاشت ناخن و دیابت

عوارض و مشکلات ناخن در افراد دیابتی

تغییر رنگ و ضخامت ناخن ها

این حالت بعلت عفونت قارچی ناخن یا اٌنیکومایکوسیز (onychomycosis) ایجاد می شود . این بیماری بر اثر ورود قارچ های میکروسکوپی در ناخن های دست یا پا (اغلب ناخن های پا) ایجاد می شود . ورود قارچ به ناخن از طریق یک ترومای کوچک (بریدگی یا شکستگی) صورت می گیرد. ابتلأ به عفونت قارچی اکثراً بعلت عدم رعایت بهداشت نیست بلکه از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. حتی ممکن است زمان و چگونگی ایجاد این عفونت مشخص نباشد، اما رطوبت و محل گرم محیط مناسبی برای رشد قارچ ها می باشد. از نشانه های رشد قارچ در ناخن، ضخیم شدن و تغییر رنگ آن است. بندرت دردی در انگشتان گزارش شده است. این گونه عفونتهای قارچی می تواند در بافت ناخن یا پوست زیر ناخن (به اصطلاح بستر ناخن) ایجاد شود. در افراد سالم این گونه عفونت ها سبب بروز مشکلات جدی نمی شود اما ممکن است برای افراد دیابتی یا کسانی که

سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. برای تشخیص عفونت قارچی ناخن باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با خراشیدن بافت زیر ناخن و فرستادن آن به آزمایشگاه نوع عفونت قارچی را مشخص و درمان لازم را برای شما تجویز می کند. این درمان ها می تواند استفاده از کرم های ضد قارچ موضعی یا داروهای ضد قارچ خوراکی باشند. اما داروهای ضد قارچ موضعی قادر به درمان عفونت نیستند. به ندرت این مسئله نیاز به جراحی پیدا می کند. پزشک در صورت نیاز ناخن عفونی شده را از محل خود خارج کرده و با تجویز کرم های موضعی ضد قارچ و همچنین داروهای خوراکی نظیر terbinfine  به شما کمک می کند تا 50% از این عفونت قارچی در ناخن از بین برود. درمان عفونت قارچی ناخن های پا بسیار سخت تر از ناخن های دست است، زیرا ناخن های پا رشد آهسته تری دارند و بعلاوه محیط گرم و مرطوب داخل کفش یا چکمه شرایط مناسبی را برای رشد قارچ ها ایجاد می کند. برای پیشگیری از عفونت قارچی ناخن موارد زیر را رعایت کنید:

1-  اجتناب از راه رفتن با پای برهنه در محیط های عمومی مانند رختکن ها.

2- خشک و تمیز نگه داشتن داخل کفش و تعویض مرتب جوراب ها (جوراب های 100% کتان توصیه می شود).

3- استفاده از کفش های مناسب که به ناحیه انگشتان فشار وارد نکند.

4-  استفاده از کفه های رطوبت گیر و پودر های ضد قارچ.

ناخن رشد یافته به داخل پوست

این حالت زمانی حادث می شود که گوشه های ناخن به داخل گوشت انگشتان پا رشد می کند در خیلی از موارد این حالت در انگشت بزرگ پا ایجاد می شود و نتیجۀ آن در قرمزی، تورم و در برخی موارد عفونت است.

علل ایجاد ناخن رشد یافته در گوشت:

یکی از عمده ترین دلایل آن کوتاه نمودن بیش از حد ناخن ها یا کوتاه نکردن مستقیم آنها است. این موضوع سبب می شود ناخن بعلت فشار کفش به سمت داخل رشد کند.

چگونه می توان این عارضه را درمان کرد؟

در موارد خفیف با قرار دادن پا در آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه و خارج نمودن آن از گوشۀ ناخن و قرار دادن یک پارچۀ کتانی خشک در گوشۀ ناخن.

در شرایط جدی تر باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز با جراحی کوچکی قسمتی از ناخن را که به داخل پوست نفوذ کرده است، خارج خواهند کرد.

چگونه از ایجاد این عارضه جلوگیری کنیم ؟

1-    پوشیدن کفش های مناسب

2-     کوتاه کردن ناخن بصورت صاف و نه از انتها ( طول ناخن باید متوسط باشد).

کاشت ناخن برای افراد مبتلا به دیابت

کاشت ناخن برای افراد دیابتی پیشنهاد نمی‌شود. افراد دیابتی باید دقت داشته باشند که دچار عفونت ناخن و سایر مشکلات پوستی نشوند. ترجیحاً قبل از هر اقدامی بهتر است که با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. بدین ترتیب پزشک متخصص بر اساس وضعیت شما، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

منبع:  www.webmd.com